Wandklok Junghans Meister

Overige discussies/vragen over vrije tijd en hobby's die niet bij de andere forums horen.

surfinia
Lid geworden op: 21 nov 2005, 20:57
Locatie: Diksmuide

15 nov 2019, 14:40

Hallo
Ik heb een 2dehandse wandklok (met 2 gewichten en slinger),maar de klokslag is 1uur achter.Dus bvb om 2 uur slaat ze 1uur.Opzij is een hendeltje dat je terug de klok kan doen slaan.Ik dacht als de grote wijzer op 12 staat en de kleine op 2 bvb en die slaat maar 1 maal met het hendeltje de klok terug te doen slaan naar 2 maal,en dit lukt me niet .Die blijft 1maal slaan.Kan iemand mij helpen a.u.b. Dank U
In bijlage een foto van de klok.
Afbeelding
Ervaring is de som van je gemaakte fouten

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

15 nov 2019, 15:24

En als nu gewoon de kleine wijzer 1 uur achteruit zet?

Heb ik vroeger op een "regulateur" zien doen, en dat ding heb ik steeds goed zien werken.

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

redpoppy
Moderator SeniorenNet
Lid geworden op: 23 sep 2004, 09:15
Locatie: tussen Rupel en Schelde

15 nov 2019, 16:08

surfinia,

wij hebben ongeveer hetzelfde probleem met een Zaanse klok.

De enige oplossing was: binnenbrengen bij een klokkenmaker, om te onstoffen en te smeren.
de rekening was ook " gesmeerd" 3 jaar geleden 200€

ze hangt nu nog aan de muur met hetzelfde probleem maar staat gewoon stil.Als je dat telkens moet betalen kost het na 2X herstellen meer dan een nieuwe klok.
Luister naar ieders kritiek ,maar behoud uw eigen oordeel (Hamlet)

I :heart: Seniorennet

surfinia
Lid geworden op: 21 nov 2005, 20:57
Locatie: Diksmuide

15 nov 2019, 20:37

Danny. schreef:
15 nov 2019, 15:24
En als nu gewoon de kleine wijzer 1 uur achteruit zet?

Heb ik vroeger op een "regulateur" zien doen, en dat ding heb ik steeds goed zien werken.

Groetjes

Danny
Hallo,heb ik gedaan en probleem is opgelost.
Bedankt,wat soms een klein en simpel iets kan doen.
Ervaring is de som van je gemaakte fouten

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

21 nov 2019, 10:40

redpoppy schreef:
15 nov 2019, 16:08
surfinia,

wij hebben ongeveer hetzelfde probleem met een Zaanse klok.

De enige oplossing was: binnenbrengen bij een klokkenmaker, om te onstoffen en te smeren.
de rekening was ook " gesmeerd" 3 jaar geleden 200€

ze hangt nu nog aan de muur met hetzelfde probleem maar staat gewoon stil.Als je dat telkens moet betalen kost het na 2X herstellen meer dan een nieuwe klok.
Het is volstrekt onnodig om daarvoor een klok naar de klokkenmaker te brengen.

200€ is veel geld, maar niet echt een abnormale prijs als de hersteller zijn werk vakkundig heeft gedaan.

U moet weten dat hij dan de klok volledig heeft gedemonteerd, tot op het laatste rondsel en rad.
Dan heeft ontvet in een bad met chemicaliën, dan gespoeld en gedroogd, dan terug gemonteerd en tegelijkertijd de slijtage weggenomen door nieuwe bussen te plaatsen in de platines, En tevens andere mankementen heeft hersteld die de normale werking verstoren.
Dan heeft gesmeerd met verschillende oliën en vetten op de juiste plaatsen.
Dan het binnenwerk heeft opgehangen en het gangwerk en slagwerk heeft afgesteld.
Een dag laten hangen om te zien of alles correct werkt.
Dan terug in de kast gemonteerd.
Dit alles neemt meer dan een werkdag in beslag.
Plus de specifieke opleiding en ervaring en gereedschap die daarvoor nodig zijn, dan kom je inderdaad aan 200€
Als we onze auto naar de garage brengen voor een groot onderhoud, betalen we met de glimlach meer voor minder werk.

Als er niet wordt gerookt in huis (teerafzetting kruipt overal tussen en is zeer nadelig), en de klok van goede kwaliteit is, dan die weer minstens tien jaar mee.

Maar wat ik wou zeggen, dit volledig nazicht kan geen kwaad, maar was overshoot voor uw probleem.
Laatst gewijzigd door maior domus op 02 dec 2019, 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Ondank is 's werelds loon

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

23 nov 2019, 12:32

Ik hoor toch ook van die prijzen voor een grondig nazicht hoor.
Mijn staande klok heeft meestal kuren bij het aanzetten van de verwarming.
In de zomer staat ze juist, in de winter moet ik af en toe een beetje helpen...