Hebben wij straks nog geld ?

Vragen/antwoorden betreffende geld en werk.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

08 apr 2023, 14:27

Voor Lagarde was het Draghi en na Lagarde misschien wel Verhofstadt :D Om het even wie daar ook maar formeel aan het roer zit; het is wel de ECB die autoritair beslist wat er strajs met de rente en vervolgens over ook wat er met het "geld" gebeurt? Van regionale politieke machthebbers moet op dat vlak zeker geen weestand worden verwacht, maar die zien niet verder dan tot hun eerstvolgende mandaat.
Banken zullen dat ook heel graag zien gebeuren, als het tastbare geld in handen van burgers kunnen zij immers niet herbeleggen, bovendien kost het hen geld om het chartale geld te manipuleren en te verzekeren.
Een bank die in slechte papieren zit moet niet bang zijn voor een "bankrush" men kan dan immers geen digitaal geld meer afhalen en zijn tegoed omzetten in bv. sterke munten kan decretaal aan strikte limieten worden onderworpen.
Als "cash" verdwijnt blijft de brave burger achter met nog minder ruilmte dan ooit voor economisch-en financiële zelfredzaamheid.
Voor een zicht op meer concrete gevolgen van een eventuele afschaffing van tastbaar geld
Voor meer concrete mogellijke gevolgen van zo'n "mutatie" verwijs ik naar wat Reini in de rubriek "Politiek", daarover postte.
Een "geen-contant-geld"-maatschappij betekent:

- Als het electronisch betaalsysteem uitvalt kunt U niets meer betalen !

- Zo de winkelier zijn betaalsysteem blokkeert/uitvalt staat daar voor Piet Snot !

- Geen contante betalingen voor je boodschappen op de markt.

- Geen garageverkopen meer. Geen rommelmarkten meer.

- Geen contante euro’s van opa en oma meer voor het

rapport van je kind.

- Geen spaar -en tandengepoetst meer voor je kinderen.

- Geen verkoop meer van je spullen uit zolderopruimingen.

Wat een "geen-contant-geld"-maatschappij jou wel garandeert is:

- dat de centrale bank de volledige controle heeft over jouw geld

- dat elke transactie geregistreerd staat

- dat al jouw acties en bewegingen traceerbaar zijn.

- de overheid de volledige controle heeft over UW leven en zelfs uw uitgaven kan blokkeren, bijvoorbeeld omdat u teveel reizen en trips hebt gedaan en uw limiet aan CO² overschrijdt !

Stop deels met pinbetalingen en betaal meer met contant!

Als er oorlog uitbreekt heb je niks aan je bankpas. Internet ligt er dan uit, digitale transacties gaan dan niet meer, dus je kunt niet meer bij je geld. Het voorbeeld ligt 2.000 km verderop!......
Laat het middel nooit het doel vervangen !

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

08 apr 2023, 15:17

Tof dat u het nog eens herhaalt socrates, alle senioren die dit lezen zouden deze raad moeten doorgeven aan hun kinderen en ook aan hun kleinkinderen die in veel gevallen ook al wijs genoeg zijn om daar eens over na te denken.
We moeten toch niet in een nieuwe soort slavernij vervallen waar de overheid beslist waar wij onze zuur verdiende spaarcenten aan besteden.
Kopieer die raad en stuur hem naar zoveel mogelijk vrienden door.

Jockey
Lid geworden op: 08 dec 2009, 23:19
Locatie: Wuustwezel

08 apr 2023, 15:52

"dat ze morgen de controle over hun eigen geld kwijt raken aan de "Overheid" de Europese geldpolitiek en ook aan de privé-bankwereld." Goh Socrates ik volg je helemaal man maar! dat gaat niet morgen zijn, dat is reeds jaren zo!
Weet je,je kan perfect ruzie maken en toch vrienden blijven...

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

08 apr 2023, 15:57

Jockey schreef:
08 apr 2023, 15:52
"dat ze morgen de controle over hun eigen geld kwijt raken aan de "Overheid" de Europese geldpolitiek en ook aan de privé-bankwereld." Goh Socrates ik volg je helemaal man maar! dat gaat niet morgen zijn, dat is reeds jaren zo!
Bij gebruik van cash is dat wel veel minder mogelijk, zo zouden ze bv. niet nauwgezet weten wat je waar en wanneer hebt gekocht, aan wie je geregeld geld geeft, hoeveel je van je inkomsten overhoudt enz. Met chartaal geld voelt men beter aan hoe duur een product is en men geeft het dan ook minder vlot uit maar hoofdzaak in deze is dat anderen de totale controle over jouw financiën pakken.
Laat het middel nooit het doel vervangen !

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

14 apr 2023, 16:03

Toen DE Makro nog niet op de fles was gegaan, maakte ik het mee dat op een vroege ochtend hun elektronische betaalsysteem op z'n achterste lag.
En blijkbaar was het kassa-personeel daarop voorzien...!?
Ze haalden prompt klassieke overschrijvingsformulieren boven en met uw paspoort ernaast
konden ze uw identiteit verifiëren.
En zo kon ik dus betalen....

P.s. Buiten dit onderwerp nog dit...
Wie niet weet wat ontevreden burgers kunnen aanrichten, hoeft maar naar het nieuws over Frankrijk kijken...

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

02 jul 2023, 15:44

Een van de redenen waarom de Eu-commissie momenteel zit te broeden op een plan van de ECB (Europese Centrale Bank); is de mogelijke invoering van een zogenaamde "digitale" euro. Dat dan als één van de mogelijke verweermiddelen tegen het toenemend gebruik van cryptomunten.
Die Europese munt zou volgens dat project, geleidelijk aan, de functie van chartaal (cashgeld) volledig overnemen. Op termijn zou de "digitale" euro in de eurozone, dus nog het enige wettelijk geldige betaalmiddel worden. Zulke operatie zou zeker gunstige gevolgen hebben voor de Overheid, maar allicht nog veel meer nadelen voor de argeloze consument...
Laat het middel nooit het doel vervangen !

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

03 jul 2023, 11:10

Ik heb al meermaals mensen zien betalen via hun smartphone
en/of payconiq

Persoonlijk regel ik bij aankopen alles via mijn bankkaart en
als de sommen te groot zijn schakel ik mijn credit card in.

H.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

03 jul 2023, 17:08

Hobo schreef:
03 jul 2023, 11:10
Ik heb al meermaals mensen zien betalen via hun smartphone
en/of payconiq

Persoonlijk regel ik bij aankopen alles via mijn bankkaart en
als de sommen te groot zijn schakel ik mijn credit card in.

H.
Ja supergemakkelijk en vaak ook nog veiliger dan bankbiljetten. Maar,als de ECB haar zin krijgt zal je niet meer zo vrij over je "eigen" betaalmiddelen kunnen beschikken.
Laat het middel nooit het doel vervangen !

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

07 jul 2023, 19:35

Men verwacht dat de ECB in de herfst een beslissing zal nemen over het al dan niet op poten zetten van de Digitale Euro.

Daarna gaan er nog wel een paar jaar voorbijgaan voordat iemand kan betalen met die D.E.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

07 jul 2023, 20:12

Wil. schreef:
07 jul 2023, 19:35
Men verwacht dat de ECB in de herfst een beslissing zal nemen over het al dan niet op poten zetten van de Digitale Euro.

Daarna gaan er nog wel een paar jaar voorbijgaan voordat iemand kan betalen met die D.E.
Ja, hopelijk zal het onze tijd dan nog wel duren ? Wel opvallend dat over een zo ingrijpende maatregel zo weinig informatie circuleert. Hoe minder men cash gaat gebruken, hoe meer argumenten de ECB kan aanvoeren om die stap dan toch maar te zetten. De EU heeft er in elk geval al meermaals over vergaderd.
Laat het middel nooit het doel vervangen !

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

08 jul 2023, 09:59

We gaan allicht terug naar ASSIGNATEN!?
QUOTE
Assignaten zijn waardepapieren die tijdens de Franse Revolutie werden uitgegeven
met onteigende kerkelijke bezittingen als onderpand, die als geld moesten dienen
om de schuldenlast af te lossen.
Doordat de Franse overheid meer van die papieren uitgaf dan verantwoord was,
ging de waarde ervan spoedig …
EINDE CITAAT

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

08 jul 2023, 11:23

Hobo schreef:
08 jul 2023, 09:59
We gaan allicht terug naar ASSIGNATEN!?
QUOTE
Assignaten zijn waardepapieren die tijdens de Franse Revolutie werden uitgegeven
met onteigende kerkelijke bezittingen als onderpand, die als geld moesten dienen
om de schuldenlast af te lossen.
Doordat de Franse overheid meer van die papieren uitgaf dan verantwoord was,
ging de waarde ervan spoedig …
EINDE CITAAT
Nee assignaten zijn nog altijd anonieme "waarden" die men ongemerkt kon doorgeven of gebruiken om eender welk initiatief te steunen, De Franse Overheid kon natuurlijk wel beslissen hoeveel van die "papieren" in omloop werden gebracht, maar niet wat men ermee kocht of financierde;
Als ik de info goed heb begrepen zou het de bedoeling zijn de hedendaagse "assignaten" te vervangen door louter virtuele tegoeden bij de Centrale Bank. De overheid zou dan, via die bank de totale controle krijgen over bv. hoeveel geld je mag hebben, wat je er al dan niet mag mee kopen enz; De digitale euro zou net als de huidige bankbriefjes, genummerd zijn en dus perfect opspoorbaar. Ook zou de ECB veel meer controle krijgen over de algemene geldomloop enz. enz;
Geen prettig vooruitzicht want het zou een enorme ingreep zijn op de vrijheid en op de financiële macht van de burger.
PS: de Privé banken weten nu ook al wel wat je bezit en waaraan je je geld besteedt, maar de privébankier heeft er weinig belang bij om je rekeningen door bv. de fiscus of de Staatsveiligheid of... te laten scannen.
Laat het middel nooit het doel vervangen !

