vestje maken

Overige discussies/vragen over vrije tijd en hobby's die niet bij de andere forums horen.

poezekat
Lid geworden op: 13 jun 2019, 14:46

13 jun 2019, 15:03

Afbeelding

hallo iedereen,
graag zou ik me het vestje uit de afbeelding willen maken.
kledij heb ik echter nog niet veel gemaakt, dus ik kan wel wat hulp gebruiken.....
welke wol zou hiervoor het mooiste zijn en welke nr van haaknaald?
waar deze het beste kopen?
alle andere tips zijn uiteraard van harte welkom!
alvast bedank aan degene die wil helpen :)

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

13 jun 2019, 17:54

Chapeau Poezekat, als je nog niet veel kledij gemaakt hebt, dan ben je wel ambitieus dat je dit projectje aanvat..
Staat er geen beschrijving bij? Zo niet dan heb ik de allergrootste bewondering voor jou.

Zo op het eerste zicht denk ik dat het in katoen gehaakt is.
Ik zou daar eerst een papieren patroon van maken op jouw maat.
Dan de haaksteek oefenen op een proeflap.
Dan heel nauwkeurig alles uitrekenen aan de hand van de proeflap.

poezekat
Lid geworden op: 13 jun 2019, 14:46

13 jun 2019, 21:14

hey, allereerst bedankt voor jouw reactie , katoen dus, het is inderdaad gehaakt en ik heb het gevonden op pinterest.
proberen gaat mee hé :?

kitten
Lid geworden op: 15 apr 2004, 18:19
Locatie: Deurne/Antwerpen

14 jun 2019, 14:12

Ja, dat is zeker in katoen gemaakt. Als je dit gaat kopen zoek dan naar zachte katoen, dus goede kwaliteit anders wordt je vestje een maliënkolder en zeer onaangenaam. Je kan ook voor half acryl, half katoen gaan , goedkoper, iets soepeler en makkelijker in onderhoud. ( speciaal voor baby misschien) Zelf zou ik niet boven de 3 gaan als haaknaald en dat is al wat dik misschien dus als je veel geduld hebt neem een 2 of een 2.5.
Tik ook eens in google " gehaakt vestje patroon " in dat kan je al wat praktische steun geven. Beter nog ga eens langs de Veritas ( of een andere wol of hobbywinkel) daar hebben ze veel basispatronen voor brei en haakwerk. ik ben er van overtuigd dat je daar een handige beschrijving kunt vinden. Maak zeker eerst een goede proeflap om je afmetingen goed in te schatten.
Veel succes met je onderneming, ook ik vind redelijk hoog gegrepen voor een beginner. Denk eraan goede katoen kost wel wat, je gaat daar toch wel wat Eurootjes moeten insteken.

poezekat
Lid geworden op: 13 jun 2019, 14:46

15 jun 2019, 13:01

hoi kitten , bedankt voor je reactie, met je info kan ik wel verder hoewel ik nog een vraagje heb: zou dit ook kunnen met wol van 97% viscose, 2% polyester, 1% polyamide? alvast bedankt

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

15 jun 2019, 13:49

volgens mij gat dat "lebberen" na verloop van tijd
haak je proeflapje, 1 bolletje kost minder dan een mislukt jasje

ik durf mijn proeflapjes opmeten en dan wassen zien hoe het zich gedraagt

kitten
Lid geworden op: 15 apr 2004, 18:19
Locatie: Deurne/Antwerpen

17 jun 2019, 16:48

Je kan zo een vestje maken in gelijk wat je wil, maar het zal vooral van de kwaliteit afhangen hoe dat vestje zich zal gedragen in was en gebruik. Viscose is een rare kunstvezel, het wordt al wel een wat rap smoezelig en vormverliezend, droogkast kan rampzalig zijn. Het is meestal wat goedkoper, maar duurzaam , dat merk je pas later, niet als het nieuw is. Eigenlijk kan je met breien en haken gewoon doen wat je wilt, veel hangt af van je budget
.
Wol en katoen kunnen duur uitvallen, synthetisch is meestal goedkoper, maar in alle breigoed heb je goede en slechte kwaliteit. Zoals Helena zegt : een proeflapje en kijken wat dat geeft, kost minder dan een verkeerde aankoop. Nadeel van briegoed kopen op het internet is dat je er niet kan aan voelen.
Heb je geen hobby of breiwinkel in de buurt, die geven meestal ook goede raad en er zijn dikwijls staaltjes te bekijken en te bevoelen
Succes