Ham-radio

Overige discussies/vragen over vrije tijd en hobby's die niet bij de andere forums horen.

telloorlekker
Lid geworden op: 26 nov 2002, 17:46

05 nov 2005, 20:31

Ik staar me niet blind Pozilei, met staar zou ik trouwens nooit een paddle-key kunnen bedienen :lol:
In vroeger jaren heb ik via de 27Mc ook de chance gehad met Sao Paulo te kunnen werken (bevestigd via QSL rechtstreeks) met 0,5 Watt...
In CW zou dat nu zelfs met véél minder ook moeten kunnen. Die 10 Watt voor een ON3 is dan ook een zegen, en voor het radioamateurisme in het alsgemeen... vooral als iedereen het eens QRP zou willen doen...
Wel vraag ik me daarbij af welk dan het meest geschikte commerciële toestel zou zijn, want aan die opsomming zie ik door de bomen het bos niet meer. Zelden mag men ze vooraf uitproberen vooraleer de koop gesloten wordt... Of een test-aankoop voor amateurmateriaal, bestaat dat ook ?

ON8ZT
Lid geworden op: 15 jul 2006, 13:33
Locatie: Menen

15 jul 2006, 13:51

Hoi allemaal,
Ik heb enkel berichten gelezen van enkele OM's welke rteeds lang radioamateur zijn en ook van enkele ON3 stations. de oudere zullen zich wel de ON4DW en andere nachtuilen herinner n uit de tachtiger jaren in de nachuilen ronde. ik zou willen starten met een gelijkaardig initiatief,maar dan s'vonds of smorgens meschien ook in de voormiddag daarom mijn oproep naar slapende radioamateurs om terug wakker te schieten. wie heeft er sugesties die zijn altijd welkom bij ON8ZT@hotmail.com best 73 jean

ON8ZT
Lid geworden op: 15 jul 2006, 13:33
Locatie: Menen

15 jul 2006, 19:02

[quote="ON8ZT"]Hoi allemaal,
Ik heb enkel berichten gelezen van enkele OM's welke rteeds lang radioamateur zijn en ook van enkele ON3 stations. de oudere zullen zich wel de ON4DW en andere nachtuilen herinner n uit de tachtiger jaren in de nachuilen ronde. ik zou willen starten met een gelijkaardig initiatief,maar dan s'vonds of smorgens meschien ook in de voormiddag daarom mijn oproep naar slapende radioamateurs om terug wakker te schieten. wie heeft er sugesties die zijn altijd welkom bij ON8ZT@hotmail.com best 73 jean[/quote]

telloorlekker
Lid geworden op: 26 nov 2002, 17:46

16 jul 2006, 18:34

Teruggrijpen naar de 27 mc misschien, in dat millieu zaten de meeste nachtraven... hihi...
Maar je kan je initiatief misschien wel kwijt bij de schaarse kortslapers.
Anderzijds is er maar weinig te rapen op de 80 en 40-meterband in de vroege uurtjes, tenzij je graag Duits hoort...hihi
Best '73 de ONL05154
QSL ?

ON8ZT
Lid geworden op: 15 jul 2006, 13:33
Locatie: Menen

16 jul 2006, 19:04

het is juist daarom dat ik wil starten met qso ronde waarde onl ik ben in 1974 gestart als ONL,ben ook jaren CBer geweest, maar je kan CB niet vergelijken met HF-VHF en UHF banden waar ik nu op werk en het is echt niet zo moeilijk om een ON3 verguning te behalen met 10 w op HF kan je heel mooie contakten leggen Luisteramateurs moeten er zijn maar ook zij kunnen een licentie behaleik ken mensen welke enkel BLO onderwijs hebben genotn en toch een basislicentie hebben behaald dus zo moeilijk kan het wel niet zijn in elk geval bedankt voor de reactie hopelijk komen er nog en kunnen wij nog staren met een ronde è3 beste onl en tot horens

Jean ON8ZT

Mijn Call kan je terug vinden in het calboek van het BIPT of op QRZ.com

telloorlekker
Lid geworden op: 26 nov 2002, 17:46

17 jul 2006, 08:41

Inderdaad, het is niet moeilijk nu een ON3-licentie te halen - was vroeger héél anders - ben zelf al 4 keer geweest. De laatste keer was het wel raak. Heb nadien de hobby voor meer dan 20 jaar aan de wilgen gehangen; maar nu kriebelt het weer... Met ouder worden vergeet je makkelijker. Met afspraken -zelfs op korte termijn- heb ik het al moeilijk; zelfs de teksten uit de cursus "basisvergunning" ben ik 's anderendaags al vergeten... men zou een afzonderlijke vergunning RTTY moeten uitgeven, dan blijft alles minstens iets langer bewaard... hihi

ON8ZT
Lid geworden op: 15 jul 2006, 13:33
Locatie: Menen

17 jul 2006, 09:06

Hoi,
Je bent maar vier keer geweest,ik heb er langer over gedaan Ik ben onl 3312 geworden in 1974 ben de eerste maal naar het examen geweest einde 1978 en het vol gehouden tot 1983 a rato van 2 maal per jaar zoals het toen ter tijd was. wegens werkdruk heb ik er toen de brui aan gegen. in januari 2005 ben ik terug geweest voor in instapvergunning en enkele maanden later voor de harec vergunning. met 72 spieren voor de PA ging ik er met een klein hartje naar toe. de uitslag was bevredigend en nu zal ik maar terug beginnen aan zelfbouw van randaparratuur en HF antennes en proberen om CW terug onder de knie te ktijgen alvast bedankt voor de reactie 73 Jean

Parapluu
Lid geworden op: 16 dec 2005, 20:34

26 jul 2006, 23:18

Hoi beste,
zoek al een tijdje naar iemand die mij (totale leek in het vak) wegwijs zou kunnen maken in de wereld van radiotechniek......of eventueel weet waar en wanneer cursussen gegeven worden.....
Het is niet zozeer de bedoeling om ON7... te worden, wel om oude en minder oude radio's terug tot leven te roepen...... (heb zoals hiervoor vermeld momenteel geen technische bagage) maar ben nogal van het leergierige type ....liefst praktijkgericht.....wat ik met eigen ogen zie gaat er beter in dan saaie leerstof......('t schijnt dat de herssenen van een bruggepensioneerde iets trager beginnen te werken......)
Voila tot daar ne redelijke uitleg.....hoor ik iets terug?
Groetjes
Parapluu

ON8ZT
Lid geworden op: 15 jul 2006, 13:33
Locatie: Menen

27 jul 2006, 08:53

Hoi parapluu. Ik weet niet van waar u bent. het volgende kan ik wel kwijt. In de maand september staat de zwrac mety een cursus in het kasteel te zonnebeke .zie hun website:http://zwrac.vra.be Je kan ook terecht op de websipte van UBA om te te zien welke sektie in uw omgeving start met een cursus radio amateur ook kan je terecht op de site van VRA.be of op de site Hamradio.NL 73 ON8ZT

Parapluu
Lid geworden op: 16 dec 2005, 20:34

01 aug 2006, 22:47

hoi beste,
bedankt voor de info.....ben uit de regio Dendermonde......ietjes te ver van Menen......
zal eens mijn oren te luisteren leggen ..... of er eventueel radio amateurs in deze regio mij kunne helpen bij mijn zoektocht.
Ps zal inmiddels toch inschrijven in avondcursus "Basis electronica" hier in de plaatselijke technische school.......en zien wat we er van van kunnen maken.......grijze cellen met wat breezer of red bull bijwerken en we zien wel....
Thanks...... 73's and all te numbers to you all
Kamiel

ON8ZT
Lid geworden op: 15 jul 2006, 13:33
Locatie: Menen

01 aug 2006, 23:05

Hoi Kamiel

bedankt voor uw reaktie het behalen van een basislicentie is echt niet zo moeilijk u kan de basiscursus radioamateur aanscaffen bij de dichtst bij gelegzn UBA sectie voor de prijs van 5 € als de die 30 blz tekst onder de knie krijgt kan je gerust het examen c bij het bibt aflegen groetjes Best 73 ON8ZT (ik ben met deze call terug te vinden op QRZ.com)

straatkat
Lid geworden op: 27 jan 2003, 11:14
Locatie: Brugge

14 aug 2006, 00:27

:lol: Met wat jullie nu nog afkomen! Verleden week nog de antenne van mijn dak gehaald en mijn basistoestel gewoon weggeven. Je hoort nog weinig of niks op de 2m band sinds de computer en internet zijn intrede deed. Ook ik zat hele nachten te luisteren en te babbelen, wij hadden toen maar dat om ons te amuseren hé? Ben ook begonnen met de 27Mhz maar voor mij is dat voltooid verleden tijd. :wink:

Jean
XP Media, Euphonynet, Anti-virus BullGuard v.6.1, Microsoft Off 2003

ON8ZT
Lid geworden op: 15 jul 2006, 13:33
Locatie: Menen

14 aug 2006, 09:17

Hoi Straatkat,

uw reaktie gelezen,moeten ze allemaal zo reageren dan is er inderdaat niets meer te beleven. op twee meter is er inderdaat maar weinig verkeer meer in fonie,in diditale modes is er wel nog iets te doen8 gezien je over een PC beschikt is er wel iets te doen ook op hf banden is er in nog genoeg te doen zelfs met qrp vermogen radio amateurischme is niet enkel in een mikrofoon spreken probeer eens met iets zelf te bouwen(eigen ontwerp of kit) dan krijg je messhien terg goesting on te luisteren en te werken.ik zelf heh ook enkele tijd stil gelegen en dan terug herbegonnern
best 73 ON8ZT Jean : :lol: :lol:

straatkat
Lid geworden op: 27 jan 2003, 11:14
Locatie: Brugge

14 aug 2006, 11:59

ON8ZT

Af en toe luister ik nog wel eens op de verschillende frequenties maar de PC neemt te veel tijd in beslag zie je, trouwens met Skype kan ik goedkoop babbelen met de hele wereld. Die poespas met die vergunningen van BIPT, dat betalen ervoor ieder jaar en die dure toestelen van Kenwood en de kabels en antennen (mijn vrouw kreeg er grijs haar van) :D , nee daar begin ik niet meer aan. Ieder zijn hobby uiteraard maar de evolutie hou je nu eenmaal niet tegen en straks hebben we nog video conferentie via de PC, horen en zien dus en allemaal zoveeel goedkoper dan toen. Ik gun iedereen zijn zijn hobby hoor.

Jean
XP Media, Euphonynet, Anti-virus BullGuard v.6.1, Microsoft Off 2003

telloorlekker
Lid geworden op: 26 nov 2002, 17:46

15 aug 2006, 16:35

Och, het radioamateurisme heeft zoveel facetten; eigenlijk te veel om op te noemen. Je bent gebezigd met de pc, no prob, ook dat hoort in dat wereldje.
Ik ken behoorlijk wat leden in de sectie die zich nog uitsluitend toeleggen op meteorscat en aan moonbouncing doen. Enkel maar om te zien, hoe hun eigen signalen worden teruggekaatst. Die zie je of hoort men uitsluitend nog om de maandelijks vergaderingen.
Hoewel mijn voornemen wel is ooit een ON3 tot ONxxx call te halen, bezig me vooral met allerlei technieken... het technische aspect van de hobby...
de soldeerbout én de pc staan hier gedurig roodgloeiend... hihi