Hoe veilig auto verkopen

Vragen/antwoorden betreffende geld en werk.

Ne-le
Lid geworden op: 08 okt 2020, 11:24

08 okt 2020, 11:30

Goeiedag,
Ik denk er aan om mijn auto te verkopen.
Omdat ik niets afweet van wat ik allemaal moet doen om in orde te zijn met de regels ben ik op zoek naar informatie hierover.
Wat ik me ook afvraag is hoe een betaling er van moet geregeld worden zodat ik zeker ben van mijn geld.
Wil iemand me hierover wat meer vertellen a.u.b.
Dank u wel,
Nele.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

08 okt 2020, 11:47

Maak een afspraak bij de technische controle voor schouwing van het voertuig voor verkoop. Let op: het keuringsattest is maar twee maanden geldig. Dat betekent dat je de auto in die periode moet verkopen of opnieuw moet aanbieden.
Als particulier kun je geen garantie geven op je auto zoals een handelaar. Wat je het best wel doet, is op het contract de volgende vermelding zetten: ‘gekocht in de staat waarin de auto zich bevindt, gekend en gekeurd door de koper’.
Neem je geen andere auto in gebruik, dan moet je je nummerplaat terugbezorgen aan de Dienst voor Inschrijvingen van Voertuigen (DIV). Dat kan via je verzekeringsagent of via de post. Je krijgt van de DIV een bewijs van ontvangst dat je nodig hebt om de verzekering op te zeggen. Ook de verkeersbelasting wordt op die manier meteen geregeld. Je krijgt het tegoed van de niet gebruikte maanden terugbetaald.
Koop je binnen de vier maanden een ander voertuig, dan kun je je nummerplaat hergebruiken. Wie nog een oude, Belgische nummerplaat heeft, krijgt automatisch een nieuwe, Europese toegestuurd.
Om als particulier je auto te verkopen, hoef je geen btw door te rekenen aan een andere particulier.
Stel een verkoopovereenkomst op
Dat doe je het best in tweevoud, één voor elke partij. De verkoopovereenkomst bevat de namen en adressen van beide partijen, de beschrijving (merk, type, kilometerstand, brandstof, kleur…) van de auto en de datum van de eerste inverkeerstelling.
Dat is het zo wat , als ik iets vergeten ben zullen forumleden wel het hier nog vermelden.

paullamb
Lid geworden op: 07 jun 2005, 00:03
Locatie: Lommel

08 okt 2020, 15:56

Wat soort auto is het? Merk en bouwjaar?
Tweedehands auto’s brengen helaas niet veel meer op.
U kan een advertentie plaatsen op 2 hands en nog andere sites
Als u partukileer kan verkopen , volg dan de raadgevingen van mijn voorganger.
Indien u geen rompslomp wenst, biedt hem aan “ wij kopen auto’s” maar de prijs zal niet zo hoog liggen als u zou willen.
Er staan ook regelmatig advertenties in reclame blaadjes van “ik koop uw auto” zonder formaliteiten
Indien u een nieuwe wil kopen, ga dan eerst naar de garage vanwaar uw huidige wagen komt.
Andere merken zetten de auto op een soort platform waarop handelaars kunnen bieden.
Ik weet niet vanwaar u bent, maar in Rotselaar is een garage die het meest geeft,( als u daar een andere occasie aankoopt)

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

08 okt 2020, 16:16

Kijk zeker ook eens op wijkopenautos.be (zoals hierboven te lezen staat), onze zoon is daar heel tevreden over, je hoeft je van niets aan te trekken, en direct je geld, ze doen werkelijk alles.

En als je daar niet mee in zee gaat, dan heb je reeds een gedacht van de huidige waarde van jouw wagen.

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

Seppe123
Lid geworden op: 05 jan 2015, 10:53

08 okt 2020, 18:04

Ook goede ervaring met wijkopenauto's.be. Je kan online een forfaitaire schatting krijgen, daarna kan je een afspraak maken om langs te gaan om het juiste bedrag te weten. Je kan uw auto daar achterlaten en 3 dagen later staat het geld op uw rekening. Je moet zelf niets regelen. Opgepast met particuliere kopers, als ze cash betalen zou je een stift moeten hebben om te kijken of ze met echt geld betalen. Een verkoopovereenkomst kan je afdrukken van het internet.

dafke
Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:43
Locatie: maaskant

09 okt 2020, 06:09

Je mag maar 3000 euro cash krijgen zonder een wettelijke reden Ik zou de verkoop (betaling) afhandelen op mijn bank De koper schrijft het geld op uw rekening over en de bank ziet direkt of het okee is Ik heb laatst een auto verkocht voor 9000 euro en ik moest een bewijs hebben van de koper dat hij mij cash had betaald Particulieren onder elkaar is moeilijk Ik gaf mijn auto niet af zonder geld en de koper wou geen geld geven zonder auto In het vervolg regel ik het op mijn bank

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

11 okt 2020, 14:15

Ne-le schreef:
08 okt 2020, 11:30
Goeiedag,
Ik denk er aan om mijn auto te verkopen.
Omdat ik niets afweet van wat ik allemaal moet doen om in orde te zijn met de regels ben ik op zoek naar informatie hierover.
Wat ik me ook afvraag is hoe een betaling er van moet geregeld worden zodat ik zeker ben van mijn geld.
Wil iemand me hierover wat meer vertellen a.u.b.
Dank u wel,
Nele.
1. Je kunt het formulier van de verkoopovereenkomst tussen particulieren hier lezen en afdrukken: https://www.vab.be/~/media/vab%20online ... .pdf?la=nl

2. De informatie van Dafke is correct. Eén puntje wil ik toevoegen: als je de auto verkoopt en géén andere auto meer wil, dan moet je de huidige nummerplaat gaan binnenleveren op een postkantoor: dat kost niets en je krijgt een bewijs van schrapping mee naar huis. Een paar dagen later krijg je dat ook nog eens van de DIV. Je moet de nummerplaat zonder verpakking afgeven.

3. De betaling altijd laten lopen via je bankrekening. Als de koper nog eerst een lening moet gaan afsluiten bij zijn/haar bank, vraag dan een klein voorschot van 100 of 200 euro. Afhankelijk van de totale waarde van de wagen, natuurlijk. Dat voorschot kan niet teruggevorderd worden indien de koper zich bedenkt. Je kunt daarin een beetje soepel zijn, als je wil.

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

11 okt 2020, 16:34

Ik heb twee keer een auto verkocht op 2dehands.be. Na een uur waren ze weg.
Het waren auto's die hun tijd hadden gehad, dus ik moest er niet de hoofdprijs voor hebben. Zolang ik er meer voor kreeg dan in de garage was het ok voor mij. De auto's waren ook niet gekeurd voor verkoop en zijn verkocht voor export.
De eerste keer was ik nog naïef en heb ik gewoon het cash geld aangenomen. Gelukkig was het ok.
De tweede keer ben ik eerst met het geld naar de bank gegaan en heb ik het laten checken. Dat was ook ok.
Het ging hier dus niet over duizenden euros.

Als je via een site als 2dehands of autoscout24 verkoopt, dan mag je je wel verwachten aan veel telefoontjes en moet je het spelletje 'opbieden-afbieden' wel beheersen. Begin dus met een hogere vraagprijs dan je in gedachten hebt want de kopers die hierop afkomen gaan altijd proberen af te bieden. En geen klein beetje!

Ne-le
Lid geworden op: 08 okt 2020, 11:24

12 okt 2020, 11:07

Dank u wel aan iedereen die gereageerd heeft om me te helpen.
Ik ben even afwezig door een overlijden in de familie.
Daarna ga ik er werk van maken.
Misschien kom ik dan nog eens terug met een paar vragen.
Nog eens een dank u wel voor de hulp.
Nele.

jeronimo
Lid geworden op: 23 jan 2005, 22:18
Locatie: pajottenland

13 okt 2020, 11:46

Welke formaliteiten vervullen in geval men een auto wil schenken aan een familielid?
Opel merida,14 jaar oud en nog maar 53.000 km, in goede staat.
Mag dat zomaar zonder verkoopovereenkomst.?
niet wat ge zegt telt maar hoe ge het zegt.

dafke
Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:43
Locatie: maaskant

13 okt 2020, 14:42

Mijn dochter rijd al jaren met mijn auto De verzekering staat op haar naam Ik weet niet of het mag maar er zijn nog nooit problemen mee geweest de keuring en de ev. boetes komen op mijn naam

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

13 okt 2020, 16:25

jeronimo schreef:
13 okt 2020, 11:46
Welke formaliteiten vervullen in geval men een auto wil schenken aan een familielid?
Opel merida,14 jaar oud en nog maar 53.000 km, in goede staat.
Mag dat zomaar zonder verkoopovereenkomst.?
Je zult wellicht een verkoopovereenkomst moeten opmaken. Dan is de auto officieel van dat familielid.
Voor die auto kun je een verkoopbedrag van bv. 800 euro noteren op het document waarnaar ik hogerop een link heb geplaatst.
Schrijf erop dat het bedrag contant in cash werd betaald en alles is OK.

Je zou zelfs een overschrijving kunnen laten doen en het overgeschreven geld handje contantje teruggeven. Er is geen btw (want tussen particulieren) en geen BIV op deze auto wegens te oud. zie https://belastingen.fenb.be/ui/public/vkb/simulatie

De volgende persoon moet nog wel zelf een verzekering nemen en de auto moet gekeurd worden voor verkoop anders krijg je geen roze formulier waarmee de koper naar de verzekering kan gaan en het voertuig bij de DIV wordt ingeschreven op zijn/haar naam.

jeronimo
Lid geworden op: 23 jan 2005, 22:18
Locatie: pajottenland

14 okt 2020, 11:00

Dafke en Wil
Ik bedoelde schenken, dus zonder te betalen.
Juist een bewijs van gift.
Neen, de verkeersboetes liever niet. !
niet wat ge zegt telt maar hoe ge het zegt.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

14 okt 2020, 17:20

jeronimo schreef:
14 okt 2020, 11:00
Dafke en Wil
Ik bedoelde schenken, dus zonder te betalen.
Juist een bewijs van gift.
Neen, de verkeersboetes liever niet. !
Als jij de officiële kant van die schenking wil in orde maken, dan moet je dat inkleden als een verkoop.
Zoals ik zei: schrijf op de overeenkomst dat er bv. € 800 contant werd betaald. (Voor bedragen tot 3.000 euro mag dat.)

In werkelijkheid wordt er helemaal niets betaald, want het is een schenking.

Als je absoluut geen papier wil opmaken waarop staat dat iemand anders vanaf nu de eigenlijk eigenaar is van die auto, dan blijf je zelf de bezitter. Degene die dan zogezegd de auto heeft gekregen rijdt dan in feite rond met jouw auto maar heeft toestemming om dat te doen.

Alle problematische toestanden (verkeersboetes, verzekering, e.d.m.) blijven naar jou komen.

Aan jou de keuze.


Nog even dit: Als die auto geschonken wordt om nooit meer mee op straat te komen, dan volstaat een papiertje dat je die wagen geschonken hebt. Je moet dan nog 3 jaar blijven leven, anders wordt die gift bij in je erfenis getrokken. Naargelang de band die je hebt met de ontvanger van de gift, kan de erfbelasting dan hoog oplopen.
Als de nieuwe eigenaar nog wil rijden met die auto, dan heeft hij/zij een nummerplaat nodig. Dan zit je weer in het vorige scenario: naar de controle - roze formulier aanvragen - roze formulier naar de verzekering enzovoort.

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

14 okt 2020, 19:06

Wil. schreef:
14 okt 2020, 17:20
jeronimo schreef:
14 okt 2020, 11:00
Dafke en Wil
Ik bedoelde schenken, dus zonder te betalen.
Juist een bewijs van gift.
Neen, de verkeersboetes liever niet. !
Alle problematische toestanden (, verzekering, ) blijven naar jou komen.

Aan jou de keuze.
Met de verzekering moet je oppassen,
Als hij of zij een zwaar verkeersongeval veroorzaakt en de verzekeringsmaatschappij doet een onderzoek (omdat de verzekerde niet zelf rijd) en de maatschappij kan bewijzen dat de veroorzaker constant met de wagen rijd zit jij (de eigenaar van de wagen) dik in de problemen.

Beter is de verzekeringsmaatschappij verwittigen van de tweede voerder en mee laten opnemen
Of de verzekering volledig op haar of zijn naam laten zetten.
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol: