Digitale fotolijst

Kunst is als liefde en voor een liefde wil ik getuigen. (Marijke de Goey - 1947)

Vlijtige beer
Lid geworden op: 04 feb 2007, 20:23
Locatie: Kapellen

03 dec 2013, 16:24

Wanneer ik foto's vanop een USB-stick vertoon op onze digitale fotolijst ondervind ik iets zeer eigenaardigs.
Alle foto's staan in hun normale positie op de stick en verschijnen op de PC ook normaal, d.w.z.: vertikale vertikaal en horizontale horizontaal.
Maar, de foto's die vertikaal genomen zijn met Nikon camera's (D5000 en Nikon 1) verschijnen op de fotolijst horizontaal.
Foto's die vertikaal genomen zijn met een Canon PowerShot A700 verschijnen zoals ze genomen zijn.
Kan er iemand mij dat fenomeen verklaren?
Ik zie de reacties met belangstelling tegemoet.

Rizze
Lid geworden op: 30 sep 2006, 18:41
Locatie: Leuven

03 dec 2013, 17:27

Sommige software kan niet goed overweg met het interpreteren van de exif.
Daarom schakel je "Automatisch Roteren" het best uit op je fototoestel dan blijven " landscape" landscape georiënteerde foto's en "Portret" portret georiënteerde foto's.
Je kan ook de exif verwijderen uit de foto.

Rizze.
We willen allemaal graag oud worden, maar niemand is het graag!
948 Hewlett-Packard, Intel(R) Core(TM) i5-3230M CPU @ 2.60GHz, 2594 MHz, AMD
Windows 10, NL, HDD:488 GB, C:\, NTFS, -151 MB RAM,
Firefox 88.0.1 (64 bits)

Rizze
Lid geworden op: 30 sep 2006, 18:41
Locatie: Leuven

04 dec 2013, 00:37

Automatisch Roteren kan je vinden het Menu van je fototoestel onder het "Setup Menu" daar kan je kiezen voor "Autom.beeldrotatie" Aan of Uit.
De Exif zijn de metadata van je foto, datum, uur, instelling v/d camera, flash, firmware enz.
Als je een foto opslaat kan je in de meeste programma's kiezen om dat met behoud van exif of zonder exif te doen.
Je kan ook de exif verwijderen met een exif viewer BV exifer of easyexifdelete maar ook met vele andere zoals cPicture en Exifpro.
Met IrfanView (is gratis) kan je foto's opslaan zonder behoud van de exif.
Je moet je foto's wel opslaan in de juiste positie en dan op je stick zetten.

Rizze
We willen allemaal graag oud worden, maar niemand is het graag!
948 Hewlett-Packard, Intel(R) Core(TM) i5-3230M CPU @ 2.60GHz, 2594 MHz, AMD
Windows 10, NL, HDD:488 GB, C:\, NTFS, -151 MB RAM,
Firefox 88.0.1 (64 bits)