Online spaarbank Rabobank

Vragen/antwoorden betreffende geld en werk.

Ne-le
Lid geworden op: 08 okt 2020, 11:24

21 mar 2021, 08:44

Rabobank heeft aangekondigd haar activiteiten als online spaarbank in België stop te gaan zetten.
Ofwel wil ze dat doen door een overname door een andere bank ofwel door een verrekening met haar klanten.
Dit zou iets zijn voor de eerstvolgende maanden.
De vraag die ik me onmiddellijk stelde was wat er gaat gebeuren met de getrouwheidspremie voor bedragen die op dat ogenblik geen volledig jaar op de rekening(en) staan.
Ik heb de vraag dan ook per mail gesteld aan Rabobank en krijg als antwoord dat alles afgehandeld wordt volgende de wettelijke en contractuele verplichtingen.
Moet ik daaruit opmaken dat er voor die bedragen geen getrouwheidspremie uitbetaald gaat worden omdat in de beschrijving van hun spaarproducten vermeld staat dat getrouwheidspremie alleen uitbetaald wordt voor bedragen die ononderbroken voor een jaar op de rekening staan?
Dank u wel voor wat uitleg.

pipa
Lid geworden op: 31 dec 2003, 18:44
Locatie: Aan de oude Maas

21 mar 2021, 09:03

Wat betekent dit voor u als klant?

Wij willen u op een transparante manier blijven informeren, ook al verwachten wij pas over enkele maanden duidelijkheid. Zodra alle opties onderzocht zijn en de resultaten definitief zijn, wordt u als eerste op de hoogte gebracht van de mogelijke gevolgen voor u.

In tussentijd verandert er niets voor u persoonlijk: u beheert uw bankzaken 100% online, en onze klantendienst blijft u graag verder helpen. Onze klanten blijven onze prioriteit.
Wat betekent dit voor uw spaargeld?

Wij willen benadrukken dat deze oefening geen gevolgen heeft voor de werking of de veiligheid van Rabobank of voor uw spaargeld. Uw spaargeld is en blijft in goede handen. Rabobank heeft een uitstekende kredietwaardigheid en zal haar wettelijke en contractuele verplichtingen nakomen.

Dit lijkt mij toch duidelijk.
Don't dream your life-Live your dreams.

Ne-le
Lid geworden op: 08 okt 2020, 11:24

21 mar 2021, 10:42

Dank u wel.

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

20 jun 2021, 22:40

Ik ben zeer tevreden klant van de online rekeningen van Rabobank België.

Wie moet er nu ook op zoek naar een alternatief?

En welke zouden goede alternatieven zijn?

Wie heeft goede ervaringen met andere online rekeningen?
Ondank is 's werelds loon

rjl
Lid geworden op: 29 okt 2012, 14:24

21 jun 2021, 09:53

Ik volg mee want zit ook in de situatie.

Ik ben niet op zoek naar woekerinteresten want die bestaan niet. Ik zoek een redelijk alternatief bij een betrouwbare bank. Wie geeft hier wat tips met achtergrondinformatie over de bank. Ik ben nu bij Deutsche Bank, maar wil wat spreiden. Nagelmaeckers ben ik ook al klant. Die twee vallen dus af. KBC wil ik niet. Het gaat niet over gigantische geldstromen maar ik wil het fatsoenlijk beheren.

Bedankt aan iedereen die zijn ervaringen achterlaat.

rjl
Jeugd is een voorschot, ouderdom de afrekening (El Espectador)

lode
Lid geworden op: 13 mar 2005, 16:14

21 jun 2021, 11:11

Een andere bank vinden is niet echt een probleem, een bank vinden waar geen dure zichtrekening aan gekoppeld is dat is wat anders.
Ik gebruik momenteel spaargids.be om een beetje zicht te krijgen over de zaak.
Als het gaat over spaarrekeningen lijkt MeDirect mij wel iets.
1) HP Pavilion P6 2030 be/WIN 7 Home-Premium SP1 / Intel Core i5 2500-3.3GHz/ 8Gb /HD1.5Tb / Externe HD 4TB
2) HP Envy Win 11 / Intel Core I7 / 16 GB/ SSD 256 GB/ HD 1 TB
/Firefox/MS Office 2013/ OpenOffice/ LibreOffice/ Eset Smart Security Premium V17

lode
Lid geworden op: 13 mar 2005, 16:14

21 jun 2021, 12:14

Oei, na het lezen van de beoordelingen terug twijfels.

