successierechten

Vragen/antwoorden betreffende geld en werk.

janieburton
Lid geworden op: 18 jan 2009, 18:50

26 aug 2022, 02:41

Onlangs een raar verhaal gehoord(waarschijnlijk een broodje aap verhaal)

Een langstlevende ouder verkoop zijn eigendom aan zijn volwassen kind, dit om te vermijden dat het kind successie rechten zou moeten betalen(het kind had al successie rechten moeten betalen bij het overlijden van de huwelijkspartner voor de helft van de eigendom).

Het kind gaat een hypothecaire lening aan voor die aankoop, de verkoopprijs is markt conform(zeker niet te laag), alles zou normaal hebben verlopen bij de notaris, ouder ontvangt het geld op de rekening.

Na een tijdje stort de ouder het ontvangen bedrag aan de bank, betaald onkosten. De ouder leeft nog steeds.

Binnen het jaar krijgt het kind een brief om zich aan te bieden bij een registratiekantoor van de belastingen.

Hij krijgt vragen ivm zijn aankoop van eigendom en hoe het komt dat er geen hypothecair krediet meer is.

Nu zou het kind een boete of successierechten hebben moeten betalen op zijn aangekochte eigendom omdat de belastingen dit zien als een vorm van vervroegde erfenis of fraude omdat de ouder het hypothecair krediet vervroegt heeft terugbetaald.

Lijkt me een straf verhaal, zeker omdat de aankoopprijs marktconform was

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

26 aug 2022, 10:24

Nogal een geluk dat de prijs marktconform was anders had hij onmiddellijn een aanslag gehad ...

De truc met een hypotheek om later successierechten te ontlopen kennen ze bij de belastingen ook hé. Een gift is een gift!

Wat als er meerdere erfgenamen zijn?

Een notaris die meewerkt aan zo´n ontduiking :evil:

janieburton
Lid geworden op: 18 jan 2009, 18:50

26 aug 2022, 12:47

E.T. schreef:
26 aug 2022, 10:24
Nogal een geluk dat de prijs marktconform was anders had hij onmiddellijn een aanslag gehad ...

De truc met een hypotheek om later successierechten te ontlopen kennen ze bij de belastingen ook hé. Een gift is een gift!

Wat als er meerdere erfgenamen zijn?

Een notaris die meewerkt aan zo´n ontduiking :evil:
Misschien was de notaris niet op de hoogte van wat de ouder van plan was. Maar hier was er wel een verkoop; misschien was de fout dat de ouder de hypothecaire lening kort na aankoop terug heeft betaald.

Mijn partner heeft haar eigendom, die ze inkocht na haar scheiding, toen het was afbetaald verkocht aan haar volwassen kleinkind(dit is nu al 5 jaar geleden) om te vermijden dat als ze zou overlijden de eigendom naar haar kind zou gaan die ze al 20 jaar niet meer ziet.
Dan zouden de belastingen in principe dit ook kunnen zien als een schenking als mijn partner zou komen te overlijden(lijkt mij wel zeer straf als ze dat zouden doen)

Voor successierechten te betalen op een schenking moet de schenker binnen de 3 jaar na de schenking overlijden. of vergis ik me

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

26 aug 2022, 12:57

Voor successierechten te betalen op een schenking moet de schenker binnen de 3 jaar na de schenking overlijden. of vergis ik me
Dit is niet van toepassing op onroerend goed.

En wat u schrijft is inderdaad zo voor een niet geregistreerde schenking. Komt de persoon binnen de drie jaar toch te overlijden komt dat geschonkene terug in de nalatenschap en zijn er erfbelastingen (successierechten) verschuldigd. Doet men een schenking bij leven van roerend goed en men laat die registreren dan bedraagt de schenkbelasting 3% in rechte lijn en 7%, eender aan wie men schenkt, er is ook geen erfbelasting meer verschuldigd. Ook niet als de schenker binnen de 3 jaar komt te overlijden.

Schenkbelasting en erfbelasting zijn twee verschillende begrippen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

27 aug 2022, 00:56

@JB,

Die ouder in je openingsbericht had beter een andere weg gevolgd.

- Eerst verkoopt z/hij de halve eigendom aan de dochter. De dochter betaalt de prijs die afgesproken is via de bank.
- Na een korte tijd (zodra de koop bij de notaris is afgehandeld) doet die enige ouder een schenking in geld aan de dochter ter grootte van het bedrag dat de dochter betaald heeft. Daarop is 3% schenkingsrecht te betalen.

- Die ouder zou als alternatief zelfs een bankgift kunnen doen voor dat bedrag en dan is er zelfs geen 3% te betalen indien de ouder nog 3 jaar blijft leven.

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

27 aug 2022, 16:57

Het is zeker geen broodje aap verhaal.
Had ze een hypothecair krediet aangegaan had er 9/10 geen haan naar gekraaid.

wanton
Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:51
Locatie: HEIST , bij-den-Berg

27 aug 2022, 17:19

Janie, als het echt gegaan is zoals u zegt, is er volgens mij toch geen vuiltje aan de lucht. Het registratiekantoor kan wel enkele vragen hebben over de gang van zaken, maar er is niets illegaals gebeurd. Ik denk dat ze al blij zijn op het kantoor dat ze nu weten dat de ouder het geld van de verkoop heeft 'teruggeschonken'. Indien die nu binnen de drie jaar overlijdt, zullen er idd successierechten volgen. Maar voorlopig is er niets aan de hand.
Ik mag veronderstellen dat het hier gaat om een enig kind van de betreffende ouder.
De Registratie heeft niet te oordelen of er een hypothecair krediet is. De fiscus mag wel weten hoe één en ander is betaald.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon