Verschillen in intresten op spaarrekeningen

Vragen/antwoorden betreffende geld en werk.

Ne-le
Lid geworden op: 08 okt 2020, 11:24

30 okt 2020, 23:12

Ik ben maar een leek in de wereld van financiën en daarmee ook dat ik denk dat het antwoord op mijn vraag heel eenvoudig is terwijl ik geen antwoord er op vinden kan.
Mijn vraag:
Ik heb wat zitten rondkijken op spaargids.be en zie daar onder "vergelijk spaarrekeningen" dat een groot gedeelte van de banken een totaalrente van 0,11% geeft (basisrente + getrouwheid).
Verder zijn er enkele die rentes geven van 1,00% (Aion), 0,70% (MeDirect), 0,55% (bpost), 0,50% (Santander), enz... .
Ook lees ik hier en daar dat sommige banken er aan denken een negatieve rente te geven, iets wat wettelijk (nog) niet kan.
Wat ik me afvraag is hoe dat die enkelingen dan een zo een hoge rente (in verhouding toch) kunnen geven? Zijn die niet betrouwbaar of hoe moet ik dat zien?
Dank u wel, Nele.

Seppe123
Lid geworden op: 05 jan 2015, 10:53

30 okt 2020, 23:19

Bpost geeft nu ook 0,11 procent. De meeste banken die meer intrest geven zijn online banken zonder kantoor. Niet voor mij.

nete
Lid geworden op: 30 apr 2006, 09:50
Locatie: Lochristi, België

02 nov 2020, 10:22

Typische vraag: een bank die niet "graait" is per definitie bij de meeste mensen "verdacht".

Neem nu een simpele zichtrekening (véél minder risico dan een spaarrekening mocht het mislopen met die "goedkope" bank). In 1991, toen de ASLK kosten begon te rekenen overgestapt naar Argenta en later naar Keytrade (en voor kredietkaarten naar Beobank). Heeft me toch al een paar duizend euro "opgebracht".