Hoe veilig auto verkopen

Vragen/antwoorden betreffende geld en werk.

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

14 okt 2020, 19:11

dafke schreef:
13 okt 2020, 14:42
Mijn dochter rijd al jaren met mijn auto De verzekering staat op haar naam Ik weet niet of het mag
Dat mag zeker en het is een wijze beslissing.
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

jeronimo
Lid geworden op: 23 jan 2005, 22:18
Locatie: pajottenland

15 okt 2020, 08:54

Oeie joeie joej, zoveel regels.
Zal dan maar de officiele weg kiezen zeker.
Dank aan hen die me raad gaven.
niet wat ge zegt telt maar hoe ge het zegt.

Ne-le
Lid geworden op: 08 okt 2020, 11:24

21 okt 2020, 16:25

Goeie dag,
Ik heb nog een vraagje voor de mensen die ervaring hebben met "Wijkopenautos": als er bij de afspraak die dient gemaakt te worden om de auto te bekijken een akkoord bereikt wordt, welke zekerheid heb ik dan dat ik mijn centen krijg? Er staat te lezen op de site dat de betaling snel op de bankrekening gebeurt maar krijg ik daar een bewijs van want anders heb ik niets in handen.
Mijn excuses voor de voorzichtigheid maar men leest en hoort allerlei dingen tegenwoordig.
Dank voor een antwoord.
Nele.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

22 okt 2020, 10:29

Als je tot een akkoord komt, dan zeg je dat ze de auto mogen komen ophalen zodra het geld op je rekening staat. Bel die persoon op wanneer dat in orde is.

dafke
Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:43
Locatie: maaskant

22 okt 2020, 11:07

Tegenwoordig bestaat de mogelijkheid dat het geld wat overgeschreven word DIREKT op uw rekening staat Maak daar dan gebruik van

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

22 okt 2020, 15:51

Wil. schreef:
22 okt 2020, 10:29
Als je tot een akkoord komt, dan zeg je dat ze de auto mogen komen ophalen zodra het geld op je rekening staat. Bel die persoon op wanneer dat in orde is.
Dat zou bij mij niet pakken, als hij ondertussen gestolen word ben ik mijn geld kwijt.

Waarom het toch allemaal zo moeilijk maken,
Nog nooit van een bankcheque gehoord?
Die is altijd gedekt
Je vraagt op uw bank een bankcheque op uw naam met het bedrag van aankoop.
Als U bij de verkoper bent en de koop gaat door dan schrijf je op de achterkant van de bankcheque: overdraagbaar aan (met naam verkoper) en U tekent en klaar is kees.

Als je een nieuwe wagen gaat kopen moet je toch ook een bankcheque meebrengen bij afhaling!
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

22 okt 2020, 16:14

benq schreef:
22 okt 2020, 15:51
Wil. schreef:
22 okt 2020, 10:29
Als je tot een akkoord komt, dan zeg je dat ze de auto mogen komen ophalen zodra het geld op je rekening staat. Bel die persoon op wanneer dat in orde is.
Dat zou bij mij niet pakken, als hij ondertussen gestolen word ben ik mijn geld kwijt.

Waarom het toch allemaal zo moeilijk maken,
Nog nooit van een bankcheque gehoord?
Die is altijd gedekt
Je vraagt op uw bank een bankcheque op uw naam met het bedrag van aankoop.
Als U bij de verkoper bent en de koop gaat door dan schrijf je op de achterkant van de bankcheque: overdraagbaar aan (met naam verkoper) en U tekent en klaar is kees.

Als je een nieuwe wagen gaat kopen moet je toch ook een bankcheque meebrengen bij afhaling!
Ne-le is de verkoper, niet de koper. Dus uw bankcheque verhaaltje klopt niet.

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

22 okt 2020, 16:58

MyriamC schreef:
22 okt 2020, 16:14
benq schreef:
22 okt 2020, 15:51
Wil. schreef:
22 okt 2020, 10:29
Als je tot een akkoord komt, dan zeg je dat ze de auto mogen komen ophalen zodra het geld op je rekening staat. Bel die persoon op wanneer dat in orde is.
Dat zou bij mij niet pakken, als hij ondertussen gestolen word ben ik mijn geld kwijt.

