Aangifte niet-residenten belasting Spanje (model 210)

Vragen/antwoorden betreffende geld en werk.

bojangles
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:50
Locatie: West-Vlaanderen

14 nov 2023, 23:00

Klopt, maar enkel de eerste manier lijkt mij de makkelijkste. De clave of het digitaal certificaat heb ik sowieso niet. Na het invullen van de NIE wordt een support number gevraagd.

Maar daarmee is mijn vraag nog niet beantwoord : zou het kwaad kunnen als ik mijn aangifte nog eens opnieuw (deze keer correct) opmaak en opnieuw betaal ?

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

15 nov 2023, 16:39

Ik weet niet of dat kwaad kan, ik weet zelfs niet of dat wel kan!

Ik stel mijn andere vraag terug: Hoe heb je dat de eerste keer gedaan?

Bij mijn weten zijn er maar drie mogelijkheden, die die ik eerder opnoemde.

Bij de manier met NIE nummer moet je uw support nummer opgeven om U te identificeren, anders kan iedereen een NIE nummer opgeven en iemand anders zijn gegevens raadplegen of aanpassen. Trouwens in denk dat je als niet-resident geen support nummer hebt omdat dat nummer op een spaans identificatie document staat, bvb een residencia kaartje.

bojangles
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:50
Locatie: West-Vlaanderen

15 nov 2023, 20:33

Hovel, ik denk dat we mekaar niet goed verstaan.

Ik heb de link gevolgd die je opgaf om het formulier aan te passen en dan kom ik op de webpagina "How to modify a tax return already filed". Rechtsboven staat dan de mogelijkheid om een aangifte voor 2022 aan te passen :
image.png
image.png (19.42 KiB) 131 keer bekeken
Als ik daar op klik dien ik mijn NIE op te geven.
image.png
image.png (11.29 KiB) 131 keer bekeken
Als ik mijn NIE nummer invul krijg ik onmiddellijk ook de vraag om een support nummer op te geven :
image.png
Hopelijk brengt dit wat meer duidelijkheid.

Groeten,
Bojangles

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

15 nov 2023, 20:57

Inderdaad. Wat je ook doet je komt uiteindelijk altijd daar terecht.

Ik begrijp u zeer goed.

Je hebt hier drie mogelijkheden zoals ik al eerder aangaf. Je moet niet uw NIE opgeven(+ support nummer) je kan ook een van de andere mogelijkheden gebruiken.

Als ik u goed begrijp werkt geen enkele van de drie mogelijkheden voor u. Je hebt geen support nummer, geen Cl@ve , en geen Digtaal certificaat. Volgens mij is er geen andere mogelijkheid.


Daarom stel mijn ik mijn andere vraag voor de derde keer: Hoe heb je het model-210 de eerste keer ingevuld?

Je hebt er eerder toch twee ingevuld, een juist en een fout, die je nu wil verbeteren?

Dus: Hoe heb je het model-210 de eerste keer ingevuld?

bojangles
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:50
Locatie: West-Vlaanderen

15 nov 2023, 23:39

Hovel, nu begrijp ik je vraag :

Ik heb mijn formulier de eerste keer ingevuld zoals dit moet en op 't einde klikte ik op Validate Tax Record en dan op Select Deposit/Return :
image.png
Daarna kreeg ik een popup waarna ik de selectie "To Deposit" ten onrechte liet staan :
image.png
image.png
Ik had dit moeten wijzigen bij het type Tax Return naar “To Be Paid by Foreign Bank Transfer”. Op het andere modelo 210 dat ik correct invulde kreeg ik achteraf in de pdf het IBAN nummer van de Tributaria en de mededeling die ik diende mee te geven bij de betaling van een Belgisch rekeningnummer :
image.png
Daarna klikte ik op “Generate preliminary tax retun” en ik kreeg een popup om de pdf aan te maken.
image.png
Ik wil mijn aangifte dus wijzigen zodat ze bij de Tributaria snappen dat ik mijn betaling wil uitvoeren d.m.v. een overschrijving van een Belgische bankrekening.

Hopelijk is dit wat duidelijker.
Groeten,
Bojangles

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

16 nov 2023, 00:37

Sorry, ik heb me niet duidelijk uitgedrukt. Ik bedoel niet het formulier zelf maar de mannier waarop je er toen bent in geraakt. U moet zich toch identificeren om de aangifte, het formulier dus, officieel in te dienen.

Dat is blijkbaar het probleem dat je nu hebt. U kan zich niet identificeren. Hoe heb je u toen geidentificeerd?

bojangles
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:50
Locatie: West-Vlaanderen

16 nov 2023, 08:48

Hovel,

Ik ben gewoon naar deze website gegaan : https://www2.agenciatributaria.gob.es/w ... RWLSr2px3Q en ik heb bovenaan links mijn NIE nummer ingevuld, vervolgens mijn naam en als capacity heb ik Taxpayer aangevinkt. Is dit niet de juiste manier ?

Mvg,
Bojangles

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

16 nov 2023, 13:58

Aha. Ik verwees naar een volledige online procedure, invullen + aangeven.

Waar u naar verwijst is het formulier voor een Predeclaración. Hiermee kan U online invullen maar niet online indienen! Na het invullen wordt een PDF gegenereerd van de aangifte. Die moet u afdrukken en ondertekenen en dan indienen. Op welke wijze dit momenteel vanuit België kan weet ik niet. Vroeger moest men dit opsturen naar Madrid dacht ik.

U bent hier gekomen via:
Afbeelding

Je kan proberen om een nieuwe aangifte te doen. Als je de vorige hebt opgeslagen kan je die importeren via de knop "Importar". Misschien kan je gebruik maken van de optie "Bijkomende aangifte" (Supplementary self-assessment) (Declaración complementaria) onderaan het formulier. (nu ben ik an het gissen)

bojangles
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:50
Locatie: West-Vlaanderen

16 nov 2023, 18:04

Bedankt Hovel,

Als ik het goed begrijp kan ik gewoonweg een nieuwe aangifte via de prédeclaration opmaken en de pdf van die aangifte dan afdrukken en naar Madrid sturen na uitvoering van de betaling. Er staat een adres in de pdf die ik krijg en er staat ook ergens dat ieder document ondertekend en geparagrafeerd moet zijn.
image.png
Ik zal dit dan zo doen en hopelijk zijn ze in Madrid hiermee tevreden. Amai, amai wat een hoop werk voor die taksen. 't Zou makkelijker zijn als ze dit zelf berekenen en een aanslagbiljet sturen met het te betalen bedrag. Ze hebben toch ook die gegevens daar in Madrid ?

Wreed bedankt voor je hulp, Hovel. Ik zal mijn handleiding aanpassen en volgend jaar deze fout niet meer maken.

Groeten,
Bojangles

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

16 nov 2023, 20:32

Het beste is als je nog eens in Spanje bent om een digitaal certificaat aan te vragen, dan kan je alles gewoon online doen.