Hebben wij straks nog geld ?

Vragen/antwoorden betreffende geld en werk.

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

27 jul 2023, 16:18

Toen ik een nieuwe Lap Top kocht was als zoekmachine BING erop gezet
en word nog meer gespioneerd op hetgeen ik doe dan ooit tevoren...

Ik word bang om nog iets op te zoeken via internet
Big Brother kijkt mee over mijn schouder :evil:

En hoewel ik zo snel als kan mijn "Geschiedenis" wis,
zie ik nadien reclame voor zaken die ik even opzocht. :twisted:

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

27 jul 2023, 16:53

Hobo schreef:
27 jul 2023, 16:18
Toen ik een nieuwe Lap Top kocht was als zoekmachine BING erop gezet
en word nog meer gespioneerd op hetgeen ik doe dan ooit tevoren...

Ik word bang om nog iets op te zoeken via internet
Big Brother kijkt mee over mijn schouder :evil:

En hoewel ik zo snel als kan mijn "Geschiedenis" wis,
zie ik nadien reclame voor zaken die ik even opzocht. :twisted:
Sommige cookies blijven; ook na dat je "gesschiedenis" hebt gewist, gewoon doorwerken. Wie op internet wil kan dat enkel door een groot deel van zijn privacy op te geven. Sommige "zoekmachines" beweren de privacy van de gebruiker te beschermen. Ze heten "Duck Duck Go" en "Startpage" allebei gratis? af te halen.
Bing dringt zich op net als Edge en andere porducten van Microsoft.
In een mercantiele wereld waarin "data" het nieuwe goud zijn, is het logisch dat alle mercantilisten zoveel mogelijk data over zoveel mogelijk mensen willen verzamelen, verhuren, verkopen of gewoon misbruiken.
Vluchten kan niet meer, het internet is de Big Brother die in 1984 werd voorspeld;
Netwerken allerhande, zijn de vertakkingen van het Centrale zenuwstelsel van onze samenleving. :idea:
Voorlopig kan, wie het wil, nog overleven zonder internetaansluiting, maar het wordt wel steeds moeilijker
Laat het middel nooit het doel vervangen !

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

12 aug 2023, 20:08

Rusland versnelt de invoering van de digitale roebel. De Centrale Bank van Rusland start op 15 augustus met haar eerste echte operaties in 11 steden. Nu wordt aan de Russen verteld dat dit "het begin zal zijn van een nieuwe mooie en transparante wereld" (een 'Brave New World' 8) ).
(...)
Aangezien de nieuwe digitale valuta wordt uitgegeven door de Centrale Bank van Rusland, betekent dit dat:
▪️ rekeningen van alle personen en bedrijven op de server van de Centrale Bank zullen staan;
▪️ Federale veiligheidsdienst (FSB), financiële controle en belastingautoriteiten toegang hebben tot deze gegevens;
▪️ autoriteiten zullen elke transactie kunnen volgen;
▪️ autoriteiten kunnen zien waar en waaraan geld wordt uitgegeven;
▪️ een digitale roebel kan zo worden geprogrammeerd dat deze alleen op een bepaalde locatie kan worden gebruikt.

Wie zal de overstap naar de digitale roebel moeten maken:
▪️ overheidspersoneel;
▪️ sociale uitkeringen (wat neerkomt op miljoenen mensen).


Houdbaarheid van de digitale roebel:

De mogelijkheid bestaat dat de nieuwe munt een houdbaarheidsdatum krijgt. Na de vervaldatum zal het geld verdwijnen. Dat wil zeggen, Russen zullen niet in staat zijn om geld te sparen en op te nemen. En het zal ook vóór de vervaldatum moeten worden uitgegeven.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

12 aug 2023, 20:32

Wil. schreef:
12 aug 2023, 20:08
Rusland versnelt de invoering van de digitale roebel. De Centrale Bank van Rusland start op 15 augustus met haar eerste echte operaties in 11 steden. Nu wordt aan de Russen verteld dat dit "het begin zal zijn van een nieuwe mooie en transparante wereld" (een 'Brave New World' 8) ).
(...)
Aangezien de nieuwe digitale valuta wordt uitgegeven door de Centrale Bank van Rusland, betekent dit dat:
▪️ rekeningen van alle personen en bedrijven op de server van de Centrale Bank zullen staan;
▪️ Federale veiligheidsdienst (FSB), financiële controle en belastingautoriteiten toegang hebben tot deze gegevens;
▪️ autoriteiten zullen elke transactie kunnen volgen;
▪️ autoriteiten kunnen zien waar en waaraan geld wordt uitgegeven;
▪️ een digitale roebel kan zo worden geprogrammeerd dat deze alleen op een bepaalde locatie kan worden gebruikt.

Wie zal de overstap naar de digitale roebel moeten maken:
▪️ overheidspersoneel;
▪️ sociale uitkeringen (wat neerkomt op miljoenen mensen).


Houdbaarheid van de digitale roebel:

De mogelijkheid bestaat dat de nieuwe munt een houdbaarheidsdatum krijgt. Na de vervaldatum zal het geld verdwijnen. Dat wil zeggen, Russen zullen niet in staat zijn om geld te sparen en op te nemen. En het zal ook vóór de vervaldatum moeten worden uitgegeven.
Ik neem aan dat door die digitale roebel, de "tastbare" roebel ook uit omloop zal worden genomen.
Dit is een beschrijving van een digitale overheidsmunt in haar meest extreme gevolgen. De Europese Centrale Bank speelt al lang met het idee van een digitale euro, een wetsvoorstel zou momenteel bij de Eu Com op tafel liggen.
Laatst gewijzigd door socrates op 12 aug 2023, 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Laat het middel nooit het doel vervangen !

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

12 aug 2023, 20:59

In roebelland - een dictatuur - is álles mogelijk.

In de EU is de kans op misbruik ook aanwezig maar de tegenkrachten hebben hun zeg in het beslissingsproces.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Jockey
Lid geworden op: 08 dec 2009, 23:19
Locatie: Wuustwezel

12 apr 2024, 16:52

socrates schreef:
06 apr 2023, 10:25
Zo te zien liggen hier maar weinig mensen wakker van het idee dat ze morgen de controle over hun eigen geld kwijt raken aan de "Overhedi" de Europese geldpoltiek en ook aan de privé-bankwereld.
Wellicht zijn veel mensen even verwend aan de gemakkelijke van allerlei betaalkaarten als aan hun smartphones en "sociale" media. Die "cultuur" maakt het de ECB en andere Centrale Banken dan makkelijk om, zonder al teveel weerstand hun systeem op te leggen.
Wie verdedigt in deze de belangen van de consument ?
Mag ik een late opmerking geven Socrates. Ik dénk dat er nog velen wakker liggen van het verdwijnen van bankautomaten e.d. Natuurlijk, zolang BATOBIN er is, en ik vermoed dat dat zal blijven, is er helemaal een probleem toch? Dat je last hebt met een briefje van €500 om te wisselen vindt ik wel normaal, 20 jaar terug kon je met een briefje van 5000 Bfr (€125) ook geen pakje sigaretten kopen, en als ik het goed voorheb zijn de briefjes van 10.000 Bfr indertijd terug uit de omloop gehaald wegens geen succes... Verder ja, de overheid controleert steeds meer en meer, doch hoeveel heeft zij reeds misgelopen door zwart geld? Daar protesteren wij toch ook tegen nietwaar, alhoewel, we vinden het schandalig dat b.v. onze garagist 3x/jaar gaat uitwaaien op de Seycellen doch zijn de eersten om een rekening in 't zwart te vragen om zo de BTW te kunnen omzeilen... Dus zo zie je maar, aan alles is een keerzijde.
Weet je,je kan perfect ruzie maken en toch vrienden blijven...

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

12 apr 2024, 19:49

Jockey schreef:
12 apr 2024, 16:52
socrates schreef:
06 apr 2023, 10:25
Zo te zien liggen hier maar weinig mensen wakker van het idee dat ze morgen de controle over hun eigen geld kwijt raken aan de "Overheid" de Europese geldpoltiek en ook aan de privé-bankwereld.
Wellicht zijn veel mensen even verwend aan de gemakkelijkheid van allerlei betaalkaarten als aan hun smartphones en "sociale" media. Die "cultuur" maakt het de ECB en andere Centrale Banken dan makkelijk om, zonder al teveel weerstand hun systeem op te leggen.
Wie verdedigt in deze de belangen van de consument ?
Mag ik een late opmerking geven Socrates. Ik dénk dat er nog velen wakker liggen van het verdwijnen van bankautomaten e.d. Natuurlijk, zolang BATOBIN er is, en ik vermoed dat dat zal blijven, is er helemaal een probleem toch? Dat je last hebt met een briefje van €500 om te wisselen vindt ik wel normaal, 20 jaar terug kon je met een briefje van 5000 Bfr (€125) ook geen pakje sigaretten kopen, en als ik het goed voorheb zijn de briefjes van 10.000 Bfr indertijd terug uit de omloop gehaald wegens geen succes... Verder ja, de overheid controleert steeds meer en meer, doch hoeveel heeft zij reeds misgelopen door zwart geld? Daar protesteren wij toch ook tegen nietwaar, alhoewel, we vinden het schandalig dat b.v. onze garagist 3x/jaar gaat uitwaaien op de Seycellen doch zijn de eersten om een rekening in 't zwart te vragen om zo de BTW te kunnen omzeilen... Dus zo zie je maar, aan alles is een keerzijde.
Als straks enkel nog digitale munt een geldig betaalmiddel zou zijn, is er aan bankautomaten geen behoefte meer, iedereen kan alles betalen met een chip, op voorwaarde natuurlijk dat hij of zij, een bankrekening hebben en dat ze daar onbeperkte bedragen moten op houden.
Laat het middel nooit het doel vervangen !

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

12 apr 2024, 20:31

Klaus Schwab, oprichter van het World Economic Forum, zei: 'You will have nothing and be happy'.
Die zinsnede weerspiegelt een concept van een samenleving waarin materiële bezittingen minder belangrijk zouden kunnen worden, vergeleken met de toegang tot goederen en diensten, mogelijk gemaakt door technologische vooruitgang.

In die visie heb je geen geld nodig. Al wat je nodig hebt om gelukkig te zijn zal gratis ter beschikking zijn.

Degenen die Schwab voor geen halve meter vertrouwen, zien al tekenen aan de wand dat het eerste stuk van zijn voorspelling klaar ligt om uitgevoerd te worden :?
Laatst gewijzigd door Wil. op 12 apr 2024, 23:43, 1 keer totaal gewijzigd.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

12 apr 2024, 20:52

Wie was ook weer die schrijver die Utopia uit zijn mouwen schudde ?
Als Schwab economie met filosofie gaat vermengen, dan kan dat als water en vuur, nooit goed eindigen, beide visies zoeken hun waarheid immers op heel andere terreinen.
Wat schwab vertelt hoeft echter geen beletsel te zijn om op het niveau van de Centrale banken als bankiers van de Overheden, te proberen, meer grip te krijgen op de dragers van de koopkracht.
Laat het middel nooit het doel vervangen !

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

12 apr 2024, 23:47

socrates schreef:
12 apr 2024, 20:52
Wat schwab vertelt hoeft echter geen beletsel te zijn om op het niveau van de Centrale banken als bankiers van de Overheden, te proberen, meer grip te krijgen op de dragers van de koopkracht.
'dragers van de koopkracht': wat bedoel je daarmee? Het geld?

De Centrale Bank heeft 2 zeer belangrijke functies en dat zou moeten volstaan:
- rentebeleid en geldhoeveelheid en zo inflatie in toom houden
- financiële stabiliteit (rampen voorkomen: systeembanken niet laten omvallen)

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

13 apr 2024, 10:17

Wil. schreef:
12 apr 2024, 23:47
socrates schreef:
12 apr 2024, 20:52
Wat schwab vertelt hoeft echter geen beletsel te zijn om op het niveau van de Centrale banken als bankiers van de Overheden, te proberen, meer grip te krijgen op de dragers van de koopkracht.
'dragers van de koopkracht': wat bedoel je daarmee? Het geld?

De Centrale Bank heeft 2 zeer belangrijke functies en dat zou moeten volstaan:
- rentebeleid en geldhoeveelheid en zo inflatie in toom houden
- financiële stabiliteit (rampen voorkomen: systeembanken niet laten omvallen)
Met dragers van koopkracht bedoel ik alle tastbare geld, quasi geld en bv. goud dat als betaalmiddel zou functioneren. De centrale banken zijn inderdaad de instrumenten waarmee de overheid door middel van bv. het Rentenfonds de prijs van het geld kan porberen te reguleren. Of een lokale centrale bank ook nog de geldhoeveelheid kan reguleren is niet zo zeker omdat Frankfurt de meeste bevoegdheden heeft gecentraliseerd. Toen de ECB enorme heoveelheden geld in omloop bracht om.... de inflatie op te wekken ! kon een Belgische Bank daar weinig aan veranderen.
Als de ECB (Europese Centrale Bank) het straks van de EU gedaan krijgt, zou ze kunnen doordrukken dat alle fiduciaire munt moet worden omgeruild tegen digitale euro en dat enkel nog digitaal kan worden gekocht, verkocht en gespaard. Door bv. te decreteren dat elke burger maar een maximum aan digitale koopkracht mag bezitten, kan ze dan veel makkelijker de controle op de geldhoeveelheid en dito omloop, onder controle te houden, ook interessant voor de fiscus. Bij een toenemende tendens om politiek een uiterst rechtste koers te varen is het opkomen van een of meer autoritaire regimes in Europa niet ondenkbaar. Dan zou op basis van de nog uitsluitend digitale munt; de controle op de geldhoeveelheid, omloop en fiscaliteit veel kans maken om, via een Oekaze te worden geregeld...
Wanneer er zo'n decreet of een variant daarvan, er komt, is nog niet bepaald, maar dat het er vroeg of laat zal komen lijkt mij meer dan waarschijnlijk.
Laat het middel nooit het doel vervangen !

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

13 apr 2024, 16:10

Wekelijks zie ik bij de bakker en in de supermarkt
nog altijd mensen met CASH geld betalen....

HOE gaan die nog mee-kunnen in scenario's
Zoals hierboven :roll: beschreven :!: :?:

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

13 apr 2024, 16:54

Hobo schreef:
13 apr 2024, 16:10
Wekelijks zie ik bij de bakker en in de supermarkt
nog altijd mensen met CASH geld betalen....

HOE gaan die nog mee-kunnen in scenario's
Zoals hierboven :roll: beschreven :!: :?:
Mogelijk zal er nog gewacht worden tot de generaties van de digibeten zijn uitgestorven..., Ook de drugmaffia en de spionnen hebben natuurlijk liever cash, dat laat geen sporen na. Wellicht wordt er getreuzeld met dat soort ingrepen, tot een radicaal dictatoriaal regime de macht grijpt of krijgt ?
Laat het middel nooit het doel vervangen !

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

13 apr 2024, 19:53

Ook de drugmaffia en de spionnen hebben natuurlijk liever cash, dat laat geen sporen na.

Nee, maar wel onhandig al dat papier geld!
Net daarom zijn de crypto's uitgevonden ... niet te traceren en te vervoeren op een usb stick EN blijkbaar ook nog eens een goeie belegging :roll:

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

13 apr 2024, 20:01

E.T. schreef:
13 apr 2024, 19:53
Ook de drugmaffia en de spionnen hebben natuurlijk liever cash, dat laat geen sporen na.

Nee, maar wel onhandig al dat papier geld!
Net daarom zijn de crypto's uitgevonden ... niet te traceren en te vervoeren op een usb stick EN blijkbaar ook nog eens een goeie belegging :roll:
Voor wie van bungeespringen houdt kunnen crypto's zeker een goeie belegging zijn. Crypto's zijn ook een probaat middel om de CO2 gahlte van de atùpsfeer stevig te doen toenemen.
Laat het middel nooit het doel vervangen !