pensioenaanvraag te laat ingediend

Vragen/antwoorden betreffende uw pensioen.

FIDEEL
Lid geworden op: 05 sep 2019, 11:34

05 sep 2019, 12:10

situatie :
op 01/09/2017 kan ik door uitstapregeling met werkgever thuisblijven
met werkgever wordt als officiële datum vervroegd pensioen 01/5/2019 doorgegeven
In afwachting van documenten voor aanvraag pensioen 01/05/2019 heb ik zelf geen stappen ondernomen

wanneer ik vaststel dat er geen pensioen op rekening komt ga ik naar pensioendienst van gemeente met vraag hoe dit komt
Hier wordt doorgegeven dat ik deze aanvraag zelf had moeten doen en hiervoor "geen " documenten of andere doorgestuurd worden.
Gevolg is dat ik mijn aanvraag TE LAAT heb ingediend en ik "GEEN RECHT" heb (volgens wetgeving?) op pensioen voor de voorbije maanden
Kan iemand mij hier raad ingeven
Mvg

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

05 sep 2019, 13:05

Fideel ,
situatie :
op 01/09/2017 kan ik door uitstapregeling met werkgever thuisblijven
met werkgever wordt als officiële datum vervroegd pensioen 01/5/2019 doorgegeven
In afwachting van documenten voor aanvraag pensioen 01/05/2019 heb ik zelf geen stappen ondernomen

wanneer ik vaststel dat er geen pensioen op rekening komt ga ik naar pensioendienst van gemeente met vraag hoe dit komt
Hier wordt doorgegeven dat ik deze aanvraag zelf had moeten doen en hiervoor "geen " documenten of andere doorgestuurd worden.
Gevolg is dat ik mijn aanvraag TE LAAT heb ingediend en ik "GEEN RECHT" heb (volgens wetgeving?) op pensioen voor de voorbije maanden
Kan iemand mij hier raad ingeven
Mvg

Pensioen aanvragen , moet je zelf aanvragen niet jou werkgever . Elektronische identiteitskaart - eID Ofwel gratis nr 1765 daar kun je met al u vragen terecht gratis nr Mypensioen .
Om te beginnen altijd eerst u pensioen in orde brengen , u baas kan zeggen je gaat op pensioen die mogelijkheid zit er in , je kan op 14 dagen op pensioen gaan , maar ofwel vraag je online aan ofwel zet je stappen naar stad of gemeentehuis ( Maar zo werkt pensioen niet ) met Terugwerkende kracht

https://mypension.onprvp.fgov.be/nl/myp ... fault.aspx
(Aanvraag pensioen)
En dan is de vraag ben je in brugpensioen ,en welke leeftijd .
Zijn allemaal zaken die je moet vermelden aanvraag pensioen .
Dat kan je allemaal invullen online wijst zijn eigen uit , en ben je altijd werknemer geweest of zelfstandig , kun je allemaal aanvinken op de site van mypensioen .
Was je bij vakbond aangesloten :?: ( Die stappen ga je moeten ondernemen , die gaan dat moeten aanvechten ) Je kan niet zomaar 2 maanden inkomsten verliezen :?: :idea:
En anders via arbeidsrechtbank , zijn twee zaken die je kan ondernemen .
Je kan nooit met terugwerkende kracht u pensioen aanvragen aanvaarden ze niet .
Of ze gaan aanvaarden ? , als je bewijzen hebt van uitdiensttreding , kan je die voorleggen aan vakbond of arbeidsrechtbank , maar daar ga je ook stappen moeten ondernemen ga je zelf aanvraag indienen tegen over jou werkgever arbeidsrechtbank .


Kijken of in jou stad of Gemeente arbeidsrechtbank aanwezig is .
En dan ga je daar naartoe en leg u verhaal uit wat er is gebeurd en die gaan u bijstaan .

paullamb
Lid geworden op: 07 jun 2005, 00:03
Locatie: Lommel

05 sep 2019, 14:22

Oeps,
Even op een rijtje zetten
Uitstapregeling? Hoe oud bent u dan ?
Want ik denk dat u in SwT gaat. Dan zou de werkgever alles moeten regelen en heeft de pensioendienst er nog niets mee te maken.
Geef ons even wat meer info.

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

05 sep 2019, 16:01

Paul

pensioen moet je altijd ZELF aanvragen kun je niet onderuit met de melding als je op vervroegd op pensioen gaat
en die gaan dat na op pensioendienst .
Net zelfde met u bankrekening nr vragen ze ook aan de bank aan of correct is .
En moet die bewijs invullen en terugsturen swt naar Brussel pensioendienst .
Maar je kan nooit met terugwerkende kracht pensioen aanvragen .

https://www.rva.be/nl/documentatie/infoblad/t149
Het stelsel van werkloosheid met bedrijfstoeslag (SWT) (brugpensioen) – Wat verandert er vanaf 2017?
Infoblad
T149

Laatste update
01-05-2019

paullamb
Lid geworden op: 07 jun 2005, 00:03
Locatie: Lommel

05 sep 2019, 16:57

Ik ben het met u eens, maar hij schrijft “ uitstapregeling” dat is wel geen pensioen.
Pensioen is pas op 65 of 66 en daar hoeft men eigenlijk niets voor te doen.
Swt of brugpensioen is wat anders. Dat is een uitstapregeling, werkloosheidsvergoeding en toeslag van de baas. Maar laat ons even wachten wat het nu juist is.

FIDEEL
Lid geworden op: 05 sep 2019, 11:34

05 sep 2019, 18:40

FIDEEL
bijkomende informatie
geboren 03/10/56 -

Vanaf 01/09/2017 staat werkgever me volgende toe :
vrijstelling voor pensioen onder de vorm van loopbaanvermindering tot een halftijdse betrekking met vrijstelling van prestatie vanaf 01/09 2017 tot 30/04/2019
In deze periode ontving ik deel loon + deel uitkering RVA

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

05 sep 2019, 18:53

Als ik goed kan volgen zal je geen pensioen ontvangen met terugwerkende kracht.
Is het anders zoveel te beter voor jou , maar zou er niet op rekenen.
Eens informeren bij de pensioendienst met dezelfde uitleg zoals je hier geeft.

johangel
Lid geworden op: 29 feb 2008, 21:19

05 sep 2019, 19:25

en waarom tot 30/04/2019? is dat uw vroegst mogelijke pensioendatum op mypension?
johan

paullamb
Lid geworden op: 07 jun 2005, 00:03
Locatie: Lommel

05 sep 2019, 20:50

Dan zou ik eens dringend met de pensioendienst contact opnemen.
Of heeft u pc, tablet, daar kan u uw dossier in My Pension raadplegen.
Met Pc uw id kaart en kaartlezer
Tablet alleen met tokennummer.
U kan ook naar stads of gemeentedienst of vakbond en zelfs ziekenkas gaan om uw dossier uit te klaren. Want er zijn toch een paar dingen die niet duidelijk zijn.

johangel
Lid geworden op: 29 feb 2008, 21:19

05 sep 2019, 22:38

Toen u in juni geen centen zag, moet uwe frank toch gevallen zijn? en het is al september!
johan

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

06 sep 2019, 08:24

FIDEEL
bijkomende informatie
geboren 03/10/56 -

Vanaf 01/09/2017 staat werkgever me volgende toe :
vrijstelling voor pensioen onder de vorm van loopbaanvermindering tot een halftijdse betrekking met vrijstelling van prestatie vanaf 01/09 2017 tot 30/04/2019
In deze periode ontving ik deel loon + deel uitkering RVA


Dan had u met de rva en mypensioen al voor 01/05/2019 u aanvraag moeten indienen ,
Wat ik niet begrijp werkgever laat u toe met ingang van 01/09/2019 en die maanden dan ervoor waarom aanpassen op 01/05/2019

Zou al eens de stap dringend naar rva en pensioendienst gaan en daar gaan uitleggen , want hier is wel degelijk potje van gemaakt met administratie , en ze gaan dat nooit terug betalen met terugwerkende kracht bij pensioen , als die aanvraag nooit is gedaan .


Als je op pensioen gaat ongeacht welk stelsel , moet er eerst alle documenten in orde worden gebracht , en dan worden de andere instantie op de hoogte gebracht !! En die papieren ga je dan ontvangen van mypensioen en die moet je dan laten invullen door jou werkgever en rva , en gaan ze ook na hoeveel jaren dat je hebt gewerkt , en dan pas krijg je goedkeuring , kun je trouwens allemaal opvolgen via mypensioen als er een aanvraag zou ingediend zijn . :evil: :evil:


Ongeacht welk pensioenstelsel dat je gaat ontvangen , ben je altijd verplicht eerst u aanvraag in te dienen bij pensioen en dan de goedkeuring krijgen voor dat u op pensioen gaat

Ben je dan al thuis sinds 01/05/2019 zonder inkomsten , en wat heeft de rva daar op te zeggen en de werkgever !! Daar moet je toch bewijzen van gekregen hebben , anders klopt er iets niet .

Dat is een zaak als ik goed lees ( voor arbeidsrechtbank en patroon en rva en vakbond ) Anders gaan die maanden nooit uitgekeerd worden tussen 01/05/2019 tot heden , want je kan maar pas 01/10/2019 als ze meewerkend zijn op mypensioen !!

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

06 sep 2019, 10:16

1 mei 2019 - Het stelsel van werkloosheid met bedrijfstoeslag (SWT) (brugpensioen) – Wat ... Daardoor wordt het stelsel van het SWT fundamenteel gewijzigd. ..... U moet deze vrijstelling aanvragen, ze wordt niet automatisch gegeven.

paullamb
Lid geworden op: 07 jun 2005, 00:03
Locatie: Lommel

07 sep 2019, 17:17

Ik ben het met alle stellingen eens. Maar niet met” u moet uw pensioen zelf aanvragen” of er moet een uitzondering zijn. De Pensioendienst volgt de periodes goed op,( vind ik)

doggy
Lid geworden op: 08 aug 2006, 16:02

07 sep 2019, 19:05

Was op prepensioen. Juist 1 jaar voor 65 jaar en verplichte datum van pensioen formulieren thuis gekregen waarop in volledig detail vermeld stond wie mijn werkgevers waren, met de juiste periodes van dag tot dag, zelfs vermelding van de legerdienst (deze telden ook mee als gewerkte maanden). Naar pensioendienst van de gemeente geweest om dit formulier met persoonlijke gegevens verder in te vullen. Ondertekend, gewoon opgestuurd en 3 maanden nadien officieel formulier gekregen met vermelding van de som van het pensioen, van bruto tot netto. Bij de eerste storting kreeg ik 3,00 eurootjes meer.
Bij iedereen die we kennen is dit de correcte afhandeling geweest, zonder problemen.

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

07 sep 2019, 19:28

Paullamb

Ik ben het met alle stellingen eens. Maar niet met” u moet uw pensioen zelf aanvragen” of er moet een uitzondering zijn. De Pensioendienst volgt de periodes goed op,( vind ik)

Fideel
Vanaf 01/09/2017 staat werkgever me volgende toe :
vrijstelling voor pensioen onder de vorm van loopbaanvermindering tot een halftijdse betrekking met vrijstelling van prestatie vanaf 01/09 2017 tot 30/04/2019
In deze periode ontving ik deel loon + deel uitkering RVA


Dit is geen normaal pensioen , dat hij moet aanvragen zo dus moet ieder partij op de hoogte worden gebracht .

Hij was werknemer en deeltijds stempelen , moet iedereen op de hoogte worden gebracht .

Pensioen die houden alles bij , maar dat maakt hun rekening niet , iedereen moet dat zelf aanvragen ,
en dan moet dat van beide partijen Patroon en Rva en getekend door iedere partij en dan pas kan dat ingaan ( Als pensioen deze papieren hebben ontvangen ) en dan vragen ze u rekening nr en dat moet ook overgemaakt worden door u bank .
Pensioen wil zekerheid dat je maar van één iemand pensioen ontvangt :wink: