welke instanties verwittigen

Vragen/antwoorden betreffende uw pensioen.

dhaemerse
Lid geworden op: 01 nov 2019, 11:07

01 nov 2019, 11:21

Beste allen,

mijn vriendin kan volgend jaar op 1/11/2020 op brugpensioen gaan.
nu heb volgende vraag ,
welke instanties moeten er allemaal verwittig worden buiten de officiële pensioenaanvraag bij My pension.
ik denk bv. aan: de gemeente, RVA, mijn werkgever ( zelf ontslag indienen)
ik kan nergens geen lijst vinden met welke instanties er moeten verwittigd worden of is alleen de officiële aanvraag voldoende en is alles digitaal gelinkt ?
ik denk dat er onder jullie wels mensen zijn met voldoende ervaring om mij op de hoogte te brengen .
alvast bedankt op voorhand
mvg,
Eric

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

01 nov 2019, 11:49

dhaemerse schreef:
01 nov 2019, 11:21
mijn vriendin kan volgend jaar op 1/11/2020 op brugpensioen gaan.

nu heb volgende vraag ,
welke instanties moeten er allemaal verwittig worden buiten de officiële pensioenaanvraag bij My pension.
ik denk bv. aan: de gemeente, RVA, mijn werkgever ( zelf ontslag indienen)
Wat bedoel je met "brugpensioen" ? SWT of vervroegd pensioen ?

SWT = werklozenuitkering + toelage werkgever. Hier heeft de pensioendienst niets mee te zien.

Vervroegd pensioen = alléén de pensioendienst en hier heeft de rest niets meer mee te zien.
Aanvraag kan je gemakkelijk indienen via "MyPension" - de rest van de paperassen volgt.

Je moet natuurlijk overeenkomen met de werkgever.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

dhaemerse
Lid geworden op: 01 nov 2019, 11:07

01 nov 2019, 17:04

Bedankt voor uw reactie,

Ja in de volksmond wordt er wel eens gezegd (brugpensioen)
Ik denk dat het hier gaat om vervroegd pensioen.
Momenteel werkt ze 4/5 ( 30 u week) met SWT toeslag van de RVA.
Volgend jaar is ze pensioen gerechtigd en heeft ze een loopbaan carrière van 44 jaar. (volgens My pension is ze pensioen gerechtigd vanaf 31/10/2020)
Bij haar huidige werkgever werkt ze nu 30 jaar anciënniteit.
Ze zal dus zelf haar ontslag moeten in dienen bij de werkgever.

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

01 nov 2019, 18:42

dhaemerse schreef:
01 nov 2019, 11:21
welke instanties moeten er allemaal verwittig worden buiten de officiële pensioenaanvraag bij My pension.
ik denk bv. aan: de gemeente, RVA, mijn werkgever ( zelf ontslag indienen)
Geen enkele instantie dus.......Behalve op tijd dan ontslag indienen.
Gewoon aanvraag bij Mypension, en de toegestuurde documenten ingevuld terugsturen. (Max 1 jaar vóór de aanvangsdatum - vanaf nu dus) Hele procedure kan wel een tijdje duren, maar nu ook weer geen 6 maand.
Daarna zal je bevestiging krijgen.
Natuurlijk ben je best dat alles eerst in orde is voordat men onslag indient.

Indien gesyndiceerd kan je bij de vakbond een premie krijgen bij het met pensioen gaan - ook al is dat wel gene vette. Daarna kan de vakbond gerust opgezegd worden.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Felix
Lid geworden op: 02 okt 2019, 14:32

04 nov 2019, 12:37

Beste Eric

Uw vriendin hoeft in principe enkel haar (vervroegd rust)pensioen aan te vragen. Dit kan via Mypension, via het gemeentebestuur of rechtstreeks bij de pensioenkas.

U meldt dat ze nog werkt. In dat geval moet ook de arbeidsovereenkomst worden opgezegd. Deze stopt niet automatisch bij pensionering.
Hiervoor kan zij best de nodige afspraken maken met haar werkgever (personeelsdienst).

Zij geniet momenteel een uitkering van de RVA. Indien zij vervroegd met pensioen gaat, moet ook de RVA op de hoogte worden gebracht van haar pensionering.
Bij de aanvraag van haar pensioen vermeldt ze dat ze een uitkering van de RVA ontvangt. De pensioenkas zal haar dan een formulier (model 74bis) bezorgen, waarmee ze de RVA kan informeren over de ingangsdatum van haar toekomstig pensioen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

04 nov 2019, 20:32

Als je pc bezit en ID . Kan je inloggen met haar identiteitskaart !!

Kun je dat direct online aanvragen , en dan vul je alles in wat ze vragen en zij gaan u nodige documenten opsturen , en die moet je dan laten invullen door werkgever -rva , en dan terug sturen .

En trouwens je kan informatie vragen telefonisch , ze gaan u direct zeggen of je op pensioen kan gaan .

gratis nr 1765

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

04 nov 2019, 21:46

trek een uurtje uit om te wachten aan de telefoon...

Felix
Lid geworden op: 02 okt 2019, 14:32

05 nov 2019, 08:10

Je kan je pensioen wel aanvragen via het internet. Maar de pensioenkas gaat de werkgever van je vriendin niet verwittigen.
Voor de opzegging van haar arbeidsovereenkomst zal je vriendin zelf contact moeten opnemen met haar werkgever.

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

05 nov 2019, 13:30

Helena ,

Heb alleen goeie ervaring met pensioendienst , kan daar niet meer van zeggen .
Beetje respect we zijn wel niet de enige die op pensioen gaan .

Felix , moet die vriendin daar eens dagje voor uitrekken é . En als zij dat s'avonds invult online , ga ze wel erna papieren krijgen . Wordt niet allemaal in de schoot geworpen .
Trouwens zij weten beter dan gelijk wie of ze nog werkt en gaan ze wel die instantie aanschrijven , met de melding of in orde is .

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

05 nov 2019, 16:38

Mijn ervaringen waren niet al te positief, het spijt me met alle respect.
Het toenmalige RVP was heel behulpzaam, maar het andere luik was bepaald niet tegemoetkomend...
Ik dacht dat het toch normaal zou zijn dat je ongeveer wil weten hoeveel je gaat krijgen, zonder dat zelf met al die breuken en procenten te moeten uitrekenen...
Ze deden net of het was een staatsgeheim dat bedrag...
Misschien is het sinds de eenmaking gebeterd.
Ik mag het hopen.

Felix
Lid geworden op: 02 okt 2019, 14:32

06 nov 2019, 07:49

Felix , moet die vriendin daar eens dagje voor uitrekken é . En als zij dat s'avonds invult online , ga ze wel erna papieren krijgen . Wordt niet allemaal in de schoot geworpen .
Trouwens zij weten beter dan gelijk wie of ze nog werkt en gaan ze wel die instantie aanschrijven , met de melding of in orde is .
Beste gast43

Ik weet eigenlijk niet goed wat je hiermee bedoelt.

Een pensioen aanvragen is op zich eenvoudig. En ja, achteraf ontvangt de aanvrager van de pensioenkas documenten om in te vullen (in de meeste gevallen).

Maar, haar arbeidsovereenkomst opzeggen zal ze zelf moeten doen. De pensioenkas weet wel dat de aanvrager al dan niet nog werkt. Maar de pensioenkas weet niet of de aanvrager wel dan niet verder wil blijven werken (bvb onder toegelaten arbeid).
Dus neen, de pensioenkas gaat de werkgever niet aanschrijven. Ze gaan ook RVA of ziekenfonds niet aanschrijven. De aanvrager krijgt, indien dit in het betrokken dossier noodzakelijk is, de nodige documenten om deze eerst zelf in te vullen en daarna verder te laten aanvullen door RVA of ziekenfonds.

Niet alles gebeurt automatisch. Gelukkig mag de aanvrager nog zelf keuzes maken.

Met vriendelijke groeten
Felix

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

08 nov 2019, 10:19

Beste Felix ,

Mijn echtgenote is op 14 dagen op pensioen gegaan ,
Vind ik persoonlijk dat ze wel hun werk doen bij Mypension !!
En ze weten veel meer dan dat je denkt .

Zeg er wel bij 47 jaar op teller staan .
Mijn echtgenote had gewoon een belleke gedaan naar kantoor met de vraag welke stappen dat ze moest ondernemen . En bediende zegde direct bezit je pc en ID dan kun je direct online invullen en de rest volgt .
Maar wijst zijn eigen uit op de site van Mypension , en de rest moet je zelf belopen zoveel is duidelijk .
Mijn echtgenote heeft dat ook moeten doen .

En ze gaan jou ook wel zeggen of je mag op pensioen gaan , en als je niet voldoet jaren dienst , gaan ze u wel vermelden wanneer je op pensioen kan gaan .

En tot slot bezit je printer , je krijgt telkens melding in u mailbox print de documenten af dan moet je niet wachten tot dat ze worden opgestuurd ( Dan gaat nog sneller :wink: )

Trouwens werknemer of zelfstandig , maakt niet uit is allemaal aan elkaar gelinkt gewoon aanvinken op Mypension .

Felix
Lid geworden op: 02 okt 2019, 14:32

12 nov 2019, 08:10

Beste gast43

Zelf werk ik al meer dan 25 jaar binnen de pensioensector. Dagelijks ben ik van 's morgens tot 's avonds met pensioenen bezig.
Ik bevestig dat de pensioenkas veel inspanningen levert om de pensioendossiers vlot en snel te kunnen afwerken.

Maar, de vraag was hier: [i
]"welke instanties moeten er allemaal verwittigd worden buiten de officiële pensioenaanvraag bij Mypension ... mijn werkgever (zelf ontslag indienen)"
.[/i]

De pensioenkas zal het pensioendossier vlot behandelen. Maar de opzegging van de arbeidsovereenkomst kan enkel gebeuren door de werknemer en/of de werkgever.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe