Bijwerken in coronatijd

Vragen/antwoorden betreffende geld en werk.

valeriaan
Lid geworden op: 26 jul 2013, 12:41
Locatie: Itterbeek

28 apr 2020, 12:35

Ik ben sedert 2 jaar vervroegd gepensioneerd en zou graag terug bijwerken. Vorig jaar heb ik een 6- tal maanden in een bedrijf gewerkt en heb er toffe collega's aan over gehouden. Door de coronatijd merk ik dat er amper jobs verschijnen op de site van de VDAB, Indeed e.a.. Zouden er bij de heropening van de bedrijven volgende week terug meer vacatures zijn? Anderzijds vraag ik me af of de bedrijven wel de nodige maatregelen hebben genomen om mensen op een veilige manier terug in dienst te nemen? Je leest er zo weinig over. "Blijf in uw kot" is de boodschap maar eerlijk gezegd door het gebrek aan sociaal contact en ondanks ik steeds online cursussen van de VDAB volg begin ik stilaan depressief te worden. Advies is altijd welkom.

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

28 apr 2020, 15:38

valeriaan schreef:
28 apr 2020, 12:35
Ik ben sedert 2 jaar vervroegd gepensioneerd en zou graag terug bijwerken. Vorig jaar heb ik een 6- tal maanden in een bedrijf gewerkt en heb er toffe collega's aan over gehouden. Door de coronatijd merk ik dat er amper jobs verschijnen op de site van de VDAB, Indeed e.a.. Zouden er bij de heropening van de bedrijven volgende week terug meer vacatures zijn? Anderzijds vraag ik me af of de bedrijven wel de nodige maatregelen hebben genomen om mensen op een veilige manier terug in dienst te nemen? Je leest er zo weinig over. "Blijf in uw kot" is de boodschap maar eerlijk gezegd door het gebrek aan sociaal contact en ondanks ik steeds online cursussen van de VDAB volg begin ik stilaan depressief te worden. Advies is altijd welkom.
Mijn advies,
Op uw ouderdom, BLIJF IN UW KOT.

Man man toch, ik weet en versta het tis om de muren op te lopen van verveling maar is dit het risico waart?
We vallen in de categorie 70 plussers en onze weerstand is niet meer van een piep kuiken.
Heb je geen klusje te doen thuis.
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

valeriaan
Lid geworden op: 26 jul 2013, 12:41
Locatie: Itterbeek

28 apr 2020, 16:18

Aan Benq
Sorry maar ik ben nog geen 70tiger en ben altijd heel actief geweest. Door corona zit je met bepaalde onzekerheden. Maar deze kunnen misschien nog lang duren. Niets is zeker vandaag. Mijn vraag is of indien de bedrijven terug zouden opengaan volgende week hun beschermingsmiddelen tegen corona efficiënt genoeg zullen zijn. Zou immers graag terug een deeltijdse job hebben voor het sociaal contact en mijn pensioentje wat te verhogen.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

28 apr 2020, 18:47

In principe moeten alle werkgevers vanaf maandag de nodige voorzorgen nemen, ook voor deeltijdse werknemers.

Mogelijkheid tot handenwassen - Alcoholgels - 150 cm afstand en/of mondmaskers zou moeten voldoende zijn 8)
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

29 apr 2020, 20:40

E.T. ze beginnen de maandag , maar nog niet op volle toeren afhankelijk welke werken ze uitvoeren .

In de bouw onder andere , waar ze renovatie werken moeten uitvoeren , en de mensen wonen daar , gaan ze niet uitvoeren .
Wel leegstaande panden en nieuwbouw .
Hopelijk kan dat snel veranderen ? maar niemand kan daar zekerheid op geven .
En telecom blijven thuiswerken misschien in september is ook afwachten
Zal veel veranderen in de toekomst wat werkgelegenheid betreft .

Hou wel rekening met bijverdienen bij u pensioen tegen 31/12/2020 , andere regels .

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/gr ... ~a4e08832/

Grondwettelijk Hof vernietigt regeling rond onbelast bijverdienen

Het Grondwettelijk Hof heeft de wet op het onbelast bijverdienen tot 6.340 euro per jaar ongrondwettelijk verklaard. Het Hof is van oordeel dat de regeling op verschillende punten in strijd is met het beginsel van gelijkheid en niet-discriminatie. Het systeem blijft wel nog overeind voor prestaties geleverd tot eind dit jaar.

Zomerakkoord
Het onbelast bijverdienen is één van de maatregelen uit het zomerakkoord dat de regering-Michel in 2017 bereikte. Door een aanslepende politieke discussie, met een belangenconflict door het parlement van de Franstalige Brusselaars, ging de maatregel pas midden 2018 in. Open Vld was de grote pleitbezorger van het onbelast bijverdienen.

Aangezien de vernietiging van de wet nadelige gevolgen kan hebben voor personen die onbelast bijverdienen, handhaaft het Hof de gevolgen van de vernietigde bepalingen voor de activiteiten gepresteerd tot en met 31 december 2020. Prestaties zullen dus tot die datum nog kunnen geleverd worden onder het huidige systeem van onbelast bijverdienen.

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

29 apr 2020, 21:12

valeriaan: maar als je nog geen 65 jaar ( Ook al ben op vervroegd pensioen gegaan )
Kan je wel premie genieten , moet u daar eens op bevragen .
Bij R.v.a of vakbond die gaan u tekst en uitleg geven .Of via Interim kantoor als je daar bent ingeschreven , die gaan u zeggen wat je moet doen .

https://www.rva.be/nl/search/site/covid%2019

valeriaan
Lid geworden op: 26 jul 2013, 12:41
Locatie: Itterbeek

30 apr 2020, 16:49

Gast 43

Ik ben -65 jarige en trek een pensioen als vervroegd gepensioneerde.
Indien de gelegenheid zich aanbiedt ga ik voor het toegelaten begrensd inkomen bijwerken.
Welke premie bedoelt u precies?