RSZ op werkloosheid

Vragen/antwoorden betreffende geld en werk.

janieburton
Lid geworden op: 18 jan 2009, 18:50

16 dec 2021, 00:36

Ik ben een tijdje gedurende de voorbije corona pandemie technisch/economisch werkloos geweest.

Blijkbaar wordt er geen RSZ verrekend op deze technisch/economisch werkloosheidsuitkering en ook niet op de gewone werkloosheidsuitkering.

Kan men vrijwillige RSZ bijdragen betalen?

En zo ja, kan men deze bijdragen aftrekken van de belastingen in analogie zoals bij een normaal loon dat wordt uitbetaald, hier betaald men ook RSZ op het brutoloon en en de bedrijfsvoorheffing wordt berekend op het bruto loon min de RSZ bijdragen. {2500€ bruto - 326,75 (13,07% RSZ)=2173,25belastbaar loon}

Het zou dan ook logisch zijn dat men een vrijwillige RSZ bijdrage kan in mindering brengen van het jaarloon.

janieburton
Lid geworden op: 18 jan 2009, 18:50

22 dec 2021, 23:04

Heeft iemand hier een antwoord op mijn vraag?

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

23 dec 2021, 08:41

Ga eens naar uw vakbond kantoor om inlichtingen , de regels veranderen zo snel, ik geloof wel dat je meer kan laten afhouden, want heb persoonlijk meer laten afhouden van mijn pensioen dus waarschijnlijk kan dat bij werkloosheid ook.

audibac
Lid geworden op: 10 sep 2005, 11:01
Locatie: Haspengouw

23 dec 2021, 09:53

Op alle uitkeringen tijdelijke werkloosheid wordt 26,75 % bedrijfsvoorheffing ingehouden.

https://www.rva.be/nl/documentatie/infoblad/t66#h2_3
Intel (R) core I5-10600KF@4.10GHz -16GB -64Bit Win11 home

janieburton
Lid geworden op: 18 jan 2009, 18:50

24 dec 2021, 08:22

Dank voor de info mbt de voorheffing.

Maar mijn vraag is feitelijk of men vrijwillig RSZ kan betalen en of men de betaalde RSZ van de inkomstenbelastingen kan aftrekken.

Heb die vraag aan de vakbond gesteld en zij blijven het antwoord schuldig

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

24 dec 2021, 10:25

janieburton Vandaag, 08:22

Dank voor de info mbt de voorheffing.

Maar mijn vraag is feitelijk of men vrijwillig RSZ kan betalen en of men de betaalde RSZ van de inkomstenbelastingen kan aftrekken.

Heb die vraag aan de vakbond gesteld en zij blijven het antwoord schuldig
Voor wat het waard is:

Heb een collega ambtenaar gehad die elk jaar 6 maanden verlof zonder wedde nam en betaalde zijn bedrijfsvoorheffing voor die periode zelf om in orde te blijven met zijn pensioenrechten. Toen was het nog mogelijk om 6 jaar verlof zonder wedde te nemen op een hele loopbaan.
Die heeft dat gedaan tot aan zijn pensioenstelling. Het zou dus moeten kunnen maar er is ondertussen ook al veel verandert in deze materie plus dat er toen/nu (?) een verschil is in die zaken tussen privé en ambtenaren.

- Het is dus wel een andere zaak want u spreekt over ‘werkloosheid’ terwijl het hier gaat over ‘verlof zonder wedde.’
Maar het punt is dat hij zijn RSZ zelf betaalde en dit op vrijwillige basis.

Maar als de vakbonden het al niet weten kan men nog altijd eens proberen bij de RSZ zelf voor de info.
https://www.rsz.be/contacteer-ons