Stencilmachine milcop standard

Overige discussies/vragen over vrije tijd en hobby's die niet bij de andere forums horen.

EmilyB
Lid geworden op: 28 feb 2020, 16:33

28 feb 2020, 16:36

Hallo,

Ik heb een tijdje terug onderstaande stencilmachine gekocht. Is er toevallig iemand die weet hoe ik er mee kan drukken? Ik heb Google al geraadpleegd, zonder resultaat.

Afbeelding

Groetjes

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

28 feb 2020, 17:26

Oei, een stencilmachine …
das pure nostalgie ...
daarvoor heb je o.a. papier, inkt (in tuben of potten) en stencils nodig. :wink:

En die laatste zijn, denk ik, niet meer courant in de handel 8)

PS weet je zeker dat de machine werkt? Op de foto zijn een aantal essentiële onderdelen qua papier invoer immers niet zichtbaar ...
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

29 feb 2020, 02:34

Neem verschillende duidelijke foto's. Overzichten en details.
Ga ermee naar een drukkerij waar ze nog een oude drukker in dienst hebben.
Of naar zo'n kleine arty drukkerij waar ze nog handwerk leveren.
Ik denk als je daarmee afkomt, dat ze je met plezier advies willen geven.
Ondank is 's werelds loon

Paca
Lid geworden op: 28 sep 2006, 01:58
Locatie: Suzhou

29 feb 2020, 16:42

Misschien is het een AB-Dick machine?
Bij een stencilmachine is er inkt in de trommel waarrond de stencil zelf gespannen wordt (na verwijderen van het rugkarton).
Een AB-Dickplaat is een enkelvoudig karton met boven- en onderaan gaten om het vel op te spannen. Er zit geen inkt in de trommel. Dit is eerder een soort offset-machine.
Ik ken er nog één die met beide systemen gewerkt heeft.
BTW, major domus gaf een zeer goede raad.

sacho
Lid geworden op: 03 nov 2014, 19:08

29 feb 2020, 17:38

Dat is een alcohol kopieermachine, maar die is niet volledig. Er hoort nog een plastiek reservoir met ventiel bij waar alcohol(spiritus) in gedaan werd en een badje waar dan de alcohol in was tot een zekere hoogte, een millimeter of drie.
Met een rolletje dat draaide in dat bad kwam dan de alcohol op het speciaal blad, en door contact met het gewoon papier had je dan kopie's.
Ik heb die nog gebruikt toen ik in het leger was.
Je moest speciale carbon vellen papier hebben en die gebruiken met een Olivetti schrijfmachine.
Je kon daar hooguit een 30-tal kopieën mee maken. De afdruk was paars-blauw.