Waarom het toch allemaal zo moeilijk maken,
Nog nooit van een bankcheque gehoord?
Die is altijd gedekt
Je vraagt op uw bank een bankcheque op uw naam met het bedrag van aankoop.
Als U bij de verkoper bent en de koop gaat door dan schrijf je op de achterkant van de bankcheque: overdraagbaar aan (met naam verkoper) en U tekent en klaar is kees.

Als je een nieuwe wagen gaat kopen moet je toch ook een bankcheque meebrengen bij afhaling!
Ne-le is de verkoper, niet de koper. Dus uw bankcheque verhaaltje klopt niet.
Je moet eens goed lezen hé
mijn verhaal klopt wel.

als de koper een bankcheque meebrengt kan de koper op de achterkant schrijven: overdraagbaar aan Ne-le.
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

22 okt 2020, 17:12

benq schreef:
22 okt 2020, 16:58

Je moet eens goed lezen hé
mijn verhaal klopt wel.

als de koper een bankcheque meebrengt kan de koper op de achterkant schrijven: overdraagbaar aan Ne-le.
Dat moet ge mij eens uitleggen wat ge op die achterkant zou moeten schrijven.... heb ook al een paar maal een bankcheque gebruikt en die werd in de bank afgeprint MET de vermelding wie de verkoper was ... wat ge dan nog vanachter zou moeten opschrijven ?

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

22 okt 2020, 17:22

benq schreef:
22 okt 2020, 16:58
MyriamC schreef:
22 okt 2020, 16:14
benq schreef:
22 okt 2020, 15:51


Dat zou bij mij niet pakken, als hij ondertussen gestolen word ben ik mijn geld kwijt.

Waarom het toch allemaal zo moeilijk maken,
Nog nooit van een bankcheque gehoord?
Die is altijd gedekt
Je vraagt op uw bank een bankcheque op uw naam met het bedrag van aankoop.
Als U bij de verkoper bent en de koop gaat door dan schrijf je op de achterkant van de bankcheque: overdraagbaar aan (met naam verkoper) en U tekent en klaar is kees.

Als je een nieuwe wagen gaat kopen moet je toch ook een bankcheque meebrengen bij afhaling!
Ne-le is de verkoper, niet de koper. Dus uw bankcheque verhaaltje klopt niet.
Je moet eens goed lezen hé
mijn verhaal klopt wel.

als de koper een bankcheque meebrengt kan de koper op de achterkant schrijven: overdraagbaar aan Ne-le.
Ik had het goed gelezen. En je hebt het nu zelf gecorrigeerd.

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

22 okt 2020, 19:27

MyriamC schreef:
22 okt 2020, 17:22
benq schreef:
22 okt 2020, 16:58
MyriamC schreef:
22 okt 2020, 16:14

Ne-le is de verkoper, niet de koper. Dus uw bankcheque verhaaltje klopt niet.
Je moet eens goed lezen hé
mijn verhaal klopt wel.

als de koper een bankcheque meebrengt kan de koper op de achterkant schrijven: overdraagbaar aan Ne-le.
Ik had het goed gelezen. En je hebt het nu zelf gecorrigeerd.
Sorry je heeft gelijk, ik had tussen de haakjes verkoper geschreven in plaats van koper.
maar ja
Laatst gewijzigd door benq op 23 okt 2020, 07:37, 1 keer totaal gewijzigd.
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

22 okt 2020, 20:05

Paul Siemons schreef:
22 okt 2020, 17:12
Dat moet ge mij eens uitleggen wat ge op die achterkant zou moeten schrijven.... ... wat ge dan nog vanachter zou moeten opschrijven ?
Had ik hierboven al vermeld
maar nog is

Awel Paul dat zal ik U eens uitleggen se.
Bankcheque:
Ten eerste:
Om het simpel uit te leggen, uw bank neemt het bedrag van uw rekening en dit word geplaatst op een rekening nummer van de bank zelf en daarna word de cheque uitgeprint van die bankrekening. Dus een bankcheque word NOOIT rechtstreeks van uw rekening uitgeprint. Het geld is niet meer van U maar van de bank.
Als je die bankcheque op uw naam laat uitprinten en de koop gaat om de een of andere reden niet door dan kan je deze bankcheque terug op uw persoonlijke rekening laten zetten want de cheque staat op uw naam.

Ten tweede:
Als de koop niet doorgaat en de bankcheque staat niet op uw naam maar op naam van de verkoper dan kan jij die cheque niet innen of niet terug op uw rekening laten plaatsen want jij bent niet de rechthebbende persoon. Ook al ga je terug naar uw bank en terug bij dezelfde persoon die de cheque heeft uitgeprint wettelijk kan en mag hij de cheque niet recupereren want de cheque staat niet op uw naam.

Ten derde:
Als de bankcheque op uw naam staat en de koop gaat door, dan moet jij op de achterkant van de uitgeprinte cheque eigenhandig schrijven
OVERDRAAGBAAR AAN (plus de naam van de verkoper) en handtekenen.
De verkoper kan dan nu de cheque aan zijn bank geven en hij kan onmiddellijk beschikken over zijn geld.


Zakencheque:
Er bestaan ook zaken cheques die worden veel gebruikt door autohandelaars, stel U verkoopt uw wagen aan een opkoper dan zal deze een zaken cheque meegeven die je kan afgeven op uw bank.
Maar je bent nog niet zeker van uw centjes.
Een zakencheque word uitgeschreven van de rekening van de handelaar, die cheque geef je af aan uw bank, de bank zet het bedrag ONDER VOORBEHOUD VAN GOEDE AFLOOP op uw rekening maar dit bedrag staat geblokkeerd, U kan het zien maar je kan er niet aan, de bank gaat eerst het bedrag opvragen van de rekening van de handelaar en dit kan 14 werkdagen duren want dit gaat langs de 2 hoofdzetels (uw bank en bank handelaar).
Gaat de handelaar ondertussen binnen die 14 dagen failliet dan verdwijnt het geld van uw rekening en jij bent uw geld kwijt.

Sommige banken betalen onmiddellijk de zakencheque uit en jij kan er onmiddellijk over beschikken, en uw bank begint de procedure van die 14 dagen, en de handelaar gaat failliet, dan gaat uw bank het cheque bedrag van U terug vragen en ben je weer uw centjes kwijt.
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

24 okt 2020, 08:35

Nog even aanvullen:
Als persoon A een bankcheque laat uitschrijven op naam van A, dan kan hij die dus doorgeven aan persoon B met melding overdraagbaar aan B met datum en handtekening van persoon A
Persoon B is NIET verplicht deze te innen maar kan die op zijn beurt doorgeven aan persoon C met melding overdraagbaar aan C met datum en handtekening van persoon B

En begin nu niet te lachen en te zeggen wat is dit nu voor bullshit, ik heb voor mijn pensioen in bijberoep dikwijls genoeg gewerkt met bankcheques en zakencheque
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

24 okt 2020, 09:57

Zo'n bankcheque, dat is allemaal goed als het 'officieel' gaat. Maar als je je auto verkoopt via autoscout of 2dehands ... je wil niet weten hoeveel louche types je aan je deur krijgt. En die werken alleen met cash geld. Zwart of wit, daar heb je het raden naar, al ben ik geneigd om het eerste te denken.

Een tip voor Ne-le: https://www.auto-verkoopgids.be/hoe-veilig-betalen.html

Ne-le
Lid geworden op: 08 okt 2020, 11:24

24 okt 2020, 15:09

Het probleem voor mij is dat ik de prijs die me geboden wordt door "Wijkopenautos" wel goed vind maar dat ze alleen willen werken met een overschrijving die uitgevoerd wordt na 3 à 4 dagen nadat de auto bij hen geleverd is.
Er zou een document opgemaakt worden maar wat daarin staat over betalingen weet ik niet en op mijn vraag er naar krijg ik geen duidelijk antwoord.
Vandaar mijn vraag of er iemand ervaring heeft met die firma en dus ook weet wat er op papier komt te staan bij de aflevering van de wagen.
Dank u, Nele.