Nieuw voorschotfactuur voor elektriciteit (x 5)

Vragen/antwoorden betreffende geld en werk.

Prutser
Lid geworden op: 30 aug 2004, 21:05
Locatie: N.W Brabant

13 jun 2022, 11:37

Beste Collega’s Senioren,

Dat onze energiekost de jongste weken de pan uit swingt weten we allemaal.
Toch komt men soms nog voor serieuze verrassingen te staan.
Hier volgt “ons verhaal”.

Enkele weken geleden kregen wij van ENECO (de naam speelt hier geen rol) onze jaarafrekening.
Wij zijn immers klant bij deze leverancier, enkel voor elektriciteit.
Wij verbruiken geen gas. Voor de verwarming van onze (goed geïsoleerde) woning gebruiken wij ‘mazout’. En op het dak liggen al een 12-tal jaar 21 goedwerkende zonnepanelen (met terugdraaiende teller).
Onze elektriciteitsfactuur was (tot nu) gebaseerd op een ‘vast tarief’.

Tot daar een korte beschrijving van ‘onze situatie’ zodat het verhaal in een juiste context kan worden geplaatst.

Via de recente ENECO-jaarafrekening werd ons ter zijde meegedeeld dat ons nieuw voorschotbedrag 820,53€ per maand zou bedragen. Hoewel ik mij bewust was van de fikse stijging van de energieprijzen, was dit wel een zeer grote verrassing … Daarom ging ik op zoek naar onze “ENECO-administratie” van de voorbije jaren.

Laat mij beginnen met ons jaarlijks elektriciteitsverbruik van de jongste vier jaren (afgerond): 2018/2019 (6.600 kWh) – 2019/2020 (5.800 kWh) – 2020/2021 (5.900 kWh) – 2021/2022 (6.200 kWh).
Aansluitend, het bedrag van de mee evoluerende (kwartaal) voorschotfacturen: 2019: (466€) - 2020: (646€) – 2021: (490€) – 2022: (468€).

Als we dit alles overlopen mogen we stellen dat ons elektriciteitsverbruik tussen mei 2018 en mei 2022 vrij stabiel was evenals de aansluitende voorschotten die ervoor zorgden dat we bij de jaarafrekeningen geen grote toeslagen te betalen kregen.
Met een gemiddelde kost van 470€ per kwartaal, betekende dat onze elektriciteitkost maandelijks (= gedeeld door 3) ongeveer 160€ bedroeg.

Nu blijkt dus dat ENECO de maandelijkse kosten van ons (nog steeds stabiel) maandelijks elektriciteitsverbruik via de aangekondigde voorschotfacturen verhoogt van (afgerond/gemiddeld) 160€ per maand naar (afgerond) 820€ per maand …. een verhoging van meer dan 5 maal ons huidig maandelijks voorschot …. een maandelijkse ‘opslag’ van 512% …!!!!!!!!!!

Uiteraard heb ik ondertussen ENECO gevraagd hoe zij deze exuberante maandelijkse verhoging kunnen verantwoorden. Het flegmatieke antwoord dat ik een weekje later ontving luidde a.v.:
“Het nieuwe voorstel is bepaald op het verbruik van het voorbije jaar. Dit rekening houdend met jouw huidige tarief en de hoge energiekost. Dit wordt mede opgesteld met de netbeheerder zodat er bij de volgende afrekening geen opleg zou zijn. Nog een fijne dag. De klantendienst.”

Achthonderdtwintig euro per maand …. Ik ben grootgebracht met de oude BEF … dat betekent 33.000 BEF per maand (enkel voor elektriciteit) … dat betekent 9.820€ op jaarbasis (oftewel 397.000 BEF).
DAT KAN TOCH NIET??? …. Wij zijn (gelukkig) geen armoezaaiers, maar dan denk ik aan de mensen met een klein pensioentje, alleenstaande moeders met kindjes, enz….

Ik denk nog steeds dat de toewijzing van ons nieuw voorschotbedrag gestoeld is op een (grote) fout.

Heeft ENECO ‘gewoon’ ons huidig lopend KWARTAAL-voorschot (470€) verdubbeld en foutief geregistreerd als nieuw MAAND-voorschot???? Uit het flegmatieke antwoord dat we ontvingen blijkt dit alleszins niet het geval.

Daarom is mijn enige vraag aan zoveel mogelijk bezoekers van dit forum: worden jullie ook geconfronteerd met een VERVIJFVOUDIGING van jullie “elektriciteitsvoorschotfactuur”?

