Het gezinspensioen

Vragen/antwoorden betreffende uw pensioen.

voorn

05 jul 2026, 15:39

Als één van de partners nooit gewerkt heeft krijgt men een gezinspensioen
Dit is het pensioen van de werkende partner plus 25%
Volgens KNACK zou de regering dit willen afschaffen
Als dit waarheid wordt is dit een zware klap voor sommigen
Zeker voor de lage pensioen
Maar is dit waar; nooit over gehoord.

Charlie Maru

06 jul 2026, 11:57

Kwakkel of niet..... :?:
Indien dit ooit realiteit zou worden, zal er toch nog heel wat water door de schelde moeten vloeien vrees ik......
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

wanton

06 jul 2026, 16:57

Er zou wel een aanpassing komen van het systeem van het huwelijksquotient. ´
Dat is iers heel anders. Modaliteiten zijn nog onbekend.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

tokkio

16 jul 2026, 16:34

voorn schreef:
Deze regering blijft hun onderdanen pluimen, ze hebben geen schaamte,en iedere nachtmerrie willen ze openbaar maken.
De eerste regering(en)na oorlog 2 besloten om de huisvrouwen die niet konden gaan werken omdat ze hun eigen kinderen verzorgde en grootbracht een vergoeding "moeder aan de haard "gaven,nu worden huisvrouwen gestraft omdat ze hun eigen kinderen grootbrachten,dus al ze besloten op het (al kleine) gezinspensioen met 25% te verminderen,vraag ik mij af waarom,en die andere maatregelen dat ik gehoord heb, is dat de bende van jan de lichte die aan de macht is,zelfs bij de dokter gaan en/of ziek worden zal onbetaalbaar worden .
De illegalen,en de asielzoekers worden hier in de watten gelegd ,voor de gepensioneerden is het slikken of stikken,zelfs naar de dokter gaan of in het ziekenhuis belanden wordt een zware klus.
https://www.nieuwsblad.be/politiek/rege ... 38155.html
En VDB heeft vind dat 500 euro franchise het bedrag is dat de paiscent eerst moet betalen,die weet niet dat er een ziekenkas is ,waar wij al jaren op betalen?
https://p-magazine.com/nl/articles/onde ... ke-patient
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Peter58

16 jul 2026, 21:04

voorn schreef:
De formule voor pensioen werknemers/zelfstandigen:

(Geplafonneerd loon jaar x/ 45) x 0,60 (alleenstaande) of 0,75 (gezinspensioen) --> de som van alle loopbaanjaren geeft het brutopensioen

0,75 / 0,60 = 25% extra pensioen voor gezinnen waarvan het pensioen van beide partners lager zou zijn dan het gezinspensioen van 1 partner.

De regering wil inderdaad evolueren naar een systeem waarbij men alleen pensioen krijgt als men sociale bijdragen betaald heeft. In die zin is het logisch om het gezinspensioen af te schaffen.

Peter58

16 jul 2026, 21:08

tokkio schreef:
16 jul 2026, 16:34
voorn schreef:
Deze regering blijft hun onderdanen pluimen, ze hebben geen schaamte,en iedere nachtmerrie willen ze openbaar maken.
De eerste regering(en)na oorlog 2 besloten om de huisvrouwen die niet konden gaan werken omdat ze hun eigen kinderen verzorgde en grootbracht een vergoeding "moeder aan de haard "gaven,nu worden huisvrouwen gestraft omdat ze hun eigen kinderen grootbrachten,dus al ze besloten op het (al kleine) gezinspensioen met 25% te verminderen,vraag ik mij af waarom,en die andere maatregelen dat ik gehoord heb, is dat de bende van jan de lichte die aan de macht is,zelfs bij de dokter gaan en/of ziek worden zal onbetaalbaar worden .
De illegalen,en de asielzoekers worden hier in de watten gelegd ,voor de gepensioneerden is het slikken of stikken,zelfs naar de dokter gaan of in het ziekenhuis belanden wordt een zware klus.
https://www.nieuwsblad.be/politiek/rege ... 38155.html
En VDB heeft vind dat 500 euro franchise het bedrag is dat de paiscent eerst moet betalen,die weet niet dat er een ziekenkas is ,waar wij al jaren op betalen?
https://p-magazine.com/nl/articles/onde ... ke-patient
Het gezinspensioen is niet logisch. Mensen moeten pensioen krijgen voor de periodes dat ze sociale bijdragen betaald hebben of gelijkgestelde periodes.

De dokter onbetaalbaar? Een consult bij de huisarts kost nu 4 euro (remgeld GMD). Dat mag gerust verdubbelen, er mag enig respect zijn van de patiënt voor zijn arts.

voorn

17 jul 2026, 18:03

Het ontstaan van het gezinspensioen komt uit een tijd van grote gezinnen en geen opvang.