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

09 jul 2023, 14:31

Daar ik en mijn vrouw gestopt zijn met een beheersvergoeding heb ik nu enkel een voorstel
Maar wij krijgen geen uittreksels meer van de pensioendienst. Is dat normaal. Zo kan ik toch niets controleren op de belastingsvoorstel?

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

09 jul 2023, 15:15

voorn schreef:
09 jul 2023, 14:31
Daar ik en mijn vrouw gestopt zijn met een beheersvergoeding heb ik nu enkel een voorstel
Maar wij krijgen geen uittreksels meer van de pensioendienst. Is dat normaal. Zo kan ik toch niets controleren op de belastingsvoorstel?
Voor zover ik dat weet krijg je van de pensioendienst maar ééns per jaar een fiche voor je belastingsaangifte, ook als er wat aan je pensioen verandert bv. door indexering of betaling van vakantiegeld. Tegenwoordig krijg je die fiche nog enkel in digitale vorm en moet je ze desgewenst downloaden en zelf afdrukken. Maar posters in de rubriek "geld" zullen daar allciht meer van weten, vraag het anders eens aan "PASTOOR" die weet heel veel over pensioenen.
Laat het middel nooit het doel vervangen !

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

26 jul 2023, 22:46

Als de ECB de digitale euro invoert, weten "ze" nog meer details over ons, bv. hoeveel geld wij hebben besteed aan welke aankopen bij welke leverancier. Dat zou dan nog voor 2025 kunnen. Die controle kunnen "ze" nu ook wel via de commerciële banken doen maar met contant geld is dat veel moeilijker. Onze privacy hangt wel steeds meer aan een zijden draadje.
De EC heeft momenteel een wetsvoorstel klaar omtrent de mogelijke invoering van de Digitale Euro.



Pizza bestellen in 2025 ...

De manier waarop we dingen gaan doen in de nabije toekomst ! :D

BELLER Is dit Pizza Hut?

GOOGLE: Nee meneer, het is Google Pizza.

BELLER: Sorry, ik moet een verkeerd nummer hebben gekozen.

GOOGLE: Nee meneer, Google heeft vorige maand Pizza Hut gekocht.

BELLER: OK. Ik wil graag een pizza bestellen.

GOOGLE: Wilt u uw gebruikelijke, meneer ?

BELLER: Mijn gebruikelijke ? Je kent me ?

GOOGLE: Volgens ons gegevensblad met nummerherkenning bestelde u de laatste 12 keer dat u belde een extra grote pizza met drie kazen, worst, pepperoni, champignons en gehaktballen op een dikke korst.

BELLER: Super ! Dat is wat ik wil hebben.

GOOGLE: Mag ik je voorstellen dat je deze keer een pizza bestelt met ricotta, rucola, zongedroogde tomaten en olijven op een volkoren glutenvrije dunne korst ?

BELLER: Wat? Ik wil geen vegetarische pizza !

GOOGLE: Uw cholesterol is niet goed, meneer.

BELLER: Hoe weet je dat nou?

GOOGLE: We hebben uw telefoonnummer thuis vergeleken met uw medische gegevens. We hebben de uitslag van uw bloedonderzoeken van de afgelopen 7 jaar.

BELLER: Oké, maar ik wil je rotte vegetarische pizza niet! Ik slik al medicijnen voor mijn cholesterol.

GOOGLE: Pardon meneer, maar u heeft uw medicatie niet regelmatig ingenomen. Volgens onze database kocht u vier maanden geleden slechts een doos met 30 cholesteroltabletten bij Lloyds Pharmacy.

BELLER: Ik heb meer gekocht bij een andere apotheek.

GOOGLE: Dat wordt niet weergegeven op uw creditcardafschrift.

BELLER: Ik heb contant betaald.

GOOGLE: Maar u heeft volgens uw bankafschrift niet genoeg geld opgenomen.

BELLER: Ik heb andere geldbronnen.

GOOGLE: Dat wordt niet weergegeven op uw laatste belastingaangiften, tenzij u ze heeft gekocht met een niet-aangegeven inkomstenbron, wat in strijd is met de wet !

BELLER: Wel verdomme!

GOOGLE: Het spijt me meneer, we gebruiken dergelijke informatie alleen met de bedoeling u te helpen.

BELLER: Al genoeg! Ik ben doodziek van Google, Facebook, Twitter, WhatsApp en alle anderen. Ik ga naar een eiland zonder internet, tv, waar geen telefoondienst is en niemand die naar me kijkt of me bespioneert.

GOOGLE: Ik begrijp het, meneer, maar u moet eerst uw paspoort verlengen. Het is 6 weken geleden verlopen ...

Welkom in de toekomst 😳
Laat het middel nooit het doel vervangen !