https://www.spaargids.be/sparen/bij-medirect.html
1) HP Pavilion P6 2030 be/WIN 7 Home-Premium SP1 / Intel Core i5 2500-3.3GHz/ 8Gb /HD1.5Tb / Externe HD 4TB
2) HP Envy Win 11 / Intel Core I7 / 16 GB/ SSD 256 GB/ HD 1 TB
/Firefox/MS Office 2013/ OpenOffice/ LibreOffice/ Eset Smart Security Premium V17

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

21 jun 2021, 15:02

Ik probeerde (ook via spaargids) enkele van dei online spaarbanken uit.
De slotconclusie was, dat geld op een rekening zetten redelijk vlot kon verlopen,
maar... een som terug afhalen vergde naleving van allerlei regeltjes....
Voor één van die banken moest ik daarvoor dan eventueel naar Antwerpen!
Terwijl ik wel ex-Sinjoor ben maar nu al 20 jaar nabij Brugge woon....

johangel
Lid geworden op: 29 feb 2008, 21:19

21 jun 2021, 22:30

Keytrade

rjl
Lid geworden op: 29 okt 2012, 14:24

21 jun 2021, 23:24

[quote=lode post_id=4921249 time=1624266680 user_id=5214]
Een andere bank vinden is niet echt een probleem, een bank vinden waar geen dure zichtrekening aan gekoppeld is dat is wat anders.
Ik gebruik momenteel spaargids.be om een beetje zicht te krijgen over de zaak.
Als het gaat over spaarrekeningen lijkt MeDirect mij wel iets.
[/quote]

Bij Nagelmaeckers heb ik een online spaarrekening zonder zichtrekening.
Jeugd is een voorschot, ouderdom de afrekening (El Espectador)

rjl
Lid geworden op: 29 okt 2012, 14:24

22 jun 2021, 11:43

Gisteren een mail gestuurd naar een bank (Nagelmaeckers) waar wij ook een online spaarrekening hebben. Omdat de schrik mij rond het hart sloeg als ik iemand zag schrijven 'naar Antwerpen gaan om geld van een online spaarrekening te halen'.
Nagelmaeckers gevraagd hoe het bij hun zit als ik geld wil 'afhalen' van die spaarrekening.

Dit was de uitleg:
Als bij hen van online rekening geld moet afgehaald worden, kan dit enkel via overschrijving naar zichtrekening Nagelmaeckers.
1. Dan moet er dus eerst een zichtrekening op naam worden geopend, dit kan mits een beetje handigheid thuis vanachter de computer.
2. Zichtrekening wordt onmiddellijk gecreëerd, overschrijving kan (ook weer thuis) gebeuren, bel dan naar bank om zichtrekening terug af te sluiten.

Let op: het openen en terug afsluiten van de zichtrekening moet binnen dezelfde dag gebeuren want anders worden er beheerskosten aangerekend. (bedrag waarvan grootte afhankelijk is van aantal dagen dat rekening heeft bestaan). Dus niet in weekends zitten bankieren in dit geval.

Stel dat je de overschrijving van het geld van online spaarrekening naar zichtrekening niet zelf doet dan rekent Nagelmaeckers 7,26 euro aan voor de administratie van het overschrijven.
Kijk ook na of er (g)een limiet zit op overschrijvingen/afhalingen.

MORAAL VAN VERHAAL: als je iets van plan bent, neem contact met bank, leg uit wat je van plan bent en vraag hoe je dat best regelt.
Jeugd is een voorschot, ouderdom de afrekening (El Espectador)

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

23 jun 2021, 08:54

rjl schreef:
22 jun 2021, 11:43
Nagelmaeckers gevraagd hoe het bij hun zit als ik geld wil 'afhalen' van die spaarrekening.
Dank voor het delen van deze informatie.

Nagelmaeckers is dus geen alternatief voor de online rekeningen van Rabo.
Bij Rabo waren die rekeningen gratis.
Ik heb er verschillende rekeningen gecreëerd, waarnaar ik vanaf mijn traditionele bank, op regelmatige basis overschrijvingen doe om voor diverse doeleinden te sparen.
Waarom die afsplitsing van mijn traditionele bank?
Omdat je dan tijdens je dagelijkse verrichtingen het gespaarde geld niet meer ziet staan, je moet dan echt al gaan inloggen bij Rabo, dat ik alleen maar gebruik om te sparen.
Dus de neiging om er toch gauw even wat af te halen is daarmee opgelost.
( Dat noem ik de psychologie van een goede huisvader :wink: )

Dat geld afhalen of overschrijven van de spaarrekening, eerst via de zichtrekening moet verlopen, is bij alle banken zo denk ik.
Ondank is 's werelds loon

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

23 jun 2021, 09:30

maior domus schreef:
23 jun 2021, 08:54
rjl schreef:
22 jun 2021, 11:43
Nagelmaeckers gevraagd hoe het bij hun zit als ik geld wil 'afhalen' van die spaarrekening.
Dank voor het delen van deze informatie.

Nagelmaeckers is dus geen alternatief voor de online rekeningen van Rabo.
Bij Rabo waren die rekeningen gratis.
Ik heb er verschillende rekeningen gecreëerd, waarnaar ik vanaf mijn traditionele bank, op regelmatige basis overschrijvingen doe om voor diverse doeleinden te sparen.
Waarom die afsplitsing van mijn traditionele bank?
Omdat je dan tijdens je dagelijkse verrichtingen het gespaarde geld niet meer ziet staan, je moet dan echt al gaan inloggen bij Rabo, dat ik alleen maar gebruik om te sparen.
Dus de neiging om er toch gauw even wat af te halen is daarmee opgelost.
( Dat noem ik de psychologie van een goede huisvader :wink: )

Dat geld afhalen of overschrijven van de spaarrekening, eerst via de zichtrekening moet verlopen, is bij alle banken zo denk ik.
Dat is idd een wettelijke bepaling mairo domus, mag en kan niet anders.

rjl
Lid geworden op: 29 okt 2012, 14:24

23 jun 2021, 10:29

[quote="maior domus" post_id=4921595 time=1624431245 user_id=88232]
[quote=rjl post_id=4921463 time=1624355028 user_id=66614]
Nagelmaeckers gevraagd hoe het bij hun zit als ik geld wil 'afhalen' van die spaarrekening.
[/quote]
atie.

[b]Nagelmaeckers is dus geen alternatief voor de online rekeningen van Rabo.
Bij Rabo waren die rekeningen gratis. [/b]

Dus de neiging om er toch gauw even wat af te halen is daarmee opgelost.
( Dat noem ik de psychologie van een goede huisvader :wink: )

Dat geld afhalen of overschrijven van de spaarrekening, eerst via de zichtrekening moet verlopen, is bij alle banken zo denk ik.
[/quote]


Vooreerst zeg ik met mijn hand op mijn hart: ik heb geen voordeel dat mensen naar Nagelmaeckers zouden overstappen.

Dat gezegd zijnde: waarom is NM geen alternatief voor Rabo? Bij Rabo waren ze gratis, bij NM ook. Misschien versta ik u verkeerd, maar ik zie uw denkwijze niet.

Ik hoop dat uw paragraaf over 'gauw wat geld afhalen' grappig bedoeld is. Ik heb tenminste die neiging niet.
Laatst gewijzigd door rjl op 23 jun 2021, 10:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Jeugd is een voorschot, ouderdom de afrekening (El Espectador)

rjl
Lid geworden op: 29 okt 2012, 14:24

23 jun 2021, 10:30

Even off-topic: hoe komt het als ik iets bold wil zetten, dat dat niet lukt? En quoten lukt ook maar half (geen groene balk) vooraan. Wie geeft raad?
Jeugd is een voorschot, ouderdom de afrekening (El Espectador)