gezinspensioen

Vragen/antwoorden betreffende uw pensioen.

ludomartine
Lid geworden op: 25 dec 2019, 11:27

25 dec 2019, 11:37

Ik heb op dit moment een gezinspensioen binnen een paar jaar wordt mijn vrouw 65 , nu heb ik opgezocht dat ze een pensioen krijgt van 100 euro daar ze weinig gewerkt heeft. Mag ze dan nu aanvragen zodat dat bij mijn gezinspensioen bij komt en heb ik hier nadeel bij zoals herberekening van mijn pensioen zodat ik minder krijg

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

25 dec 2019, 18:09

ge moet u geen illusies maken hoor........

die 100 euro zullen der niet bijkomen, bij het gezinspensioen maar eerder afgaan.
In totaliteit zal je niet méér ontvangen dan het gezinspensioen.

In principe is het:
- ofwel ieder zijn eigen pensioen
- ofwel een gezinspensioen.

Wat voordeligst is.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

25 dec 2019, 18:33

Die 100€ is te klein in vergelijking van de 25% surplus voor een gezinspensioen.
Dus alles blijft bij het oude.

Felix
Lid geworden op: 02 okt 2019, 14:32

02 jan 2020, 12:24

De pensioenkas kent u het voordeligste pensioen toe: ofwel een gezinspensioen, ofwel aan beide partners afzonderlijk een pensioen als alleenstaande.

Gezien het pensioenbedrag dat uw echtgenote zou ontvangen, is het gezinspensioen voordeliger en wordt in principe het gezinspensioen aan u verder uitbetaald. Dit is het geval indien uw echtgenote een pensioen ontvangt binnen hetzelfde pensioenstelsel als uw pensioen.

Ontvangt uw echtgenote een pensioen uit een ander pensioenstelsel, dan zal het pensioen van uw echtgenote wel worden uitbetaald. Het aan haar betaalde bedrag wordt dan wel van uw gezinspensioen afgetrokken, zodat het totale pensioenbedrag van uw gezin hetzelfde blijft.

Voorbeeld:
Stel dat u een bruto maandelijks gezinspensioen ontvangt van 1.600 euro uit het stelsel van de werknemers. (Dit komt overeen met een pensioen als alleenstaande van 1.280 euro.)
Op haar 65ste heeft uw echtgenote recht op een pensioen als zelfstandige van 100 euro per maand.

Het gezinspensioen is voordeliger dan de som van beide afzonderlijke pensioenen als alleenstaande (€ 1.600 tegenover € 1.380).
Vermits het pensioen van uw echtgenote in dit geval van een ander pensioenstelsel komt (zelfstandigen), wordt het pensioen van uw echtgenote toch uitbetaald. Uw pensioen vermindert naar (1.600 - 100 =) € 1.500 per maand.

Het totale gezinspensioen blijft € 1.600 (€ 1.500 aan u en € 100 aan uw echtgenote), zodat het bruto maandbedrag voor uw gezin niet wijzigt.


Indien het pensioen van uw echtgenote niet wordt uitbetaald omdat het gezinspensioen voordeliger is, zal u toch beiden een fiscale fiche ontvangen. Een percentage van uw pensioen wordt fiscaal aan uw echtgenote toegekend.
Deze regeling wordt toegepast, omdat dit fiscaal voordeliger is.