Terugbetaling belasting

Vragen/antwoorden betreffende geld en werk.

janieburton
Lid geworden op: 18 jan 2009, 18:50

08 aug 2019, 16:42

Krijg een bescheiden bedrag terug van de belasting.
Men ging het na twee maanden uitbetalen, we zijn nu ongeveer 5 maanden verder en heb nog geen terugbetalingen ontvangen wel heb ik in de 2 maanden een brief ontvangen waarin men mij werd gevraagt om mijn rekeningnummer.
Heb contact opgenomen met het telefoonnummer vermeld op de brief en heb gevraagt om de terugbetaling te doen met een assignatie, men ging het nodige doen.
Na 2 maanden nog geen assignatie, nog een aantal weken gewacht en dan terug contact opgenomen men ging het nakijken en het nodige te doen.
Na een tijdje terug contact opgenomen en men ging een nieuw assignatie zenden.
Vandaag terug een brief ontvangen voor mijn bankrekenningnummer op te geven
Terug contact opgenomen en nu zegt men dat men geen assignatie meer mag zenden en dat alles op een rekeningnummer moet overgeschreven worden.
Dit is niet waar daar een van mijn inwonende kinderen heeft begin juli een assignatie ontvangen voor teruggave van de belastingen

Mijn vraag:
Is er een termijn waarin de terugbetaling moet gebeuren.
Als men recht heeft op een terugbetaling is dan de belastingen niet verplicht om de terugbetaling te doen met een assignatie indien de belasting geen rekeningnummer heeft van de begunstigde.
Laatst gewijzigd door janieburton op 09 aug 2019, 00:26, 1 keer totaal gewijzigd.

wanton
Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:51
Locatie: HEIST , bij-den-Berg

08 aug 2019, 17:17

Het kan dus niet anders dan dat dit nog de afrekening is van uw aangifte in 2018.
En ja, voor zover geweten dat een terugbetaling via assignatie of circulaire check niet meer kan.
Bestaat dat nog wel, een assignatie?
Geef dus uw bankrekening op, simpelweg.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

doggy
Lid geworden op: 08 aug 2006, 16:02

08 aug 2019, 17:34

Hoe gebeurde dan de afrekening de vorige jaren ?
Zowel betalen als terug krijgen altijd via het rekeningnummer en dat rekeningnummer staat ook altijd vermeld op de formulieren die men 'eventueel' nog moet invullen.

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

08 aug 2019, 18:02

Terugbetaling
In principe moet het bedrag worden terugbetaald per bankoverschrijving op het rekeningnummer dat vermeld is op uw aanslagbiljet. Als de gegevens niet correct zijn, raden wij u aan om meteen contact op te nemen met uw ontvangkantoor (het adres vindt u op uw aanslagbiljet).

https://www.belgium.be/nl/belastingen/i ... rugkrijgen

Alles wordt nu geregeld via bank overschrijving .

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

08 aug 2019, 18:23

Ik snap trouwens de bedoeling niet achter die assignatie! Post neemt dat niet meer aan en bij de bank moet je daar ook niet mee afkomen. Komt er nog bij dat daar dan nog eens kosten op zouden afgerekend worden. Waarom zo moeilijk doen altijd? Ja en nadien komen klagen natuurlijk.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

08 aug 2019, 19:49

Ik snap trouwens de bedoeling niet achter die assignatie! Post neemt dat niet meer aan en bij de bank moet je daar ook niet mee afkomen. Komt er nog bij dat daar dan nog eens kosten op zouden afgerekend worden. Waarom zo moeilijk doen altijd? Ja en nadien komen klagen natuurlijk.
Als de post of bank ze niet meer aannemen is dat niet Janieburton zijn probleem. De belastingen geven nog altijd de optie om uw tegoed te kunnen ontvangen via postassignatie en het is janieburton zijn goed recht om van die optie gebruik te maken.

Website belastingen:
Als wij uw bankrekeningnummer kennen, betalen wij u terug op dat rekeningnummer. Kennen wij dat nummer niet, dan sturen wij u een postassignatie op. Let op: een terugbetaling via een postassignatie heeft enkele nadelen. U moet naar de post en u wordt betaald in contanten (muntstukken en/of bankbiljetten). Aarzel dus niet om ons zo vlug mogelijk uw rekeningnummer door te geven.

En dat de post een assignatie zou weigeren maak je mij zeker niet wijs. Een bank nu misschien wel omdat ze zelf geen cashgeld meer achter hun toog hebben liggen en u zelfs al doorverwijzen naar de automaten.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

08 aug 2019, 19:56

Een postassignatie kan je enkel in je postkantoor laten uit betalen …
Geen enkele bank kan je daarbij helpen :lol:

janieburton
Lid geworden op: 18 jan 2009, 18:50

09 aug 2019, 00:25

doggy schreef:
08 aug 2019, 17:34
Hoe gebeurde dan de afrekening de vorige jaren ?
Met een assignatie kreeg ik de vorige jaren mijn besheiden te goed terug.

Een van mijn inwonende kinderen heeft begin juli nog een assignatie heeft ontvangen voor teruggave van de belastingen.

Post accepteert nog steeds postassignaties.

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

09 aug 2019, 07:45

Als ze vragen om rekening nr is toch niet zo moeilijk om door te geven .

Trouwens staat toch overal vermeld op de papieren onderaan waar je tekent aangifte van u rekening nr door te geven .Ofwel met ID kaart net zelfde .

Zowel bij F.O.D.
Pensioen en deze gaan nog na of wel wettelijk is u rekening nr . op jou naam zo niet word die geschrapt .
Trouwens bij de bank gewone cheque's binnen geven moet je drie weken wachten op u geld , mag nog een gewaarborgde zijn .Daar betaal je kosten op .

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

09 aug 2019, 10:10

Als u uw postassignatie niet ontving op de voorziene datum, kunt u best contact opnemen met het Contactcenter op het nummer 0257/257 57 (normaal tarief) of met uw team inning. Wij zoeken dan samen naar een passende oplossing.

Het kan gebeuren dat wij u uw postassignatie niet konden toesturen:

omdat wij uw officieel adres niet kenden op het moment dat wij de postassignatie wilden versturen.
omdat u van adres veranderde op het moment dat wij de postassignatie wilden versturen (bijvoorbeeld omdat u verhuisde).
omdat u nog schulden heeft bij de overheid. Wij kunnen de teruggave van uw belastingen gebruiken om deze schulden aan te zuiveren. Wij lichten u hierover in.
omdat iets fout liep met de postbedeling. Wij vragen dan eerst de assignatie terug bij bpost. Hierdoor kan het zijn dat het langer duurt vooraleer u uw belastingen terugkrijgt.


Dit en nog veel meer vind je op : https://financien.belgium.be/nl/particu ... rijgen#q15

janieburton
Lid geworden op: 18 jan 2009, 18:50

13 aug 2019, 16:00

gast43 schreef:
09 aug 2019, 07:45
Als ze vragen om rekening nr is toch niet zo moeilijk om door te geven .

Trouwens staat toch overal vermeld op de papieren onderaan waar je tekent aangifte van u rekening nr door te geven .Ofwel met ID kaart net zelfde .

Zowel bij F.O.D.
Pensioen en deze gaan nog na of wel wettelijk is u rekening nr . op jou naam zo niet word die geschrapt .
Trouwens bij de bank gewone cheque's binnen geven moet je drie weken wachten op u geld , mag nog een gewaarborgde zijn .Daar betaal je kosten op .
Beste,

Als men de keuze geeft tussen 2 mogelijkheden en men kiest één van de mogelijkheden dan moet men deze keuze respecteren

petrol
Lid geworden op: 29 jan 2018, 08:06

14 aug 2019, 09:52

Ik zou blijven volharden in de boosheid.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

14 aug 2019, 12:03

janieburton schreef:
08 aug 2019, 16:42
Krijg een bescheiden bedrag terug van de belasting.
Men ging het na twee maanden uitbetalen, we zijn nu ongeveer 5 maanden verder en heb nog geen terugbetalingen ontvangen Na 2 maanden nog geen assignatie, nog een aantal weken gewacht en dan terug contact opgenomen men ging het nakijken en het nodige te doen.
Na een tijdje terug contact opgenomen en men ging een nieuw assignatie zenden.
Waarom duurt het zolang?
Omdat iets fout liep met de postbedeling. Wij vragen dan eerst de assignatie terug bij bpost. Hierdoor kan het zijn dat het langer duurt vooraleer u uw belastingen terugkrijgt.
Of waren ert u nog schulden heeft bij de overheid? Ze kunnen de teruggave van uw belastingen gebruiken om deze schulden aan te zuiveren

janieburton
Lid geworden op: 18 jan 2009, 18:50

15 aug 2019, 23:52

Maar dan moet men u laten weten wat het bedrag van de schulden zijn en om welke schulden het gaat.

De belastingen maken ook geen gewag dat men het bescheiden bedrag of een deel van dat bedrag zou inhouden als ik hen contacteerde

Ik heb nergens schulden, heb geen openstaande boetes.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

16 aug 2019, 11:44

Het is net omdat je, bij een postassignatie, volledig afhankelijk bent van de post(bode) dat bijna iedereen kiest voor een overschrijving. Uw assignatie kan gestolen worden uit uw brievenbus, ze kan er uitwaaien, ze kan verloren gaan tussen al de reclame, ze is in een brievenbus gestoken op het juiste nummer maar in de verkeerde straat, enz...