aankoop van AIXAM ( auto zonder nummerplaat )

Overige discussies/vragen over vrije tijd en hobby's die niet bij de andere forums horen.

PORSELEIN
Lid geworden op: 29 mei 2019, 13:56

25 aug 2019, 11:27

ik denk eraan om een " autootje " te kopen merk Aixam. Deze wagentjes rijden max 45 km per uur en zonder auto nummerplaat. Vraag : mag men daarmee in het buitenland rondrijden. Bv in Frankrijk

lafrance
Lid geworden op: 27 mar 2019, 13:27

25 aug 2019, 13:48

in Fr rijden die auto s MET nummerplaat + verzekering

dafke
Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:43
Locatie: maaskant

26 aug 2019, 08:09

Hier moet ge ook een nr plaat en verzekering hebben

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

26 aug 2019, 10:10

In België: Wel verzekering, voor bepaald modellen geen nummerplaat vereist, ook geen (auto)rijbewijs!
Frankrijk: geen idee :?

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

26 aug 2019, 12:18

Porselein, heb je nog niet gedacht aan het aspect veiligheid, dit is eigenlijk een bromfiets met een carrosserie rond, maar is geen auto.'
Bij een aanrijding ben je praktisch altijd in gevaar , je hebt geen voldoende bescherming rond jou , ja ik weet het een auto dient niet voor aanrijdingen maar het gebeurt wel.
Airbags zitten zelfs in het gamma van kleine wagens , wat in een brommobiel zit weet ik niet , maar zou toch eens alles overwegen alleen voor jou veiligheid.

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

26 aug 2019, 14:32

E.T. schreef:
26 aug 2019, 10:10
In België: Wel verzekering, voor bepaald modellen geen nummerplaat vereist, ook geen (auto)rijbewijs!
Frankrijk: geen idee :?
In België : verzekering, NUMMERPLAAT én rijbewijs :

In België vereist de wetgeving, voor het besturen van een lichte vierwieler, dat:

men ten minste 16 jaar oud moet zijn
men 18 jaar oud moet zijn om een passagier mee te nemen
men in het bezit moet zijn van een AM-rijbewijs (bromfiets) voor alle personen geboren na 14 februari 1961.
AM RIJBEWIJS :
Om het AM-rijbewijs te verkrijgen, moet u slagen voor een theoretisch en praktisch examen.

1° Verplicht theoretisch examen: u moet minstens 33 van de 40 vragen correct beantwoorden om te slagen.
2° Verplichte praktijkopleiding van 4 uur, waarvan minimaal 2 uur op de openbare weg, met een rijschool of een erkend opleidingscentrum.
3° Verplicht praktijkexamen: bestaande uit een test op het privé-eigendom. U kunt het examen met uw eigen voertuig of met een voertuig van de rijschool afleggen.
In deze categorie bestaat er geen voorlopig rijbewijs.

Voor personen, geboren voor 14 februari 1961, is een AM rijbewijs niet verplicht.

OPGELET : het rijbewijs AM is in de meeste buurlanden NIET geldig voor dit voertuig

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

01 sep 2019, 07:30

Met alle respect voor U
Maar

Ze noemen deze wagentjes ook RIJDENDE DOODSKISTEN
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

01 sep 2019, 19:20

Er gebeuren in verhouding niet meer ernstige ongevallen mee als met een 4x4, waarvan de bestuurders vaak ten onrechte denken dat hun in hun zware jeep / SUV niks kan overkomen.

De meeste Legiers en Aixams rijden maar weinig kilometers en vooral overdag. Het is natuurlijk wel waar dat ze een gevaar op de weg zijn en bij een aanrijding niet veel meer bescherming bieden dan een fiets :?

Jockey
Lid geworden op: 08 dec 2009, 23:19
Locatie: Wuustwezel

13 jul 2022, 12:42

Een laattijdige doch ondertussen misschien wel een terechte opmerking: Door de huidige prijzen van benzine en diesel, door het steeds maar strenger beleid wat betreft LEZ zones en inderdaad ook door de vergrijzing is het misschien momenteel wel aangewezen om een Aixam of Ligier aan te schaffen i.p.v. een kleine personenwagen. Mijn huidige probleem b.v. is: Ik ben in het bezit va een Citroën C3, 8jaar oud, brandstof: Diesel. Welke wagen dien ik als volgende te kiezen? Hoelang gaat die nog in de stad mogen rijden? In mijn overwegingen tel ik een elektrische auto niet mee wegens: Momenteel te prijzig in aankoop, beperking van actieradius enz...
Weet je,je kan perfect ruzie maken en toch vrienden blijven...

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

13 jul 2022, 18:18

Die "brommerautotjes" zijn / waren niet van de meest milieuvriendelijke voertuigen. Zeker eerst navragen of je der mee in ´t stad mag 8O
Verder zijn ze ook echt wel heel duur ...
Een stadsauto voor 4,5 personen automatic airco 3 cilinder 1000 cc benzine en 7 jaar garantie is niet duurder en wel overal welkom