Ham-radio

Overige discussies/vragen over vrije tijd en hobby's die niet bij de andere forums horen.

ON8ZT
Lid geworden op: 15 jul 2006, 13:33
Locatie: Menen

15 aug 2006, 18:41

Hoi telloorlekker,

gelukkig zijn er nog amateurs die de radio nog anders bekijken en proberen om de ON3 te motiveren om verder te werken teneinde een on4--8 call te behalen mijn dank daarvoor ik probeer hier in de regio het zelfde te bereiken.er zijn zoals u zegt facetten genoeg om uit te proberenmaar ja 't zijn allemaal een doorbijters.
Best 73 ON8ZT

telloorlekker
Lid geworden op: 26 nov 2002, 17:46

05 dec 2007, 07:21

Misschien een ietsje te lang geleden, maar ik vind toch dat, door de toename van ON3's er ook meer aandacht kan geschonken worden aan deze zo interressante hobby.
Benieuwd op reacties ?

Itsme
Lid geworden op: 19 aug 2005, 20:07
Locatie: Grens Hageland - Kempen

28 dec 2007, 17:49

Hallo,

Ben jaren lang radioamateur geweest - heb verleden jaar mijn on7 vergunning terug binnen gestuurd, reden: ' te weinig qso's de laatste jaren.
Waarom te weinig qso's? - gewoon omdat er niet meer over techniek geluld wordt. En ook omdat ik er tegen op zag om een antennedosier op te stellen.
Ben altijd een knutselaar geweest - heb zelf een 2 bander CW/SSB (20 en 80) ontwikkeld en gebouwd uit onderdelen die uit oude tv's kwamen (dat was de opgave die ik me zelf stelde)
Tot voor enkele jaren was radioamateurisme nog mijn passie, na het werk werd er even in de shack gekropen om de stress van het lijf te schudden (nu brugpensioen) Over de hele wereld waren er nog mensen bezig met zelfbouw - de laatste jaren vond ik er bijna geen meer - ofwel mensen die echt digitaal bezig waren, maar dat gaat boven mijn petje.

Toch blij dat ik hier nog leeftijdsgenoten tegenkom met zelfde interesses.

en voor on8?? - on4dz - met zijn rijdende shack heb ik zeer goed gekend, een beetje excentriek maar zeer goede mens en een goeie vriend.
Spijtig dat hij zo vroeg silent key ging.

73 de on7... (Jos)
Chi pecora si fa, il lupo mangia

telloorlekker
Lid geworden op: 26 nov 2002, 17:46

29 dec 2007, 11:48

Toch zijn er nog zelfbouwers, ook onder de ON3's -de nieuwe lichting-; van de commerciele toestellen moet deze echter nog afblijven, maar niemand verbiedt hem ook antenneconstructies op te zetten ten einde z'n station te doen werken. Er zijn trouwens, voor zover mijn documentatie juist is, meer boeken geschreven hoe antennes bouwen dan werkstof tot het construeren van zenders; en dat die boekskes een handvol tegenstrijdigheden bevatten en nog onontgonnen gebied is dan waarschijnlijk ook de reden dat er nog zoveel mee geexperimenteerd wordt.
Men mag dan al een zender of ontvanger aanschaffen, wat ben je dan zonder antenne ?
ON3...

Itsme
Lid geworden op: 19 aug 2005, 20:07
Locatie: Grens Hageland - Kempen

29 dec 2007, 13:35

telloorlekker schreef: Men mag dan al een zender of ontvanger aanschaffen, wat ben je dan zonder antenne ?
Beste telloorlekker

Daar hebt ge 100% gelijk in.
Een antenne die 10 dB winst geeft is beter (en goedkoper) dan een toestel dat het zelfde doet (op zend en ontvangstgebied)