Bedankt om dit uitgebreid ‘verhaal’ te lezen … en voor jullie reacties daaromtrent.

Vriendelijke groeten,

Prutser
Willen is Kunnen

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

13 jun 2022, 12:45

Hangt er ook een beetje van af welk type contract men je aangesmeerd heeft natuurlijk.....

Het 1ste of het 2de ? :
Waarom die prijzen zo verschillen tussen de 2 is mij ook een raadsel, maar ik ga er niet verder in zoeken.
https://cdn.eneco.be/downloads/nl/gener ... R_FLEX.pdf
https://cdn.eneco.be/downloads/nl/gener ... RIABLE.pdf

En dan nog.....gemiddeld 6.000kWh verbruik aan zelfs €0,5/kWh geeft een totaal van €3.000/12 = €250/maand.

Dat de prijzen drastisch gestegen zijn is een feit, daar kan niemand onderuit.
Maar mocht ik van u zijn, ik zette zelf mijn voorschot (via de account online) op minder dan €250/maand.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

13 jun 2022, 12:59

Amaii, dat zijn nogal cijfers, weet je zeker dat het niet over aardgas gaat?
En ik die dacht dat ik veel moest betalen ...

Ik koop al heel lang stroom en gas bij Luminus, bij de recente afrekening merken we dat onze energiekost haast verdubbeld is. (2020-2021 € 1.450 / 2021-2022 € 2.550)

Op een jaar tijd is :
  • de stroom van € 0,28 naar € 0,31 per kWh gestegen
  • het aardgas van € 0,47 naar € 1,09 per m3 gestegen
Het nieuwe voorschot is (voorlopig) vastgelegd op maandelijks € 245

Heb toch een vraagje gewoon uit nieuwsgierigheid ... u verbruikt jaarlijks zo'n 6.000 kWh waar gaat de stroom die die 21 zonnepanelen naartoe?

Prutser
Lid geworden op: 30 aug 2004, 21:05
Locatie: N.W Brabant

13 jun 2022, 14:17

@ Charlie Maru,
@ E.T.,

Bedankt voor jullie snelle reacties.
Ik ga wachten tot ik nog een aantal reacties binnenkrijg van forumleden die onze aankomende extreme verhoging van ons voorschotfactuur (enkel elektriciteit) moeilijk kunnen begrijpen.
Ik vermoed (eigenlijk HOOP ik het) dat het vermelde verhoogde voorschot (+/- 820 euro) - hoewel het expliciet vermeld is door Eneco - geen maandelijks maar een "kwartaal voorschot" is (moet zijn), naar analogie met het voorschot dat we tot nu toe per kwartaal (per 3 maanden) moesten betalen(gemiddeld 470 euro), dan komen we tot een 'kleine' verdubbeling van de voorbije elektriciteitkost.

@ E.T. : de stroom die de zonnepanelen leveren wordt ofwel terug op het net geplaatst (= principe van de terugdraaiende teller) ofwel verbruikt door de elektrische toestellen die op dat ogenblik 'actief' zijn.
Willen is Kunnen

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

13 jun 2022, 14:23

Prutser,
Als je zonnepanelen hebt, dan neutraliseren die gewoonlijk minstens 75% tot 80% van je verbruik. Je hebt een terugdraaiende teller, schrijf je. Dan hangt het er nog een beetje van af of je een piek en dal teller hebt of een enkelvoudige teller.

Hoe dan ook, met 21 panelen gaat zeker je hele dagverbruik naar nul worden gereduceerd. (Tenzij je een hennepplantage in je garage hebt die veel stroom afneemt.) De panelen zijn toch aangesloten, neem ik aan, want er klopt iets niet.

Mijn situatie is voor elektriciteit vergelijkbaar: alleenstaande behoorlijk geïsoleerde woning met twee bewoners.
Ik heb een dubbele teller met dag/nacht-regime. Mijn hele piekverbruik is door de zonnepanelen naar nul gebracht. We koken op elektriciteit.
Verwarming op gas.

Eind '21 ben ik van leverancier gewisseld. Luister nu goed: ik betaal maandelijks 45,15 euro (incl. btw) voorschot voor elektriciteit en dat gaat niet verhogen omdat ik nu voor 3 jaar een vast contract heb. Dat voorschot is ook afgesteld op het verbruik van de vorige jaren. Ik verwacht geen grote eindfactuur.

Hier staan permanent 2 laptops te draaien. De radio staat altijd op. 's Avonds staat de tv aan van 19 u tot 24 u.

Er is bij jouw elektriciteitsberekening iets heel grondig mis volgens mij.

Prutser
Lid geworden op: 30 aug 2004, 21:05
Locatie: N.W Brabant

13 jun 2022, 18:10

Beste Wil.,

Bedankt voor je reactie.

Wij lopen inderdaad voor een groot deel parallel inzake elektriciteitsgebruik: wij wonen ook met 2 personen in een goed geïsoleerde, alleenstaande woning, 2 laptops staan open van 8 tot 23u, de TV staat aan van 20 tot 23u, wij hebben een vrij grote recente keuken (magnetron, elektr. oven, vaatwas, inductie, 2 grote frigo's (eentje in de berging) en één grote diepvries in de berging ... Wij hebben een dag/nacht teller ...
Het enige verschil lijkt mij onze 3 grote volières waarvan 2 uitsluitend voor (kleine) exotische vogeltjes. Samen een 250 stuks. De exootjes hebben wel tijdens de koudere maanden enige (elektrische) bijverwarming nodig ... Daarnaast is er ook nog een vijver (17 m³) met een filterinstallatie, gevoed door een vijverpomp die 24/24 en 7/7 'draait.
Dit alles maakt dat een groot deel van ons gemiddeld jaarverbruik (4.500 kWh van de 6.000 kWh) zich voornamelijk 'afspeelt tijdens de 6 'koudste maanden van het jaar: in januari, februari, maart en in oktober, november, december. Ook de vijverpomp en filterinstallatie die tijdens de nacht blijven draaien vragen enige extra elektriciteit.
Op die manier is (o.a. dankzij de 'zomerse' zonnepanelen) amper 1.000 à 1.500 kWh elektriciteitsverbruik toe te wijzen aan 'huishoudelijk gebruik'.
Maar, voor alle duidelijkheid: ik stel ons elektriciteitverbruik en de hieraan gekoppelde factuur niet in vraag!
Het gaat mij over de overdadige verhoging van ons voormalig kwartaalvoorschot (470€) naar bovenmatig maandvoorschot (820€). Op kwartaalbasis zou dit ongeveer 2.500€ betekenen!!!!

Zoals ik al meldde heb ik een stil vermoeden (en ik hoop dat ik juist ben) dat bij Eneco ons voormalig kwartaalvoorschot bij de huidige omrekening verkeerdelijk werd geïnterpreteerd als maandvoorschot.

Wat mij in deze vooral tegen de borst stuit is de uiterst flegmatieke (schriftelijke) reactie van Eneco - zie mijn initiele posting - op mijn vraag op welke manier zij een vervijfvoudiging van ons voorschot bij een constant gelijk elektriciteitverbruik kunnen verantwoorden.
Ik wacht nog enkele dagen op eventuele reacties van forumleden ... maar er lijkt mij niets anders op te zitten dan volgende week (nog) iets kordater 'de juiste persoon bij Eneco' te interpelleren.

Vriendelijke groeten,

Prutser
Willen is Kunnen

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

13 jun 2022, 20:31

Het toeval wil dat ik deze namiddag mijn afrekening voor 4 maanden heb gekregen. Hieronder zie je dat ik in de piekuren nog een stuk heb op het net gestuurd maar dat ik in de daluren 284 kWh heb verbruikt.


Afbeelding



Ik moet nu voor mijn combinatie van gas + elektriciteit 73,4 euro bijbetalen. De periode waarover we het hebben is wel de winter geweest. Ik verwacht in het volgende halfjaar dus minder te verbruiken.


Ik betwist je verbruik niet. Als je reactie wil krijgen van de leverancier, probeer dan eerst de telefoon eens. Lukt dat niet, schrijf dan een mail met de titel: Ik wil weg bij Eneco en dit is waarom ...
Dan kaart je dat exuberant hoog voorschot aan. Zonder goede uitleg zeg je best ook je contract op.
Laatst gewijzigd door Wil. op 14 jun 2022, 14:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

14 jun 2022, 08:27

Tja....den dag van vandaag verloopt nagenoeg alles per computer.
Met die hele BTW-historie en premies dat de regering uitdeelt i.v.m. die hoge(re) prijzen is het dan maar aan de leveranciers om hun computer-programma's aan te passen om de klant aan te rekenen, wat dan ook niet op 1-2-3 gedaan is. Die zijn daar uiteraard ook niet content mee.

Aan uw uitleg te zien heb ik zo een licht vermoeden dat er bij die programma-aanpassingen ergens iets misgelopen is en dat men een "verdubbeling" van het driemaandelijks voorschot de stempel heeft gegeven van "maandelijks" voorschot.(zoals je zelf al aangaf)

Telefoneren........meestal zitten daar mensen die alléén maar goed zijn in "telefoon opnemen"....en een lijst aflepelen. Voor de rest horen ze het altijd donderen in Berlijn.
Ook denken ze het altijd beter te weten dan de persoon die opbelt; voor een deel kan dat kloppen natuurlijk, maar voor de rest is het nogal eens andersom en als je ze dan confronteert met de feiten worden ze ambetant.

Na veel vijven en zessen, bloed, zweet en tranen en dan nog met veel geluk kan het zijn dat je dan bij een persoon terechtkomt die op de hoogte is van de zaak waarvan je dan een deftige uitleg kunt krijgen.
En dat is zowat bij alle grote bedrijven zo; het is al een pluspunt als je geen "Indiër" aan de lijn krijgt.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

linden
Lid geworden op: 24 aug 2005, 18:01

14 jun 2022, 12:26

Ik ben bij Engie,verbruik van ongeveer 6500 en betaal 110/euro voorschot per maand.Dit is ruimvoldoende.
Moet er wel bij zeggen dat ik het geluk heb gehad,vorig jaar een contract aangegaan van 3 jaar,(april 2021)
prijs in de daluren ongeveer 0,20 eurocent.
Volgens mij betaald U veel teveel.
iedere waarheid heeft zijn eigen reden

Prutser
Lid geworden op: 30 aug 2004, 21:05
Locatie: N.W Brabant

16 jun 2022, 09:33

@ Charlie Maru,

Jouw vermoeden dat er ergens iets is mislopen bij de herberekening van mijn toekomstige voorschotfacturen ingevolge de (verplichte) overschakeling van het 'vast tarief' dat ik had naar een 'variabel tarief' LIJKT mij zeer terecht.
Ook ikzelf heb daar al aan gedacht en dat een tweetal weken geleden meegedeeld aan ENECO via hun klachtenformulier. Maar daar kreeg ik dus enkel een zeer flegmatiek nietszeggend antwoord op. Eigenlijk grensde dat aan een 'arrogant antwoord'.
Ik dacht zodoende een telefoontje te doen naar de klantendienst ... Maar wellicht zitten die overstelpt met telefoontjes van andere klanten en moet je dus 'uren' geduld hebben eer men daar aan de beurt komt.
Dus dacht ik gisteren een 'duidelijkere uitleg te geven rond mijn probleem van een wellicht foute voorschot-berekening' maar dan kwam ik tot de constatatie dat de beschikbare ruimte op zo'n klachtenformulier te beperkt is om iets 'met handen en voeten' te kunnen uitleggen.
Zodoende heb ik mijn 'uitleg' genoteerd in briefvorm en heb die brief als bijlage meegestuurd met het klachtenformulier (er ook bijlagen aan toegevoegd van de VREG-test). Aansluitend heb ik er ook aan toegevoegd dat ik, als ik geen sterk onderbouwde reactie krijg van Eneco, ik overweeg om van leverancier te veranderen.
Eigenlijk is het godgeklaagd dat men als particuliere klant van een energieleverancier weinig betekent voor die bedrijven.
Hieronder laat ik u de voornaamste 'citaten' uit mijn brief geworden. Benieuwd naar de reactie NU ...

Geachte,

Als ‘elektriciteitsklant’ van ENECO (5453820908) word ik momenteel geconfronteerd met een zeer grote facturatieonduidelijkheid. Wij zijn al verscheidene jaren klant bij ENECO voor afname van elektriciteit en tevens bezitter van zonnepanelen.
Graag verwijs ik naar onze recente jaarafrekening (05/05/21-08/05/2022) … waar op zich niets verkeerd is.
Onze verbruiksgegevens over deze periode vermelden correct: 2.558 kWh (piek) en 3.737 kWh (dal). Totaal : 6.295 kWh.
Daarnaast merken we via de bijgevoegde info dat ons elektriciteitsverbruik over de jongste drie jaren zeer egaal is en steeds schommelt rond een jaarverbruik van 6.000 kWh : 5.850 kWh (in 2019/2020), 5796 kWh (in 2020/2021) en 6.295 kWh (in 2021/2022).
Dat merken we trouwens ook aan de correct afgestemde DRIEMAANDELIJKSE voorschotten die tijdens deze periodes rond (gemiddeld) 470 euro per kwartaal fluctueerden.

De onduidelijkheid waarover ik het in de inleiding van dit contactformulier is de volgende:

Enkele weken voor onze jaarafrekening 2021-2022 in mijn mailbox terechtkwam stelde ik al vast dat via “My Eneco” onze toekomstige voorschotten 820,53 euro zullen bedragen. Bovendien werd extra vermeld dat het zou gaan om MAANDELIJKSE voorschotten (zie bijlage) terwijl onze voormalige DRIEMAANDELIJKS verrekende voorschotten, gespreid over de voorbije 3 jaren, tijdens dewelke ons elektriciteitsverbruik quasi gelijklopend bleef slechts (gemiddeld) 470 euro bedroegen!

Wanneer wij het (voormalig) DRIEMAANDELIJKS voorschot (470 euro) opsplitsen, komen we tot een (voormalig) MAANDELIJKS voorschot van ‘amper’ 157 euro.

Uiteraard ben ik mij bewust van de verhoogde energieprijzen en de impact die dit zou hebben op de voormalige te betalen voorschotten.

Doch een stijging van ons voormalig DRIEMAANDELIJKS voorschot (470 euro), verrekend naar een MAANDELIJKS voorschot van 157 euro (470 euro : 3 maanden) en het nieuwe voorschot van 820,53 euro kan ik heel moeilijk plaatsen.
Dit is meer dan een vervijfvoudiging!!!!!
Dit betekent een jaarfactuur van 12x 820,53 = 82.463,36 euro (bijna 100.000 euro !!!!) en dat voor een particulier jaarlijks elektriciteitsverbruik van 6.000 kWh (= een gemiddeld maandelijks verbruik van ‘amper’ 500 kWh!!!!).

Wanneer ik dan ook nog eens deze ochtend (15-06-2022) een VREG-test liet uitvoeren (zie bijlagen) dan zie ik dat ons elektriciteitsverbruik, gebaseerd op het voorbije jaarverbruik, doch gekoppeld aan het courant variabel ENECO-tarief “Zon en Wind Flex” …. op jaarbasis amper 2.752,64 euro zou kosten … wat overeenkomt met een maandelijkse kost van +/- 230 euro.

Deze maandelijkse verbruikskost (230 euro) staat dan ook in schril contrast met het maandelijks (???) voorschot dat door ENECO wordt geadviseerd, namelijk 820,53 euro (en waarvan wij ondertussen al werden belast).

Geachte ENECO, graag had ik ‘as soon as possible’ een zeer gedetailleerde cijfermatige verklaring ontvangen voor de onverklaarbare VERVIJFVOUDIGING van ons voorschot, temeer daar dit niet overeenstemt met de VREG-cijfers, temeer een ‘jaarvoorschot van bijna 100.000 euro totaal niet overeenstemt - zie berekening VREG - met een gemiddeld jaarlijks elektriciteitsverbruik van 6.000 kWh, ook al werden de tarieven gevoelig opgetrokken.

Wij denken er dan ook sterk aan om, voor de eerste maal in onze klantenrelatie, op zoek te gaan naar een andere leverancier, waar het voorschot nauwer aansluit bij een, wegens de verhoogde marktprijs, verhoogde prognose van de (verwachte) jaarfactuur.


Ik kijk dus uit naar een reactie .... Ben benieuwd.
Willen is Kunnen

Prutser
Lid geworden op: 30 aug 2004, 21:05
Locatie: N.W Brabant

16 jun 2022, 09:38

@ Linden,

Bedankt voor uw reactie.

Ik stel voor dat je even mijn, net verstuurde reactie naar 'Charlie Maru' leest ...
Mogelijk volgt u ook het vervolg van dit 'verhaal' ...

Vriendelijke groeten,
Willen is Kunnen

linden
Lid geworden op: 24 aug 2005, 18:01

16 jun 2022, 10:51

Prutser
Ja ik volg dit.
Ik herhaal ,dat ik veel geluk heb gehad met een 3 jarig contract bij Engie.
ik vermeld nog graag dat mijn piektarief 0,24 is.
Ik heb een digitale meter.Met deze kan ik het verbruik zien uur per uur.

Je volgende tussentijdse facturen vanaf 03/2022 (incl. btw) € 114,52
Je nieuwe maandbedrag
(vanaf 19 maart 2022)
Je Energie contract € 114,52 (incl. btw)

21-01-2021 tot 19-04-2021 Levering, Direct (geïndexeerde prijs) bedrag excl. btw btw
89 dagen Vaste vergoeding € 5,52 21%
380 kWh x € 0,0593684 Verbruik piekuren € 22,56 21%
460 kWh x € 0,0490870 Verbruik daluren € 22,58 21%
1.516 kWh x € 0,0487005 Verbruik exclusief nacht € 73,83 21%
20-04-2021 tot 31-01-2022 Levering, Easy3 (vaste prijs)
287 dagen Vaste vergoeding € 35,41 21%
670 kWh x € 0,0748200 Verbruik piekuren € 50,13 21%
1.297 kWh x € 0,0525200 Verbruik daluren € 68,12 21%
2.122 kWh x € 0,0525200 Verbruik exclusief nacht € 111,45 21%


;
iedere waarheid heeft zijn eigen reden

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

16 jun 2022, 12:33

linden vandaag, 10:51
Ja ik volg dit.
Ik herhaal ,dat ik veel geluk heb gehad met een 3 jarig contract bij Engie.
ik vermeld nog graag dat mijn piektarief 0,24 is.
Ik heb een digitale meter. Met deze kan ik het verbruik zien uur per uur.
Even tussendoor:

Ik heb ook vorig jaar (sept 2021) een nieuw vast contract afgesloten voor 3 jaar ondanks dat mijn contract nog liep tot maart 2022. Ook de raadgevingen van de 'experten' in de media heb ik in de wind geslagen, zij gaven de raad de het huidige contracten uit te doen om nog te kunnen genieten van die goedkope energieprijzen. Ook al was het nog voor een paar maanden.
Wat is nu het gevolg: Mijn buurman heeft zijn contract ook gewijzigd maar kreeg slechts een vast contract met een looptijd van max 1 jaar, daarna zal het variabel worden.
Ik ben blijkbaar, net al u, ook nog bij de 'gelukkigen'. :lol: of :roll:

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

16 jun 2022, 15:04

Prutser schreef:
16 jun 2022, 09:33

Dit betekent een jaarfactuur van 12x 820,53 = 82.463,36 euro (bijna 100.000 euro !!!!) en dat voor een particulier jaarlijks elektriciteitsverbruik van 6.000 kWh (= een gemiddeld maandelijks verbruik van ‘amper’ 500 kWh!!!!).
Prutser, ik denk dat er een klein foutje in uw rekenmachientje geslopen is........
12 x 820,53 = 9.846,36 €uro en geen 82.463....
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

16 jun 2022, 15:34

Wil. schreef:
13 jun 2022, 14:23
Mijn situatie is voor elektriciteit vergelijkbaar: alleenstaande behoorlijk geïsoleerde woning met twee bewoners.
Ik heb een dubbele teller met dag/nacht-regime. Mijn hele piekverbruik is door de zonnepanelen naar nul gebracht. We koken op elektriciteit.
Verwarming op gas.

Eind '21 ben ik van leverancier gewisseld. Luister nu goed: ik betaal maandelijks 45,15 euro (incl. btw) voorschot voor elektriciteit en dat gaat niet verhogen omdat ik nu voor 3 jaar een vast contract heb. Dat voorschot is ook afgesteld op het verbruik van de vorige jaren. Ik verwacht geen grote eindfactuur.
Ja Wil, vergelijken is goed, maar niet vergeten dat er zoals nu met 10 verschillende verbruikers 10 verschillende situaties zijn.
Prijs u gelukkig dat je met je zonnepanelen nog altijd met een terugdraaiende teller zit. En ondanks nu het prosumenten-tarief, komt er met de digitale teller nog een klets bij.
Wat contracten betreft, momenteel is er geen enkele leverancier dacht ik dat een nieuw vast contract aanbiedt. Het zijn vrijwel allemaal variabele contracten vanwege de tarieven die bijna het volledige laatste jaar in een roller-coaster zitten. En naar mijn mening zal dat nog wel een tijdje zo blijven, ik denk niet dat er veel leveranciers zijn die momenteel "russiche roulette" willen spelen......
Een contract van een jaar geleden is dus totaal niet meer te vergelijken met een huidig contract.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier