Arcopar - Belfius

Vragen/antwoorden betreffende geld en werk.

TheoNiem
Lid geworden op: 05 jan 2022, 14:47

05 jan 2022, 14:54

Bij Belfius hebben we een kleine, slapende rekening die we hoofdzakelijk aanhouden omdat we daar principieel nog Arcopar-en Arcofin-aandelen hebben. Maar de kansen om daarvan enige praktische waarden te recupereren, lijken steeds maar kleiner. Overigens zijn we zelf bijna 75 jaar ... Heeft het (financieel) zin om onze Belfius-rekening verder te behouden? Of is het interessanter om die gewoon te liquideren? Dank voor adviezen!

_Jos_
Lid geworden op: 02 apr 2011, 11:13

05 jan 2022, 21:55

Bedoelt u met die slapende rekening een zichtrekening?

Ik heb zelf bij Belfius een rekening (naam is onlangs gewijzigd naar BEATS NEW-REKENING) en die kost €3,75 + nog wat centen per 3 maanden. En dan is er ook nog maandelijks een TERUGGAVE OP TARIFERING BETAALREKENING ALS ARCOPAR- AANDEELHOUDER. Een habbekrats maar daar heb je die zichtrekening wel voor nodig.

Jaren geleden heb ik me ook laten vangen met die Arcopar aandelen. Geen risico's volgens de expert van Belfius en ik als onervaren belegger trapte erin.

Ik merk nu ook dat ik die Arcopar aandelen niet meer zie staan via internet bankieren (steeds foutmelding).

Zichtrekening is niet zo duur, wie weet komt er nog ooit iets terug van die aandelen...
Maar kan een bank verplichten om een zichtrekening te behouden als je aandelen hebt?

TheoNiem
Lid geworden op: 05 jan 2022, 14:47

06 jan 2022, 09:49

Dank u wel, Jos, voor je reactie.

Mijn echtgenote en ik zelf zijn destijds via Antwerpse volksspaarkas, dan Bacob, dan Dexia bij Belfius gekomen.
We hebben daar enkel twee slapende/inactieve spaar-rekeningen, géén zichtrekening.
Internetbankieren via Belfius doen we niet.

Allebei hebben we daar van die “goede, sociale, risicoloze” aandelen: Arcopar op onze individuele namen en Arcofin op onze gemeenschappelijke naam.

Na eerdere (gedeeltelijke) reddingsplans ivm Arcopar van premiers Leterme en Michel, lijkt enige recuperatie wel erg onwaarschijnlijk … alhoewel er nog enkele processen zouden lopen?
En wat met Arcofin-aandelen?

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

06 jan 2022, 14:41

Wij hadden juist op tijd onze aandelen weg gedaan.
Maar of er ooit nog iets voor de gedupeerden een vergoeding komt, das een groot vraagteken maar ik denk het niet.
En als er toch iets uit de bus komt dan zullen zeker eerst de groten aan de beurt komen en U als kleine vis zal spijtig genoeg op den droge zwemmen.

Zie bericht standaard van10 juni 2021
https://www.standaard.be/cnt/dmf20210610_93586844
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

TheoNiem
Lid geworden op: 05 jan 2022, 14:47

06 jan 2022, 21:44

Ook dank aan Benq.
Het vermelde artikel in De Standaard ivm de Deminor-rechtzaak laat (helaas) weinig hoop!
Andere processen eindigen waarschijnlijk ook in mineur.
Vermoedelijk kan ik best onze rekeningen bij Belfius opnemen en afsluiten ...

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

07 jan 2022, 09:16

TheoNiem schreef:
06 jan 2022, 21:44
Ook dank aan Benq.
Het vermelde artikel in De Standaard ivm de Deminor-rechtzaak laat (helaas) weinig hoop!
Andere processen eindigen waarschijnlijk ook in mineur.
Vermoedelijk kan ik best onze rekeningen bij Belfius opnemen en afsluiten ...
Dat aandeel hebben wij in de tijd (eind jaren 70) aangekocht (op aanraden van een huisgezin als bijberoep thuis in de woon kamer) enkel maar omdat het een voordeel opbracht voor ons, namelijk bij aankoop van onze nieuwe woning een vermindering op de lening en een klein percentje bij afsluiten brandverzekering DVV.
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

_Jos_
Lid geworden op: 02 apr 2011, 11:13

07 jan 2022, 09:58

TheoNiem schreef:
06 jan 2022, 21:44
Vermoedelijk kan ik best onze rekeningen bij Belfius opnemen en afsluiten ...
Ik heb toevallig enkele weken geleden een spaarrekening bij Belfius afgesloten. Kostte iets van 5 Euro per jaar en bracht niks op. Integendeel: elke 1000 Euro 10j geleden gestort is nu minder dan 650 Euro waard in vergelijking met toen.
Dus op lange termijn is bijna alles beter dan uw geld daar te laten wegsmelten.
Maar ik ga natuurlijk niet zeggen dat ik mijn Arcopar aandelen niet meer moet hebben. Ge moet ze ook niet de pap in de mond geven.

wanton
Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:51
Locatie: HEIST , bij-den-Berg

07 jan 2022, 18:07

Ik hoop dat alle mensen die Arco-deelbewijzen hebben, een deel van hun geld kunnen recupereren. Maar het zal niet van de overheid komen. Die deelbewijzen vertegenwoordigen aandelen - waar het risico volledig bij de houder ligt. Ik zou Beweging.net aanspreken voor een terugbetaling.
Indien de staat een terugbetaling zou doen, kan in principe iedereen die de laatste jaren geld is verloren op de beurs - ik denk aan L&H, Fortis, Agfa, en anderen - een terugbetaling eisen van de staat wegens precedent.
Niet dus!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

TheoNiem
Lid geworden op: 05 jan 2022, 14:47

08 jan 2022, 09:24

Dank ook aan Wanton voor het mede-denken.
Onze 2 spaarrekeningen bij Belfius afsluiten vormt geen probleem.
Maar hoe kunnen we dan (heel eventueel) tgt nog iets recupereren van onze Arcopar – Arcoplus?
Hebben onze vroegere “bezit-bewijsjes” (o.a. soort van “kaartjes”) nog enige geldigheid om desgevallend een aanspraak te kunnen maken?
En/of bekomen we bij afsluiting (vanwege Belfius) enig “getuigschrift”?
Of staan die aandelen ergens in een nationale “kruis-databank” genoteerd,
waarnaar verwezen zou kunnen worden?
Moet eventuele recuperatie strikt via Belfius (als opvolger van terzielegegane Dexia) verlopen,
of kan dat ook via een andere bank (bv Argenta)?
Helaas dus nog vele vraagtekens … waarbij het eindresultaat waarschijnlijk toch erg pover lijkt …

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

08 jan 2022, 11:50

Beweging .net zal nooit plooien , die lachen in hun vuistje , we zijn er met open ogen ingelopen en Belfius heeft er nog een stukje in geholpen , tja het zijn aandelen en het blijven aandelen hoe mooi ze het ook hebben voorgesteld , het is een les van aandelen blijf je als werkmens af , of je wint een grote lottopot of een serieuze erfenis zodat je wat speelgeld hebt waarbij je je geen pijn kan doen , verdorie dat moet toch geestig zijn hé? :mrgreen:

petrol
Lid geworden op: 29 jan 2018, 08:06

09 jan 2022, 09:37

TheoNiem schreef:
08 jan 2022, 09:24
Dank ook aan Wanton voor het mede-denken.
Onze 2 spaarrekeningen bij Belfius afsluiten vormt geen probleem.
Maar hoe kunnen we dan (heel eventueel) tgt nog iets recupereren van onze Arcopar – Arcoplus?
Hebben onze vroegere “bezit-bewijsjes” (o.a. soort van “kaartjes”) nog enige geldigheid om desgevallend een aanspraak te kunnen maken?
En/of bekomen we bij afsluiting (vanwege Belfius) enig “getuigschrift”?
Of staan die aandelen ergens in een nationale “kruis-databank” genoteerd,
waarnaar verwezen zou kunnen worden?
Moet eventuele recuperatie strikt via Belfius (als opvolger van terzielegegane Dexia) verlopen,
of kan dat ook via een andere bank (bv Argenta)?
Helaas dus nog vele vraagtekens … waarbij het eindresultaat waarschijnlijk toch erg pover lijkt …
De rechter die de ARCO gedupeerden in het gelijk stelt, moet nog geboren worden.
M.a.w. je kan definitief achter je geld fluiten.

petrol
Lid geworden op: 29 jan 2018, 08:06

09 jan 2022, 09:41

wardje schreef:
08 jan 2022, 11:50
Beweging .net zal nooit plooien , die lachen in hun vuistje , we zijn er met open ogen ingelopen en Belfius heeft er nog een stukje in geholpen , tja het zijn aandelen en het blijven aandelen hoe mooi ze het ook hebben voorgesteld , het is een les van aandelen blijf je als werkmens af , of je wint een grote lottopot of een serieuze erfenis zodat je wat speelgeld hebt waarbij je je geen pijn kan doen , verdorie dat moet toch geestig zijn hé? :mrgreen:
2021 was nochtans een zeer goed jaar op de beurzen.

Aandeel van het jaar

Lotus Bakeries LOTB
. Met een rendement van 54 procent sinds Nieuwjaar klopt de wereldveroverende koekjesbakker uit het Meetjesland voor de 18de (!) keer in 20 jaar de Bel20. Wie eind 2001 1.000 euro in Lotus Bakeries belegde en aan de verleiding weerstond om winst te nemen, zag die inleg inclusief geherinvesteerde nettodividenden aandikken tot 165.000 euro.

wanton
Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:51
Locatie: HEIST , bij-den-Berg

09 jan 2022, 10:27

Niet akkoord dat aandelen op de beurs niets is voor 'de werkmens'. Arco is voorgesteld door Volksverzekering en gehouden door de mensen als een extra spaarboekje. Dat is/was de fout.
Zijn spaargeld spreiden door ook wat aandelen te kopen? Waarom niet? Maar de koers volgen en durven eruit te stappen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

09 jan 2022, 11:55

Tja, heb er geen vertrouwen en kennis genoeg van om mij met aandelen bezig te houden.
En echt ga nu een beetje van profiteren zolang het nog gaat ,heb altijd zelf mijn string moeten trekken en of er nu 1 zak overblijft als ik het onderspit delf of 2 zakken t'zal mij worst wezen. :D