Wie legt mij dit uit?

Vragen/antwoorden betreffende geld en werk.

rjl
Lid geworden op: 29 okt 2012, 14:24

14 apr 2020, 10:23

Ik krijg deze mail binnen, ik bekijk de tekst goed en denk erover na. Maar ik geraak er niet uit.

Hoe zit dit in mekaar?

Zo simpel zit de financiële wereld in feite in elkaar.
Het is september in een dorpje aan de kust van de Zwarte Zee.
Het regent en het dorpje lijkt verlaten. Het is een moeilijke tijd.
De inwoners hebben allemaal schulden, en leven op krediet.
Plots verschijnt een rijke toerist ter plaatse ... en stapt het enige hotel van het dorpje binnen.
Hij legt een bankbiljet van €100 op de balie, en gaat naar de eerste verdieping om een kamer uit te zoeken.
De hoteleigenaar pakt vlug de € 100, en rent naar de slager om zijn schulden te betalen.
De slager pakt die €100 aan, en gaat spoorslags naar de varkensboer om zijn schulden te betalen.
Op zijn beurt rent die naar de verpachter, en betaalt zijn schulden af.
De verpachter haast zich naar de enige prostituee in het dorp die, vanwege de crisis, haar diensten op krediet aanbiedt... en betaalt haar zijn schulden.
De prostituee haast zich naar het hotel, en betaalt de hotelier de kamerhuur.
De hotelier legt de €100 weer op de balie.
Op dat moment komt de rijke toerist naar beneden, neemt de €100 van de balie, omdat hij niet tevreden is over de kamer.
Niemand heeft iets verdiend, er is niets veranderd, maar het hele dorp is wel schuldenvrij…
8O

De laatste zin: niemand heeft iets verdiend. Dat zie ik anders, want eerst hadden ze een negatief bezit (iedereen 100 euro schuld), en na dit verhaal staat iedereen op 0. Dus een verschil van 100 euro.

Waar zit hier de clou?

Bedankt voor wie dit mij uit de doeken wil doen!

rjl
Jeugd is een voorschot, ouderdom de afrekening (El Espectador)

jeronimo
Lid geworden op: 23 jan 2005, 22:18
Locatie: pajottenland

14 apr 2020, 11:01

Twee herbergiers ontmoeten elkaar, zegt de ene , kom een pint drinken bij mij.
Ze drinken hun pint leeg en betaald 5 euro nu gaan we eentje drinken bij mij en
betaald met de de gekregen 5 euro, zo gaan ze van het ene café naar het andere
tot ze niet meer op hun benen kenen staan, zegt de ene weet ge dat we ne ganse dag gedronken hebben en 't heeft ons gene euro gekost. !
niet wat ge zegt telt maar hoe ge het zegt.

wanton
Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:51
Locatie: HEIST , bij-den-Berg

14 apr 2020, 11:28

Voor die 100 € rond gaat, heeft elkeen een schuld van 100 € maar ook een vordering van 100 €, op iemand anders. Die zijn nu allemaal vereffend, zowel de schuld als de vordering.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

14 apr 2020, 12:46

jeronimo schreef:
14 apr 2020, 11:01
....... zegt de ene weet ge dat we ne ganse dag gedronken hebben en 't heeft ons gene euro gekost. !
....en den brouwer leverde gratis bij ieder van de twee...... :lol: :lol: :lol:
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

14 apr 2020, 18:50

Afbeelding

rjl
Lid geworden op: 29 okt 2012, 14:24

14 apr 2020, 23:05

[quote=wanton post_id=4813780 time=1586856520 user_id=12771]
Voor die 100 € rond gaat, heeft elkeen een schuld van 100 € maar ook een vordering van 100 €, op iemand anders. Die zijn nu allemaal vereffend, zowel de schuld als de vordering.
[/quote]

OK, maar het begint bij de hoteleigenaar. Die neemt (tijdelijk) het geld en betaalt er zijn openstaande schuld mee. Dan maakt het geld een hele ronde en komt terug bij de klant die het terug in zijn zak steekt, want hij gaat niet in het hotel verblijven. En toch is iedereen schuldenvrij.

Het gaat mij mijn slaap kosten, ik voel het!
Jeugd is een voorschot, ouderdom de afrekening (El Espectador)

Versaille
Lid geworden op: 30 dec 2002, 15:14
Locatie: PACA

15 apr 2020, 13:43

De hotelier is de dupe. Hij heeft de schuld van de prostitue kwijtgescholden want hij heeft het geld van haar ontvangen. Alleen heeft hij die 100€ niet kunnen verzilveren, hij heeft ze teruggegeven aan de kant. Hij heeft er niets mee kunnen kopen of geen andere schuld mee kunnen vereffenen.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

15 apr 2020, 17:19

Gratis geld bestaat echt. 8)
Het is de toerist die 'tijdelijk' z'n geld beschikbaar stelt en dit zonder daar intresten voor te rekenen …
Indien de hotelier naar de bank ging krijg je een ander verhaal hé
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

16 apr 2020, 23:05

Al die mensen hadden ook gewoon samen rond een tafel kunnen gaan zitten en de stand van zaken dan gaan opmaken. Ze zouden tot hetzelfde besluit kunnen gekomen zijn: iedereen moet geld aan iedereen. Als ze elkaars schulden kwijtschelden is het eindresultaat hetzelfde.

Nu is 'de gewone werkwijze' toegepast: iemand leent de eerste schuldenaar tijdelijk het geld. Dat gaat dan rond en uiteindelijk is iedereen schuldenvrij.

Omdat het hier zo snel is gebeurd, is er ook geen interest te betalen.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

wanton
Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:51
Locatie: HEIST , bij-den-Berg

17 apr 2020, 16:53

Dit verhaal vertelt eigenlijk het principe van onze economie = Geld moet rondgaan en ieder is klant van iedereen.
Maar niet allen tegelijk. Niet iedereen moet weten wie klant is bij de prostituée.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon