Niet BTW plichtig

Vragen/antwoorden betreffende geld en werk.

Noriem
Lid geworden op: 01 jan 2009, 18:11

09 okt 2020, 15:47

Informatie dat ik inwin voor mijn kleinzoon om miserie te voorkomen :

" homeparty verkopen - commissielonen "

Hij is gestart met de verkoop vanTupperware artikelen in bijberoep .

Ik heb zelf even gekeken naar de regelgeving en begrijp één en ander niet.

Hij heeft een ondernemingsnummer , een BTW-nummer en ingeschreven in de RIZIV .

NACEBEL 47.990

1.Ik vraag me nu af in welk vak van de belastingen dat ik de commissielonen dien aan te geven .

2. moet hij een jaarafrekening krijgen van zijn commissielonen van zijn opdrachtgever of moet hij dat zelf samenstellen .

3. Is hij BTW plichtig of is hij niet - BTW plichtig ttz. moet hij BTW afdragen .

4. Wat betekent ET 102.595 van 19 juni 2002 en valt dat bijberoep onder deze ET 102.595 code .
Met vriendelijke groeten ,

Noriem

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

09 okt 2020, 16:45

Ik heb jaren terug TW gedaan in bijberoep. TW zelf zorgde voor de nodige stappen ivm BTW e.d. Ik moest geen apart nr of wat dan ook hebben. We werden wel aangeraden om een boekhouder te nemen, wat ik ook gedaan heb. En aangesloten aan de zelfstandige kas. Meer moest er niet gedaan worden. Vlgs mij is dat nu nog altijd de gangbare manier. Maar hij zou beter eens info nemen bij TW zelf, die weten daar alles van. Voor zo ver ik TW ken (én dat is vrij goed) word je heel goed bijgestaan door de concessie in heel deze materie.
BTW dient er in ieder geval betaald te worden, maar zoals gezegd dat werd geregeld door TW zelf. Mijn belastingaangifte werd gedaan via boekhouder en is altijd vlekkeloos verlopen.

Noriem
Lid geworden op: 01 jan 2009, 18:11

09 okt 2020, 19:04

Prima Vera schreef:
09 okt 2020, 16:45
Ik heb jaren terug TW gedaan in bijberoep. TW zelf zorgde voor de nodige stappen ivm BTW e.d. Ik moest geen apart nr of wat dan ook hebben. We werden wel aangeraden om een boekhouder te nemen, wat ik ook gedaan heb. En aangesloten aan de zelfstandige kas. Meer moest er niet gedaan worden. Vlgs mij is dat nu nog altijd de gangbare manier. Maar hij zou beter eens info nemen bij TW zelf, die weten daar alles van. Voor zo ver ik TW ken (én dat is vrij goed) word je heel goed bijgestaan door de concessie in heel deze materie.
BTW dient er in ieder geval betaald te worden, maar zoals gezegd dat werd geregeld door TW zelf. Mijn belastingaangifte werd gedaan via boekhouder en is altijd vlekkeloos verlopen.
[/quote

Hartelijke dank voor Uw informatie .
Met vriendelijke groeten ,

Noriem

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

09 okt 2020, 19:58

Wens hem alvast veel succes want het is plezant. Ik heb het graag gedaan. Was wel hard werken maar je kreeg er veel voor in de plaats.

Noriem
Lid geworden op: 01 jan 2009, 18:11

09 okt 2020, 20:27

Prima Vera schreef:
09 okt 2020, 19:58
Wens hem alvast veel succes want het is plezant. Ik heb het graag gedaan. Was wel hard werken maar je kreeg er veel voor in de plaats.
.

Alvast , zeer vriendelijke dank .
Met vriendelijke groeten ,

Noriem