XD Picture Card Fujifilm 16 MB

Kunst is als liefde en voor een liefde wil ik getuigen. (Marijke de Goey - 1947)

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

16 dec 2020, 06:54

Een behoorlijk gedateerd - ik dacht van 2003 - toestel Fuji Finepix A 330 is voorzien van een XD kaartje 16 MB (geen GB !).

Een en ander heeft mijn interesse wakker gemaakt in dat ding en vooraleer ik daar wat mee wil experimenteren, had ik graag iemand die me ongeveer kon vertellen hoeveel beelden (foto's zeg maar), er kunnen opgeslagen worden op die 16 MB.

Ik blijk nog een kaartje van 1 GB te bezitten maar als ik dit in het toestel plaats krijg ik een melding "Card could not be initialized" ofwel na poging tot het nemen van een foto, "Write error". Duidelijk lijkt er iets in de war of kan het toestel die capaciteit van 1 GB niet aan ?

Ik wacht eerst even het antwoord af op de eerste vraag. Indien de opslagcapaciteit behoorlijk is, hou ik het hierbij. Grote massa's foto's ga ik nu ook weer niet opslaan.

Dank je wel. :wink:
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

16 dec 2020, 09:15

Dat hangt er sterk vanaf welke de beeldgrootte is en in welk formaat de foto's worden opgeslagen op dat kaartje. Jpeg waarschijnlijk maar met welke compressie. Dat moet je zien in de instellingen van je toestel.
In elk geval: een foto in jpeg van 3000 * 2000 pixels met minimale compressie neemt al gauw 5 Mb in beslag. Een RAW formaat (semi-professioneel) 25 - 30 MB.

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

16 dec 2020, 09:55

Daar gaan we weer.

Nieuwe terminologie waarvan ik grosso modo de betekenis nog moet opzoeken en dus verrijkend. Ik ga dat zeker allemaal eens uitvlooien en het lijkt er op dat die 16 MB peanuts is qua opslag.

Het probleem is dan verplaatst naar dat kaartje van 1GB waarbij het toestel die foutmeldingen geeft.
Werk aan de winkel uiteindelijk.

Eens te meer, dank je wel hviaene. :wink:
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !