Werken met Faststone image viewer

Kunst is als liefde en voor een liefde wil ik getuigen. (Marijke de Goey - 1947)

Willytje 65
Lid geworden op: 27 mar 2020, 08:28

05 nov 2020, 10:15

Ik werk veel met Faststone image, maar wat me wel verveeld, na bewerking van een foto, verschijnt onder de foto niet meer de originele datum, maar wel de datum van bewerking, en ik zou de originele willen behouden.
Ik heb een paar gebruiksaanwijzingen, maar ik vind er niets om dat te veranderen, of kan het niet?
Weet soms iemand daar raad mee?

janneke dust2
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: Antwerpen LO

05 nov 2020, 11:34

Ik geef mijn foto's altijd een naam met het formaat : jjjjmmdd-hhmmss-beschrijving-xxx
Jaar, maand, dag, uur, min, sec komt van date taken in de foto in de foto staat ook een date modif en deze wordt waarschijnlijk getoond in faststone (mogelijk kan je dit aanpassen) xxx is een volgnummer.
Ik geef die namen in Photoshop met een batch proces dat de volgnummer automatisch verhoogd.
Met het programma "EXIF date changer" kan je veel aanpassen in aan de datums in de foto maar je kan ook de naam aanpassen.
Ik zou aanraden om een aantal foto's naar een testmap te kopiëren en daar te oefenen met "EXIF date changer" tot ge die goed beheerst. Het programma heeft veel mogelijkheden maar deze zijn niet echt goed voorgesteld.
Acer Nitro N50-600 ,Win11-64b,i7-3GHz,16GB RAM,500GB SSD,1TB HDD
Laptop HP pavilion, win11 64bit, 16GB RAM, SSD 512GB
Firefox, Microsoft Outlook 2019

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

06 nov 2020, 09:09

Willytje 65 schreef:
05 nov 2020, 10:15
Ik werk veel met Faststone image, maar wat me wel verveeld, na bewerking van een foto, verschijnt onder de foto niet meer de originele datum, maar wel de datum van bewerking, en ik zou de originele willen behouden.
Ik heb een paar gebruiksaanwijzingen, maar ik vind er niets om dat te veranderen, of kan het niet?
Weet soms iemand daar raad mee?
Hetgeen jij ziet is de datum waarop jij het bestand het laatst bewaard hebt. Dat is zo voor elk (soort) bestand, en maar goed ook, want anders zou je nooit weten òf je een bestand opnieuw opgeslagen hebt of niet.
Wat jij zoekt, is de datum van opname, en die zit in de EXIF data en die kun je wel ergens in de menus openen.

Willytje 65
Lid geworden op: 27 mar 2020, 08:28

06 nov 2020, 11:08

Ja, ik weet dat ik in de exif de opname datum/tijd kunt zien, maar het zou toch veel handiger zijn moest je het kunnen instellen dat de echte opname datum onder de foto blijft, vroeger bij Picasa was dat wel zo, het is wel handig als je moet zien wanneer bij voorbeeld bepaalde foto's genomen zijn, voor ze in een Fotoshow te plaatsen of te verplaatsen.
Dus dank jullie voor de info, ik weet dus dat het niet anders kan.

elvee
Lid geworden op: 06 okt 2010, 17:32

04 jan 2023, 17:08

Is het mogelijk om met dit programma een zwart-wit foto om te zetten naar een kleurenfoto ?

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

04 jan 2023, 17:48

Van zwart/wit naar een echte kleurenfoto? Dat gaat niet lukken ...
Met programma's als Photoshop kan je bepaalde grijstinten wel vervangen door (pastel)kleurtjes maar het blijft gewoon bij wat bijkleuren. :wink: