Borgstelling bij lening

Vragen/antwoorden betreffende geld en werk.

Ferna
Lid geworden op: 15 aug 2004, 12:24
Locatie: Aan zee

03 mei 2024, 05:04

Hallo,

Een vraagje; Stel ik stel mij borg bij de bank voor een lening van een vriend.
Wat gebeurd er als ik kom te overlijden, gaat die borgstellig dan over naar mijn erfgenamen.- ??? moeten zij die dan verder betalen ?? als schuldenaar niet meer kan aflossen.
Stel die vriend komt te overlijden en er moet nog een flink bedrag afgelost worden, loopt die borgstelling dan door, of vervalt die ??? of moet ik blijven doorbetalen tot schuld is afgelost. ??

Vast iemand bij jullie die mij hier de nodige informatie kan geven.

Vast dank.

Vriendelijke groet,

Ferna

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

03 mei 2024, 09:34

Als de borgsteller overlijdt: lees dit eens


Hier een ander geluid.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

03 mei 2024, 10:19

Wat als de persoon voor wie iemand zich borg stelt, overlijdt? Chatgpt geeft dit als antwoord:

Hier zijn enkele mogelijke scenario's:

• Schuldvrijstelling: In sommige gevallen kan het overlijden van de persoon waarvoor je je borg stelt resulteren in de kwijtschelding van de borgstelling. Dit betekent dat je niet langer verantwoordelijk bent voor de schuld waarvoor je je oorspronkelijk borg had gesteld.

• Blijvende verantwoordelijkheid: In andere gevallen kan het overlijden van de persoon geen invloed hebben op je verplichtingen als borgsteller. Dit kan betekenen dat je nog steeds verplicht bent om de schuld af te lossen volgens de voorwaarden van de borgstellingsovereenkomst.

• Erfenis en nalatenschap: Als de overleden persoon activa heeft achtergelaten, kan de schuldeiser mogelijk aanspraak maken op deze activa om de schuld af te lossen voordat deze wordt verdeeld onder erfgenamen. Als borgsteller kun je betrokken worden bij juridische procedures met betrekking tot de nalatenschap.

Het is belangrijk om te begrijpen dat wetten en regelgeving met betrekking tot borgstellingen kunnen variëren afhankelijk van de jurisdictie. Daarom is het verstandig om in geval van overlijden van de persoon waarvoor je je borg stelt, juridisch advies in te winnen om te begrijpen wat jouw rechten en verplichtingen zijn.

zeeganger
Lid geworden op: 24 mar 2023, 10:41

03 mei 2024, 10:41

Borstelling is zowat de meest domme beslissing in mijn ogen.
Als de persoon na enkele betalingen denkt van foert ik betaal niet meer dan komen ze automatisch het geld bij U halen. Ik ken iemand die dit voor had en nu in een schuldenput zit waar die maar moeilijk uit gaat klimmen.

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

03 mei 2024, 10:46

Met borgstellen zou ik toch maar opletten...

Als het om geld gaat, dan is het spreekwoord "Het is van je vrienden dat je het moet hebben" ook nogal eens van toepassing.
En als het dan verkeerd uitdraait kan jij opdraaien voor de openstaande schulden.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

03 mei 2024, 10:59

Wat is het doel van die lening?
Lening met schuldsaldoverzekering?
Kan je de som waarvoor je borg zal staan missen als het mis zou gaan?

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

03 mei 2024, 11:16

De beste raad die je kan krijgen : NIET DOEN.
Je haalt je miserie op de nek.

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

03 mei 2024, 11:19

E.T. schreef:
03 mei 2024, 10:59
Wat is het doel van die lening?
Ik heb een licht vermoeden dat het in relatie zou kunnen staan met een bericht dat Ferna een paar weken geleden gepost heeft.

Maar ik kan mis zijn ook natuurlijk........
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

audibac
Lid geworden op: 10 sep 2005, 11:01
Locatie: Haspengouw

03 mei 2024, 12:02

Prima Vera schreef:
03 mei 2024, 11:16
De beste raad die je kan krijgen : NIET DOEN.
Je haalt je miserie op de nek.
Zo is het , nu zijn ze vriend maar eens alles geregeld ???
Intel (R) core I5-10600KF@4.10GHz -16GB -64Bit Win11 home

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

03 mei 2024, 12:07

Als het is om iemand tijdelijk een inkomen te bezorgen moet je je zeker afvragen hoe en wanneer je je geld gaat terugzien.

Zulke kortlopende leningen hebben een gigantische intrestlast.