Hobbyschilder

Overige discussies/vragen over vrije tijd en hobby's die niet bij de andere forums horen.

Brabo
Lid geworden op: 06 dec 2005, 23:51
Locatie: Antwerpen

16 mei 2020, 15:26

Hallo,

Ik ben terug aan het (hobby)schilderen begonnen. Men moet zich toch met iets bezig houden in deze coronatijden ! Ik had gekozen voor een canvasdoek van 60X60cm. en daarop een figuur met felle kleuren. De achtergrond was wit en daarom heb ik de achtergrond NIET geschilderd maar zo gelaten ! Toen ik gisteren bezig was viel er een beetje verf (fel oranje)op het niet geschilderde gedeelte het gevolg was een hoop binnenmondse vloeken,boos op mezelf en natuurlijk een veegje dat maar niet wil weggaan met white spiritus!
Hebben jullie een beter oplossing of idee ? De witte achtergrond moet wel wit blijven !
Bedankt voor mogelijke oplossingen en antwoorden!

Brabo

Remie
Lid geworden op: 08 mei 2020, 09:35
Locatie: Zuid-Holland

16 mei 2020, 16:16

Brabo schreef:
16 mei 2020, 15:26
Hebben jullie een beter oplossing of idee ?
Misschien vlekken Afbeelding een
Afbeelding

Lijkt mij een schitterende hobby Afbeelding, jammer genoeg kan ik U niet helpen.
:oops: Sorry... omdat ik er effe 'n geintje van maak.

Met vriendelijke groet,
Afbeelding
Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

kitten
Lid geworden op: 15 apr 2004, 18:19
Locatie: Deurne/Antwerpen

17 mei 2020, 00:55

Normaal zou die vlek er moeten uitgaan met het product waar je de penselen mee reinigt niet? Dat is toch een verfoplosser denk ik?
Misschien eens in een zaak gaan horen waar ze schildermateriaal verkopen, ( Ik bedoel dan wel kunstschilder of hobbyschilder, geen gewone verfzaak, maar een speciaal zaak )
Brabo, ik zie dat je van A bent, die zaken vind je rond de Academie , school voor beeldende kunsten.

Brabo
Lid geworden op: 06 dec 2005, 23:51
Locatie: Antwerpen

17 mei 2020, 10:56

Alvast bedankt Kitten voor je antwoord want aan "geintjes" heb ik niks ! Ja , die zaken in de buurt van de Academie ken ik maar al te goed. Een leuke buurt daar en ik loop er graag rond .Ik heb daar lang geleden mijn allereerste schilderbenodigdheden gekocht en de kaders kocht ik op het Zuid in de speciaalzaak(staat dit weekend in GVA.). Het is in feite omdat ik niet teveel wil experimenteren met producten die het helemaal naar de vaantjes zouden helpen ! Ik dacht aan terpentijn maar ben niet zeker !

Nog eens merci,

Brabo

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

17 mei 2020, 11:13

Met welke verf schilder je? Hoe verdun je ze? Hoe reinig je je penselen?

Je schrijft dat je de witte achtergrond niet geschilderd hebt, maar daar zit vanuit de 'fabriek' al een grondlaag een 'gesso' op hoor.
Een pure verfoplosser gaat je niet helpen, de witte grondlaag is immers ook verf ...
Zelfs als je de vlek weg krijgt zal er waarschijnlijk een glansverschil blijven :cry:
Je gaat misschien een oplossing vinden bij een restaurateur
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

Brabo
Lid geworden op: 06 dec 2005, 23:51
Locatie: Antwerpen

17 mei 2020, 12:23

Hallo E.T. , ik gebruik olieverf en verdun ze met een beetje white-spiritus of painting medium.
De penselen reinig ik ook met white-spiritus.
Ik had ook al gedacht aan witte gesso. Zou ik dan eerst het plekje waar de verf is opgevallen eerst lichtjes en voorzichtig met een fijn schuurpapiertje moeten afschuren ? Een restaurateur is een beetje teveel van het goede en waarschijnlijk te duur ! Zo'n "super schilderij" is het nu ook weer niet !

Toch ook jij bedankt voor de tips !

Brabo

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

17 mei 2020, 14:06

Ik zou, zoals de echten, met wattenstokjes en terpentijn proberen de kleur weg te halen.
Stukje per stukje, laagje per laagje ...

:idea: is het niet de ideale plaats om een mooie BRABO te zetten?
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

Brabo
Lid geworden op: 06 dec 2005, 23:51
Locatie: Antwerpen

17 mei 2020, 16:44

We gaan ons best doen !


Groetjes


Brabo