Kwestie het zelf bouwen van toestellen - had daar helemaal geen boekjes voor nodig... Alles kwam vanuit QSO's, eigen hersenspinsels of die van anderen.
De 2 bander bijvoorbeeld was een staaltje van eenvoud, VFO van 5 tot 5.5 MC en een Locale oscillator 9 MC
9 + 5 = 14 MC (20 meter) en 9 - 5.5 = 3.5MC (80 meter) met 9 MC kristalfilter.
De mixers waren de oude maar goeie TBA120's
Het ontwerp op papier, de realisatie, het uittesten en verbeteren gebeurde op een tijdspanne van ongeveer 5 jaar. De grootste hulp als ik vastzat kwam uit het voormalige Oostblok (daar konden ze echt 'iets maken uit niets'. Elke zondagvoormiddag hadden we "sked" op 14273
Alles samen heb ik er wereldwijd een pak vrienden aan overgehouden

73 de Jos
Chi pecora si fa, il lupo mangia

telloorlekker
Lid geworden op: 26 nov 2002, 17:46

29 dec 2007, 19:31

Inderdaad Jos, dat die Ossies er iets van braaiden destijds had ik meermaals als SWL ondervonden, zéker in de CW-secties op de band; zwaaien dat hun trcvrs deden, hier stond de VFO niet stil... maar mooi was die klank wél... :lol:

telloorlekker
Lid geworden op: 26 nov 2002, 17:46

02 feb 2008, 12:54

Een tiental daagjes in een besneeuwd landschap in Tirol (OE) heeft me geleerd geen toestellen meer mee te leuren die ook HF kunnen aandoen. Enkel het VHF/UHF-gebied lijkt daar nog doenbaar, maar men moet er dan ook de nodige QRM/QRN bijnemen.
En eenmaal 'roepen' op de hoogste toppen is ook al niet te doen, zéker als men zich al eens vergist van call... een pilup is dan niet uitgesloten HI...

ON8ZT
Lid geworden op: 15 jul 2006, 13:33
Locatie: Menen

02 feb 2008, 16:04

Hallo Telloorlekker: blij van je nog eens te horn.indrdaat op hf is wegens gebrek aan propagatie weinig te beleven.zels met hoog vermoken.ik zelf werk het liefst met QRP (5 W) en heb regelmatig een schet met pz1ap uit
PARAMARIBO met de nodige QRM van RAA--RZZ stations of andere uit die richting. De shet om de 2 dagen met VA 2 IZZ in België ON 6 IZ gaat dit wel beter 5 / 3 tot 5 / 5 op de 20 m band met een vertical om made 10m30 la&ng op 1,80 m boven de grond en gevoed via een balun 1/9.tijdens de vakantie kan je ook gebruik ma ken van echolink via vershilde rpeaters met het thuisland Dit laatste zie ik net als een echte radioverbinding. maar ja de tijden veranderen Best 73 van oN8ZT :lol:

telloorlekker
Lid geworden op: 26 nov 2002, 17:46

02 feb 2008, 20:00

ON8ZT schreef:Hallo Telloorlekker: blij van je nog eens te horn.indrdaat op hf is wegens gebrek aan propagatie weinig te beleven.zels met hoog vermoken.ik zelf werk het liefst met QRP (5 W) en heb regelmatig een schet met pz1ap uit
PARAMARIBO met de nodige QRM van RAA--RZZ stations of andere uit die richting. De shet om de 2 dagen met VA 2 IZZ in België ON 6 IZ gaat dit wel beter 5 / 3 tot 5 / 5 op de 20 m band met een vertical om made 10m30 la&ng op 1,80 m boven de grond en gevoed via een balun 1/9.tijdens de vakantie kan je ook gebruik ma ken van echolink via vershilde rpeaters met het thuisland Dit laatste zie ik net als een echte radioverbinding. maar ja de tijden veranderen Best 73 van oN8ZT :lol:
QSL Jean,
Dat van die homebrew 20 meter-vertical moet je eens nader omschrijven; is die portable te gebruiken ?
Op verlof moet ik het stellen met een Yeasu FT817nd, een Yeasu FT207R en een Kenwood TH-G71 waarop een aantal home-made dipoles of een HB9CV wordt aangesloten.
Eerstdaags komt de hambeurs van NOK in 't vooruitzicht; eens kijken of daarop mijn rigs kan aanvullen.
Best 73's de Jef ON3TL

ON8ZT
Lid geworden op: 15 jul 2006, 13:33
Locatie: Menen

03 feb 2008, 07:55

Hoi Jef, De vertical welke ik gemaakt heb was eigenlijk bedoeld als 1/4 golf voor de 40 m band.Wegens plaats gebrek kon ik geen radialen uitleggen daar deze ook een lengte van 10,30 m moeten hebben. heb ik het gedaan mer een ballun van 1 / 9 wat me heel goeie resultaten geeft op40 - 20 - 17- 15- 12 en 10 m band iets minder op 80 m je moet wel een turner gebruiken.voor de FT 817 is een op de markt. zie WIMO. het materiaal welke ik gebuikt heb zijn allu buizen van 1,50 lang beginnede me diameter van 40 mm buiten diameter. voor de vakantie, kan dit vervangen door een vishengel met gewwor gewwon een draad er langs en voeden via een nallun 1i 9 Voor 20 m alleen kan jeook gebruik maken van een oude CB antenne", type GP, je verwijderd het spoelje ondeaan ver gewoon door naar de plus, shuif ze in elkaar tot een lengte van 5,03 m +- steer er 3 radials van de zelfde lenge on en je heb een groudplane voor de 20 m band welke ook goeie resultaten geeft ik kan je ook een versie van ee comersiéééle antenne welk gemaklijk na te bouwe is door sturzn via e-mail mijn adres is on8zt@hotmail. com Best 73 on8zt Jean

telloorlekker
Lid geworden op: 26 nov 2002, 17:46

10 feb 2008, 05:21

Ik heb een lineaire versterker welke, volgens de fabrikant, bruikbaar zou zijn voor frequenties tussen 26 en 30 Mhz... waarvoor zou ik die nog kunnen gebruiken/misbruiken ?
Eigenlijk is de vraag of die niet werkzaam zou zijn over een breder spectrum.
Moet men de opgave van de fabrikant altijd maar voor waar aannemen ?
Hoe test ik het frequentiebereik van dat speeltje ?
ON3TL

ON8ZT
Lid geworden op: 15 jul 2006, 13:33
Locatie: Menen

10 feb 2008, 11:27

Hoi Telloorlekker,

ik het niet niet .het is meschien wel mogelijk ,door deze om te bouwen. de LC kring moet aan gepast worden ook meschien wel de instelling van de buis (Buizen) . Ik denk niet dat dit veel zal helpen.Om 1S punt meert te hebben moet je uw vermogen al met 4 vermenigvuldigen. de beste liniare versterker is nog altijd een GOED werkende antenne.IK dacht er voeger ook anders over HI x 3 Best 73 ON8ZT :D :D .

telloorlekker
Lid geworden op: 26 nov 2002, 17:46

11 feb 2008, 12:56

Goed, maar een GP kan, theoretisch, geen antennewinsten te voorschijn toveren, dat kan dus enkel gebeuren met groter vermogen. Een Yagi of andere kunstwerken daarentegen hebben wel de mogelijkheid om een lineaire versterker na te bootsen, zij het bij een smallere stralingshoek.
En net voor zo'n rondstraler zou ik dus een 'ietsje' meer willen hé... hi
ON3TL

ON8ZT
Lid geworden op: 15 jul 2006, 13:33
Locatie: Menen

11 feb 2008, 15:23

hoi tellorlekker,

Een gp geeft inderdaat geen winst..sttek eens uw licht op bij jacobs bredaZetagi had inder tijd twee mobile Liniars wel voor cb maar met een frequentie beriekvan 3tot 30 MHzonder Meer De EA-250 en de B 550 vvo hf zijn er ook comerciële spullen te kook mar zijn ook zeer prijzig. al je prsee een hoger vermogen wil gebruiken zoek dan even op de okaziemarkt, naar een hf toestel. bv KW TS 140-s Of iets in die aard
best 73 on!zt :o

telloorlekker
Lid geworden op: 26 nov 2002, 17:46

11 feb 2008, 18:52

Ik wil niet overdrijven Jean, al was het maar dat ik het toegestane vermogen in die GP kon persen. Mijn trcvr blijft er meer dan de helft onder op HF en slechts één tiende van het toegestane op VHF.
Ik hoor de stations wél, maar zij blijkbaar mijn qrp-rig niet...
Ook kan ik de potentiele tegenstations niet verplichten hun squelch open te zetten hé... :lol: