Bruto= Netto pensioen ? Alleen voor de betere Belg....

Vragen/antwoorden betreffende uw pensioen.

pol55
Lid geworden op: 20 mei 2006, 16:03
Locatie: Mijnstreek BE Limburg

30 jul 2019, 08:02

Alsmaar meer "betere" gepensioneerde Belgen trekken naar Portugal om er te "genieten" van hun zorgeloze oude dag. Met dank aan een maatregel van de Portugese regering waardoor sommige EU-onderdanen (Belgen) weinig of geen belastingen op hun pensioen hoeven te betalen. Nederlanders kunnen dat niet. Dus Bruto pensioen wordt Netto pensioen. (VRTNWS 29-07-2019)
De bedoeling is ginder officieel (en dat KAN) te wonen en hier in Belgie te verblijven. De immo villa's (aangekocht met de verkoop van de villa in bijvoorbeeld Brasschaat.....daar heb je er 2 voor in Portugal) aan de costa in de Algarve wordt dan verhuurt + het "verhoogd" pensioen.....geeft een mooi resultaat. Alleen voor de "betere" Belgen natuurlijk... brengt dat maandelijks toch tot 2000 euro en MEER op . Met een pensioentje van 1400 euro moet je daar natuurlijk niet aan beginnen hé. In Engeland zijn ze daar nog beter op "voorbereid"....de helft van de "betere" gepensioneerden Britten "wonen officieel" in Portugal....Europa op zijn best voor de beteren onder ons....
Huawei D15 . AMD Ryzen 5 3500 U, 256 GB SSD schijf

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

30 jul 2019, 16:37

Ik ga daar mijn slaap niet voor laten.
Zo kan je je aan veel ergeren.
Pluk de dag hier en geniet van wat je hebt.

kitten
Lid geworden op: 15 apr 2004, 18:19
Locatie: Deurne/Antwerpen

31 jul 2019, 12:45

Maar wat als er gezondheidsproblemen zijn ? Is dan ook alles gratis?
En wat met de afstand tot kwaliteitszorg?
De markt van de immo is wat jaren geleden ingestort in Portugal je hebt er dus maar een huis op te pakken, maar wat als je het terug kwijt wil, wat dan met je kapitaal?
t' Is toch zo slecht niet hier, je spiegelen aan " het is beter in het buitenland" is dikwijls een Fata Morgana

pol55
Lid geworden op: 20 mei 2006, 16:03
Locatie: Mijnstreek BE Limburg

31 jul 2019, 18:03

Het is toch een "legale" ontduiking van belasting geld toegestaan door de Belgische Staat. (in Nederland bestaat dat niet) Ze gaan daar een paar maal per jaar op "verlof" . Alleen hun "officiële " verblijfplaats is ginder. De rest van de "tijd" verblijven ze in Belgie. Ze hebben hier goed hunne "boterham" verdiend (een hoge staatsfunctie, een zeer goed betaalde job in onze economie) en belastingen betaald, maar toch is het niet "eerlijk".
Dat is wat ik daarvan vind. Enfin ieder zijn mening hé.
Huawei D15 . AMD Ryzen 5 3500 U, 256 GB SSD schijf

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

31 jul 2019, 20:26

pol55 schreef:
31 jul 2019, 18:03
Het is toch een "legale" ontduiking van belasting geld toegestaan door de Belgische Staat. (in Nederland bestaat dat niet) Ze gaan daar een paar maal per jaar op "verlof" . Alleen hun "officiële " verblijfplaats is ginder. De rest van de "tijd" verblijven ze in Belgie. Ze hebben hier goed hunne "boterham" verdiend (een hoge staatsfunctie, een zeer goed betaalde job in onze economie) en belastingen betaald, maar toch is het niet "eerlijk".
Dat is wat ik daarvan vind. Enfin ieder zijn mening hé.
Ja, maar daar zal altijd, op gelijk welke manier, verschil blijven bestaan tussen arm en rijk.
Je vind het niet eerlijk. Er is zoveel niet eerlijk.

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

01 aug 2019, 00:20

pol55:
Het stoort u blijkbaar dat de "betere" en/of de "rijke" belg nog meer voordeel verkrijgt dan dat ze al hebben. Uiteraard kan dat maar dat is altijd en overal zo niet alleen in de situatie die u aanhaalt.

Uitspraken die u doet zoals "de betere Belgen" , "legale ontduiking van belasting", "Europa op zijn best voor de beteren", "het is niet eerlijk", enz ... zijn uit de lucht gegrepen en doen niet te zake.

Iedereen die in België een woning bezit kan die verkopen en in Portugal of Spanje of in een ander land een nieuwe woning kopen en genieten van wat het nieuwe woonland bied.

Belastingen betaal je in het land waar je woont. Als dat dan voordeliger is dan in België dan is dat mooi meegenomen en dat geld voor iedereen, niet alleen de "betere" of de "rijke".

Als Portugal een voordelig (of gratis) belasting tarief hanteert dan is dat een zaak van Portugal. België heeft daar niets mee te maken.

Verhuizen naar een ander land is niet zomaar uw "officiële" verblijfplaats verplaatsen, daar komt heel wat bij kijken. Dat gaat niet zomaar. "De rest van de tijd in België verblijven", dat kan (officieel) tot maximum 182 dagen per jaar.

Kitten:
De immo markt was op een dieptepunt in 2012. Sindsdien is die alleen maar gestegen en staat nu hoger dan voordien. Een huis zomaar voor het oppakken?, vergeet het.

Gezondheidszorg gratis? In Portugal weet ik het niet. In Spanje zo goed als. De officiële medische zorg is er gratis. Bij de apotheker betaalt men 10%.

""het is beter in het buitenland" is dikwijls een Fata Morgana". Dat moet natuurlijk iedereen voor zich uitmaken en men moet zich best niet hals over kop in het avontuur storten.

Wij zijn eind 2017 naar Spanje verhuisd. Woning in België verkocht en een nieuwe gekocht in Spanje. En ik ben niet bij de "betere" en nog minder bij de "rijke" Belgen, in tegendeel. Wij hebben onze beslissing nog niet beklaagd. Wat vinden wij hier goed (beter?)? Het klimaat, de rust, veel minder verkeer, levensonderhoud (veel) goedkoper, medische zorg gratis, verzekeringen minder duur, belastingen iets minder duur, etc.... tot hiertoe alleen maar voordelen...

strop
Lid geworden op: 27 jan 2006, 10:03
Locatie: Spanje

22 aug 2019, 19:18

Ik kan juist spreken over Spanje . Wij wonen hier als resident gedurende 6 jaren .
We hebben een gezinspensioen van 1650 euro ( dus niet rijkelijk ) , in België betaalden we daar geen belasting op ( gezien het lage pensioen ) in Spanje betalen we jaarlijks 1550 euro belasting .
Waar wij wonen is gezondheidszorg prima ( hangt af waar men woont )en bovendien gratis , zelfs voor medicijnen niks betalen . Twee maal geopereerd en lag op kamer alleen waar de echtgenote ook nog kon slapen . De belastingen die we moeten betalen neem ik er gerust bij , je leeft hier echt goedkoper , wat we hier van kwaliteit van leven hebben kunnen we ons in België niet veroorloven . Met ons pensioen is het in België overleven en hier genieten van het leven . Voor de rest kan ik juist beamen wat Hovel schrijft .

mania
Lid geworden op: 02 jun 2007, 21:48

31 aug 2019, 15:52

Hovel en Strop,
Ik woon al 16 jaar in het buitenland waarvan de laatste 2 jaar in Portugal en ik wil van de gelegenheid gebruik maken om aan de Belgische Spanjaarden wat te vragen.
Misschien laten jullie je pensioen uitbetalen op jullie Spaanse bankrekening maar Spanje of Portugal zal volgens mij wel hetzelfde zijn.
Ik heb vorige maand de betaling van mijn pensioen op mijn Belgische bankrekening naar mijn Portugese bankrekening laten overbrengen.
Omdat het de eerste keer is dat ik nu mijn pensioen rechtstreeks in Portugal ga ontvangen had ik van jullie graag geweten hoelang (dagen, weken...) het gaat duren eer dat geld hier op mijn rekening toekomt.
Volgens de lijst met betalingsdatums van de Pensioendienst zou mijn pensioen van september op
12 september VERTREKKEN (met bus, trein, boot, vliegtuig, fiets ?????? :lol: :lol: ) bij de pensioendienst maar ze weten niet wanneer het hier in Portugal gaat toekomen.

Alvast bedankt voor de aandacht.

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

31 aug 2019, 18:48

mania schreef:
31 aug 2019, 15:52
Omdat het de eerste keer is dat ik nu mijn pensioen rechtstreeks in Portugal ga ontvangen had ik van jullie graag geweten hoelang (dagen, weken...) het gaat duren eer dat geld hier op mijn rekening toekomt.
Volgens de lijst met betalingsdatums van de Pensioendienst zou mijn pensioen van september op
12 september VERTREKKEN (met bus, trein, boot, vliegtuig, fiets ?????? :lol: :lol: ) bij de pensioendienst maar ze weten niet wanneer het hier in Portugal gaat toekomen.

Alvast bedankt voor de aandacht.
U heeft gekozen voor uitbetaling "Per overschrijving". De elektronische overschrijving vertrekt bij de pensioendienst op de aangegeven datum. Wanneer die aankomt hangt van de bank in Portugal af.

Zelf laten wij onze pensioen nog altijd op onze Belgische bank uitbetalen. Met een doorlopende opdracht schrijf ik dan een bepaald bedrag over van de Belgische naar de Spaanse bank. Deze overschrijving is er al de zelfde dag.

mania
Lid geworden op: 02 jun 2007, 21:48

02 sep 2019, 10:03

Hovel,

Ik heb altijd via Home-banking het geld naar hier doorgestuurd.
Dat stond gewoonlijk een werkdag later hier op de bank.
Ik neem aan dat dit ook nu zo zal zijn. Maar je weet maar nooit hé.
Bedankt voor de reactie.

strop
Lid geworden op: 27 jan 2006, 10:03
Locatie: Spanje

04 sep 2019, 09:17

Wij laten ook nog ons pensioen uitbetalen op Belgische rekening en schrijven het dan zelf over op de Spaanse rekening .