Ham-radio

Overige discussies/vragen over vrije tijd en hobby's die niet bij de andere forums horen.

ON8ZT
Lid geworden op: 15 jul 2006, 13:33
Locatie: Menen

11 feb 2008, 21:01

hoi telloorlekker,

dtuur me eens een mail met de beschrijving van uw station,Typpe trancceivers antnnen ,wat je gebruikt als voedingslijn (type coax ) ook de lengte er van en de hoogte van de antrnnesdat je helft van je vermogen verliest is wel wat veel voor HF kan jr meschien eens proberen met een eind gevoede antenne lengte 15 m en een balun 1/9 kan je gemaaklijk zelf bouwen (even zoeken op internet) hoogte tussen 4 en 6 meter;
Best 73 ON8ZT :lol: :lol:

telloorlekker
Lid geworden op: 26 nov 2002, 17:46

12 feb 2008, 09:33

De opgave van mijn station zal voorlopig weinig soelaas bieden Jean. Ik zit nog steeds in een voorbereidingsfase; slechts mobiel of portable; al het overige gebeurt op de club-qth.
Als de drie musketiers komen opdagen om mijn antennepark terug op te stellen zoals het gepland is, pas dan kan ik over halveringen praten. Voor 't ogenblik is een output van 5 Watt het maximum dat mijn toestelletjes kunnen trekken.
Tussen de rubber-ducks en de trcvrs kan ik nog moeilijk een swr-plaatsen hé... :wink:


BTW, zijn wij de énigen die deze conversatie volgen in sen.net ? Het lijkt erop dat we, in 't vervolg, beter kunnen overgaan tot mailing...
Jef
Gast

29 mar 2008, 20:26

goede avond is er de dag van vandaag nog belangstelling voor de cb ik was in de jaren 70 aktief op toen het in feite nog illegaal was en ben in begin 80 gestopt heb toen alles verkocht en zou mms terug willen beginnen groetjes roroke vroeger skipnaam (piccolo)

telloorlekker
Lid geworden op: 26 nov 2002, 17:46

11 apr 2008, 14:39

roroke schreef:goede avond is er de dag van vandaag nog belangstelling voor de cb ik was in de jaren 70 aktief op toen het in feite nog illegaal was en ben in begin 80 gestopt heb toen alles verkocht en zou mms terug willen beginnen groetjes roroke vroeger skipnaam (piccolo)
Natuurlijk is er nog belangstelling voor CB, ware het niet dat er andere én betere banden beschikbaar werden. Nu de 446 Mhz voor 'n 8-tal kanaaltjes vrijelijk beschikbaar is hebben de 40-tal 27Mhz kanalen afgedaan. De elfjarige cyclus van de zonneflux doen de bewuste cb'er de das om. De goede propagatie van weleer komt terug en is dan goed voor de volgende generatie... :wink:
Gast

03 nov 2008, 21:33

hallo beste vrienden kunnen julie mij zeggen die radioamateur is dat het zelde als cb of iets anders ik was vroeger over meer dan 30 jaar cber

een 73 vande vroegere picolo

ON8ZT
Lid geworden op: 15 jul 2006, 13:33
Locatie: Menen

19 dec 2008, 13:38

roroke. Radio amateurs zijn iets anders dan CB, dit laatste was wel een aanleiding tot. Ik verwijs je dan ook naar de site van UBA gemakelijk te vinden via google ook op de site van Veron.NL is veel te vinden of ook op Ham Radio.nl
Als radio amateur moet je wel een examentje aflegen bij het BIPT. wat voor een ON3 Call niet zo moeilijk is de proeven voor een Haeec vergunning zijn wel iets zwaarder maar is haalbaar als je er wat inspanning wil voor doen

Best 73 Jean ON8ZT (on8zt@hotmail.com) :lol: :lol:

telloorlekker
Lid geworden op: 26 nov 2002, 17:46

22 dec 2008, 09:19

Jean, als ik afga op wat er in de aether gebeurt zou men kunnen denken dat de Harec-vergunning makkelijker is dan de instapvergunning; men moet alleen een beetje meer geluk hebben.
Het vermogen waarmee bv. Duitse amateurcollega's te werk gaan neemt met de dikte van de nek toe :lol:
Maar vraag die grootverbruikers eens dat terug te schroeven naar het vermogen wat een ON3 mag gebruiken, dan is het net of ze voelen de wereld vergaan... HI
Jef ON3TL

ON8ZT
Lid geworden op: 15 jul 2006, 13:33
Locatie: Menen

22 dec 2008, 10:43

Aan on3TL
Hoi Jozef.De harec vergunning is wel iets moelijker daan de instapvergunning,maar is toch te halen voor iemand die er iets wil voor doen. de instap vergunning is nu wel iets moellijker gezien je nu 80% moet halen. maar het kan ik ken OM's welke maar bijzonder lager onderwijs genoten hebben,welke toch een on3 en zefs een on4 call behaald hebben. ALS die dat hebben gekund,is het voor iedereen mogegelijk.Zoals je zegd een dosis geliuk speelt altijd mee zeker wat de vragen betreft die je krijgt. Wat die buitenlandse stations betreft met hun grote vermogens(ook ON stations),zij weten niet eens wat je kan doen met QRP vermogen. Die enkele s punten maken het verschil niet uit.In teorie moet je al uw vermogen vermenigvuldigen met vier voor 1 s punt meert te halen m.aw. het verschil tussen 10 en 100 w is 1,5 s punten dus tussen 100W en 1 KW is dit ook maar 1,5 S punten wel met gelijk waardige antennes doe verder jozef en je komt er wel

Bet 73 Jean ON8ZT :lol:

telloorlekker
Lid geworden op: 26 nov 2002, 17:46

06 aug 2009, 20:38

Hier ben ik nog eens met iets korts waarop ik -momenteel- niet direkt een antwoord op kan verzinnen; waarom vindt men in het commerciele circuit wél antenne-tuners voor bv. 0-30 mc terwijl dat voor bv 144-440 Mhz vrij zelzaam is ? Mijne dualbander heeft een mismatching in de 2 meter-band....
73's de ON3TL

ON8ZT
Lid geworden op: 15 jul 2006, 13:33
Locatie: Menen

07 aug 2009, 07:51

Hallo Telloorlekker,

antenne tumers van 0 tot 54 MHz zijn er wel te vinden wat VHF en UHF niet
.Wat is de staande golf verhouding van uw antenne? wel type dual bander of 144 - 145 MHz alleen. in het eerste geval Krijg je een goede SWR op 144MHz en minderder op 430 -443 MHz in het tweede geval moet je de antenne aanpassen .je kan ook ook proberen met de voedingslijn een meter te verlengen.Dit is volgens de teorie niet nodig,bij mij heeft het toch geholpen

73 ON8ZT

telloorlekker
Lid geworden op: 26 nov 2002, 17:46

08 aug 2009, 09:38

De voedingslijn naar de antenne is wel wat te lang; die zou ik willen inkorten (en misschien helpt dat wel). De fiber is een Diamond X-50N (C-loaded) en 't is de 6/8-golf sectie voor 2 m die problemen veroorzaakt. De 70 cm sectie levert mij een SWR van 1:1...
Ik ben echter niet zo "sterk" in PVC...hi

ON8ZT
Lid geworden op: 15 jul 2006, 13:33
Locatie: Menen

08 aug 2009, 11:23

hoi telloolekker

De X 50 N dual band antenne is een compromie m.a.w zij zal altijd beter werken op een of andere band. Bij op 70cm een SWR van 1.1 welke swr geeft ze op 2 m? 1.5 OF hoher?Bij mij ij was het juist omgekeerd op 2m een SWR 1;1 op 70cm 1.5 tot 019 naar gelag be Plaats op de band.voor de repeaters was dat 1.5 dus nog aanemelijk met aircomplus coax. reken eens hoeveel -kwart golven uw coax lang is de idiale lengte is een oneven aantaal kwart golven rekening houdende met de verkortingsfactor van de coax

best 73 on8zt

telloorlekker
Lid geworden op: 26 nov 2002, 17:46

11 aug 2009, 12:53

Probleem van mismatching is opgelost Jean; er is nu ong. 5 meter coax tussenuit... HI. In beide bandsecties ligt de SWR nu plat. (Kan 'm nauwelijks nog uit de hoek krijgen, of ik zou voorbij de toegestane zendfreq moeten gaan...) :wink:

ON8ZT
Lid geworden op: 15 jul 2006, 13:33
Locatie: Menen

11 aug 2009, 14:30

Hoi Telloorlekker
blij dat het u gelukt is ik zelf heb nu nog een X 300 van diamond vandoen voor de Molen constest (zie Web Site KTK ON6CK) op 20 september.Die heb ik besteld in Sint Niklaas. die komt dan boven op de wieken van de molen + - 25 m hoog voor hf gebruik ik een eindgevoede antenne met balun 1/9 om made.
Best 73 Van ON8ZT Jean :) :)

telloorlekker
Lid geworden op: 26 nov 2002, 17:46

13 aug 2009, 12:11

Nu een nieuw vraagstuk; bij het verplaatsen van de dualbandantenne naar een hogergelegen locatie blijken andere stations dan weer een negatiever rapport door te geven; voor hén (station huist in appartementsblok) is de ontvangst verslechterd.

Door nu parallel op eenzelfde hoogte een duplicaat-antenne toe te voegen -met dezelfde voedingslijn- zou dat verbetering kunnen brengen ?

ON3TL