Minder pensioen

Vragen/antwoorden betreffende uw pensioen.

Nemonia
Lid geworden op: 15 aug 2019, 07:34

16 aug 2019, 21:06

Beste Hovel,

Nogmaals hartelijk bedankt hiervoor!

In de tabel van het wetsartikel waarnaar wordt verwezen, lees ik dat de omzettingscoëfficient voor een 65-jarige 12,40 bedraagt.
Als ik dan dezelfde berekening maak en ik vergelijk dit met jouw uitkomst, dan vrees ik dat mijn wijze van berekening niet kan kloppen (of dat jij een fout maakt, maar dat denk ik niet):
100.000,- * 12,40% = 12.400,- / 12 maanden = 1.033,33 € (en dus geen 672,04 € waar jij op uit komt).

Wellicht is dit wat te simpel doorgerekend.
Kan jij wederom wat licht in m'n duisternis werpen?

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

16 aug 2019, 21:25

Nemonia schreef:
16 aug 2019, 21:06
Beste Hovel,

Nogmaals hartelijk bedankt hiervoor!

In de tabel van het wetsartikel waarnaar wordt verwezen, lees ik dat de omzettingscoëfficient voor een 65-jarige 12,40 bedraagt.
Als ik dan dezelfde berekening maak en ik vergelijk dit met jouw uitkomst, dan vrees ik dat mijn wijze van berekening niet kan kloppen (of dat jij een fout maakt, maar dat denk ik niet):
100.000,- * 12,40% = 12.400,- / 12 maanden = 1.033,33 € (en dus geen 672,04 € waar jij op uit komt).

Wellicht is dit wat te simpel doorgerekend.
Kan jij wederom wat licht in m'n duisternis werpen?
De omzettingscoëfficient is geen %!
De berekening gaat zo: 100.000 / 12,40 / 12 = 672,04 per maand.

Nemonia
Lid geworden op: 15 aug 2019, 07:34

16 aug 2019, 21:34

Ach ja, natuurlijk!
Bedankt!

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

16 aug 2019, 21:42

Nemonia schreef:
16 aug 2019, 21:34
Ach ja, natuurlijk!
Bedankt!
Hier vind je meer details en berekening voorbeelden: Fediplus magazine .

Nemonia
Lid geworden op: 15 aug 2019, 07:34

17 aug 2019, 12:52

hovel schreef:
16 aug 2019, 21:42
Hier vind je meer details en berekening voorbeelden: Fediplus magazine .
Lijkt me een zeer goed informatief tijdschrift. In het nummer van jouw link staat duidelijk de berekening van de fictieve rente vermeld. Plus een boel achtergrondinfo.
Ik denk erover me lid te maken.

Alweer: Bedankt Hovel!

wanton
Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:51
Locatie: HEIST , bij-den-Berg

17 aug 2019, 18:25

Fictieve rente? Heeft toch niets van doen met een uitbetaalde groepsverzekering. Wanneer komt fictieve rente ter sprake , en wordt die belast? Wanneer bij overlijden de schuldsaldoverzekering voor een hypothecair krediet wordt gebruikt om de lening terug te betalen, hebben enerzijds de partner-medeontlener of de erfgenamen een serieus voordeel ontvangen. De eerste begunstigde moet jaarlijks een bepaald bedrag in zijn belastingaangifte vermelden. Al naargelang de leeftijd 1 tot 5 % van de uitgekeerde som, gedurende 13 jaar.

Het maandbedrag van een groepsverzekering dat bepaalt of en hoeveel ZIV-bijdrage betaald moet worden, is te vergelijken met een lijfrente. Hoeveel ontvang ik elke maand gedurende 20 jaar als ik 100.000 € heb, die ik kan beleggen aan 2 %. Zoek die formule!

Ik sluit dit item af voor mij. U weet wel : uil en bril!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

17 aug 2019, 20:35

wanton schreef:
17 aug 2019, 18:25
Fictieve rente? Heeft toch niets van doen met een uitbetaalde groepsverzekering. Wanneer komt fictieve rente ter sprake , en wordt die belast?
Heeft te maken met groepsverzekeringen, extra-legale pensioenen, en andere.
In dit geval om te bepalen of men al dan niet in aanmerking komt voor de ZIV-bijdrage en om het percentage Solidariteits bijdrage dat men dient bij te dragen.
Deze fictieve rente niet belast. (**)
wanton schreef:
17 aug 2019, 18:25
Wanneer bij overlijden de schuldsaldoverzekering voor een hypothecair krediet wordt gebruikt om de lening terug te betalen, hebben enerzijds de partner-medeontlener of de erfgenamen een serieus voordeel ontvangen. De eerste begunstigde moet jaarlijks een bepaald bedrag in zijn belastingaangifte vermelden. Al naargelang de leeftijd 1 tot 5 % van de uitgekeerde som, gedurende 13 jaar.
Dat is iets anders. Heeft niets te maken met dit onderwerp.
wanton schreef:
17 aug 2019, 18:25
Het maandbedrag van een groepsverzekering dat bepaalt of en hoeveel ZIV-bijdrage betaald moet worden, is te vergelijken met een lijfrente. Hoeveel ontvang ik elke maand gedurende 20 jaar als ik 100.000 € heb, die ik kan beleggen aan 2 %. Zoek die formule!
U zegt het zelf "is te vergelijken met". Men noemt dit fictieve rente.
De berekening methode van de fictieve-rente-ZIV waar u naar verwijst was geldig vóór 1/1/2014. Vanaf 1/1/2014 wordt voor de fictieve-rente-ZIV de zelfde tabel gebruikt als voor de fictieve-rente-SOL zoals hiervoor al vermeld.
wanton schreef:
17 aug 2019, 18:25
Ik sluit dit item af voor mij. U weet wel : uil en bril!
:) Zo ver wil ik niet gaan.
Ik heb respect voor uw bijdragen aan dit forum, maar hier bent u toch op het verkeerde spoor.

(**) Het behoort niet tot dit onderwerp maar er zijn ook fictieve renten die men moet aangeven op de belastingbrief en die dus wel belast worden.

paullamb
Lid geworden op: 07 jun 2005, 00:03
Locatie: Lommel

17 aug 2019, 21:17

Het spijt me Hovel.U blijkt er veel van te weten.
Maar Wanton en ik hebben gelijk.
Lees alles maar eens goed na , maar beter zou zijn dat de vraagsteller de bedragen zou vrijgeven pensioen of swt plus bijdrage en het bedrag van getrokken groepsverzekering.
In 1 keer of per maand en dan kunnen we de juiste bedragen geven.
Eenvoudiger is My pension, of bellen naar het nummer met opgave van dosssiernummer.
Laat ons toch niet hakken en takken als het eenvoudig ook gaat.
Janneke, Pierke, Suske mijn en uw dossier, allemaal verschillende bedragen en dus ook verschillende afhoudingen.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

18 aug 2019, 10:31

En dan te weten dat er heeeel veeel gepensioneerden zijn die bij lange nog niet een die grens komen 8O

Nemonia
Lid geworden op: 15 aug 2019, 07:34

18 aug 2019, 12:13

paullamb schreef:
17 aug 2019, 21:17
... beter zou zijn dat de vraagsteller de bedragen zou vrijgeven pensioen of swt plus bijdrage en het bedrag van getrokken groepsverzekering.
In 1 keer of per maand en dan kunnen we de juiste bedragen geven.
...
Janneke, Pierke, Suske mijn en uw dossier, allemaal verschillende bedragen en dus ook verschillende afhoudingen.
Dag Paullamb,

In één van m'n vorige reacties heb ik een duidelijke casus gegeven met alle noodzakelijke bedragen, zodat iemand met kennis van zaken de juiste berekeningen erop kan toepassen om de ZIV-bijdrage te bekomen.

Je stelt dat als de vraagsteller zijn eigen bedragen (qua pensioen, SWT, groepsverzekering...) zou vrijgeven, dat je dan plots wél de juiste berekeningen kan maken... (???). Als ik nu had gesteld dat de bedragen in m'n casus 'mijn' bedragen waren, dan had je dus wél de berekening kunnen maken???
Dat slaat nergens op. Of ik nu Janneke of Pierke of Suske heet.
paullamb schreef:
17 aug 2019, 21:17
Eenvoudiger is My pension, of bellen naar het nummer met opgave van dosssiernummer.
Zoals ik reeds verschillende malen heb aangegeven: dat héb ik gedaan (voor alle duidelijkheid: zeer beleefd, terughoudend en vriendelijk). De man aan de telefoon vond het ook jammer, maar kon me niet verder helpen bij de berekening van de ZIV-bijdrage.

Het integrale antwoord op de mail die ik hen vervolgens stuurde:
Antwoord;

De VZW Sigedis, de beheerder van de database DB2P over de aanvullende pensioenen(groepsverzekeringen), kan NIET antwoorden op vragen over wettelijk pensioen ( aanvraag attest wettelijke pensionering, loopbaangegevens, simulatie wettelijk pensioenbedrag, regularisatie studiejaren,… )
De berekening van de sociale bijdragen(ZIV en SOL), die worden ingehouden op uw maandelijks wettelijk rustpensioen, gebeurt door de dienst Sociale en Fiscale Inhoudingen van de Federale Pensioendienst.

Voor al uw vragen over de berekening van deze bijdragen kan u best uw vragen sturen naar deze dienst via het volgende mailadres:

socfis@sfpd.fgov.be

Hoogachtend,

Contact Center
Weet jij wat men bedoelt met de VZW Sigedis of de database DB2P?
Ik ben dan wel informaticus geweest, dus ik kan wel het één en ander raden (en verder op eigen houtje opzoeken), maar dit antwoord wordt natuurlijk niet verstuurd in functie van de kennis en/of intelligentie van de ontvanger ervan!

Nemonia
Lid geworden op: 15 aug 2019, 07:34

18 aug 2019, 12:30

E.T. schreef:
18 aug 2019, 10:31
En dan te weten dat er heeeel veeel gepensioneerden zijn die bij lange nog niet een die grens komen 8O
Juist! Maar de mensen die niet aan dit grensbedrag komen, hoeven dan ook geen ZIV-bijdrage te betalen.
Ik betaal de rest van m'n leven 42,64 € per maand.
Stel dat ik nog 20 jaar leef (= de gemiddelde levensverwachting), dan betaal ik in totaal 42,64 X 20 jaar X 12 maanden = 10.233,60 € (in hoeverre de index-aanpassingen nog een rol spelen, heb ik nog niet nagegaan).
En dat moet elke alleenstaande betalen van zogauw hij het grensbedrag overschrijdt (maandelijks 1.586,61 €).

Nogmaals: ik zit hier niet te klagen dat ik belastingen moet betalen hé! Dankzij het feit dat ik wél meer pensioen trek (incl. extra-legale pensioenvoordelen), vind ik het ook nogal normaal dat ik uit solidariteit met minder 'gefortuneerden' :wink: deze bijdragen betaal.
Het enige wat me stoort is het gebrek aan informatie wat me gegeven wordt bij de berekening van m'n pensioen.

Je moet de dingen wel in hun context plaatsen.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

18 aug 2019, 12:49

Sorry Nemonia, ik wou enkel het grote verschil tussen mensen met een pensioen uit de eerste pijler en diegene die een kapitaal uit een groepsverzekering meekrijgen opmerken. Bijdragen moeten betalen is nooit leuk zeker als het niet duidelijk is hoe ze zijn tot stand gekomen ...

Nemonia
Lid geworden op: 15 aug 2019, 07:34

18 aug 2019, 14:25

Geen probleem E.T.
Toch nog even dit: m.i. zit het probleem eigenlijk niet in het verschil tussen mensen met en zonder tweede pensioenpijler. Ook diegenen die op één of andere manier hebben kunnen sparen voor die tweede pijler, hebben allemaal hun bijdrage te betalen (en doen dat in de meeste gevallen ook).

Nee, het probleem zit veel dieper: er gaapt een enorme kloof tussen de inkomsten van 'kleine' werknemers/zelfstandigen (en die dus niet of nauwelijks iets opzij hebben kunnen leggen voor hun pensioen) en - aan de andere kant van het spectrum - diegenen die dikwijls door uitbuiting van anderen of overerving (dus zonder er voor te hebben moeten werken) fortuinen kunnen bijeen garen.

Het evenredige belasting- en bijdragestelsel is dus maar het halve verhaal.
En dat soort mistoestanden zet natuurlijk veel kwaad bloed.

Maar dat is voer voor een ander forum...

wanton
Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:51
Locatie: HEIST , bij-den-Berg

18 aug 2019, 19:41

Ik had gedacht niet meer tussen te komen, maar het is me te sterk.
Er wordt ergens in een post verwezen naar tabel 1.18 Omzettingscoëfficiënt fictieve rente. Uit het Fiscaal Memento. Dat is in deze zaak niet van toepassing.
Wat moeten we weten : hoeveel zou TS maandelijks ontvangen als hij zijn groepsverzekering van 100.000 € niet in één keer , maar via een maandelijks gelijk bedrag gedurende de rest van zijn te verwachten leven?
Volgens de tafels Schryvers kom ik daarvoor uit op een maandbedrag van 526 €, indien die 100.000 € kan belegd worden tegen 2 % ; 582 € bij 3 %.

Hoe dan ook, samen met zijn wettelijk pensioen komt TS boven 1586 € per maand. Dwz. hij betaalt elke maand 3.55 % ZIV-bijdrage op zijn wettelijk pensioen. Zoals gezegd : 42.60 €.

Dat reglement geldt voor iedere Belg. Iemand met een bruto-pensioen van 2000 € betaalt zo 71 €.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

paullamb
Lid geworden op: 07 jun 2005, 00:03
Locatie: Lommel

18 aug 2019, 22:22

Tja Nemonia, als informaticus ,zou u toch slimmer moeten zijn dan velen onder ons.
Als u beweert dat de man van contactcentrum pensioendienst niet weet hoe het werkt, dan gaan er bij mij alarmbellen af.
Ofwel heeft u persoonlijke briefwisseling of u heeft de briefwisseling via My pension.
Daar staar duidelijk uitgelegd hoe de fictieve rente van uw groepsverzekering uitgelegd en dat deze bij uw wettelijk pensioen wordt bijgeteld.indien deze twee bedragen de 2999,71 overschrijdt, dan zal u de solidariteitsbijdrage bijdrage blijven betalen , tot het plafond nog eens aangepast wordt.
Als informaticus zou u deze bedragen en plafonden ook kunnen vinden.
Persoonlijk zit nu, wettelijk pensioen plus fictieve rente aan 3200 per maand. Ik zal dus nog jaren moeten wachten voor mijn solidariteitsbijdrage zal verminderen.
En ik wil u gerust de formules toesturen hoe dit berekent wordt, maar ze staan op een 5 tal sites. Kijk even rond en lees wat u aanbelangt.