verlof - pensioen

Vragen/antwoorden betreffende uw pensioen.

michiel1954
Lid geworden op: 28 jun 2009, 22:08
Locatie: Bulgarije

27 mar 2020, 18:42

Charlie Maru schreef:
20 jan 2020, 14:36
- als arbeider heb je geen keus, je verlof wordt uitbetaald door het RJV zoals anders.
- als bediende wordt je verlof uitbetaald door uw werkgever.
X
X
In alle geval, aan je pensioen wordt niet aangekomen - ingeval je zou denken dat die verlofdagen in mindering zouden worden gebracht. Dit is zeker niet het geval.
Alléén ontvang je het eerste jaar (2021) geen velofgeld van de pensioendienst aangezien dat het "verlofgeld" dat je dit jaar hebt opgebouwd bedoeld is voor volgend jaar - 2021.
Het is pas vanaf het 2de jaar dat je verlofgeld ontvangt van de pensioendienst:
-
Beetje laat maar ik heb toch een kleine opmerking :
Ik ging met pensioen op 1/02/‘19 ....en kreeg reeds “ vakantiegeld “ dat zelfde jaar , met de pensioen uitbetaling van mei ‘19 dus ( bij mij is dat op de 14 de van de maand ) .

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

27 mar 2020, 19:49

michiel1954 schreef:
27 mar 2020, 18:42
Beetje laat maar ik heb toch een kleine opmerking :
Ik ging met pensioen op 1/02/‘19 ....en kreeg reeds “ vakantiegeld “ dat zelfde jaar , met de pensioen uitbetaling van mei ‘19 dus ( bij mij is dat op de 14 de van de maand ) .
Misschien het laatste jaar op invaliditeit - wekloos of SWT ?

https://www.sfpd.fgov.be/nl/pensioenbed ... #ambtrecht

Werknemers:
Federale Pensioendienst schreef: Heb ik recht op vakantiegeld?

In het 1e jaar dat u uw werknemerspensioen ontvangt, krijgt u geen vakantiegeld.

Uitzondering: ontving u tijdens het hele kalenderjaar dat voorafging aan uw pensioen enkel een sociale uitkering voor ziekte, invaliditeit, werkloosheid of SWT, dan hebt u wel recht op vakantiegeld in het 1e jaar van uw pensioen op voorwaarde dat:

- u geen enkele dag gewerkt hebt in dat jaar;
- u geen statuut loopbaanonderbreking, tijdskrediet, mindervaliditeit of zorgkrediet gehad hebt in dat jaar;
- uw sociale uitkering voortvloeide uit een activiteit als werknemer.

Vanaf het 2e jaar van uw pensioen krijgt u vakantiegeld.

Als u een overgangsuitkering ontvangt, hebt u geen recht op vakantiegeld.

Ambtenaren:
Federale Pensioendienst schreef: Heb ik recht op vakantiegeld en de aanvullende toeslag?

Naast het vakantiegeld bestaat er voor gepensioneerde ambtenaren ook een aanvullende toeslag bij het vakantiegeld (als u een supplement 'gewaarborgd minimum' ontvangt).
Vakantiegeld

U heeft recht op het vakantiegeld als u, op 1 mei van het kalenderjaar, voldoet aan volgende voorwaarden:

- U bent minstens 60 jaar;
- Uw rustpensioen als ambtenaar en eventuele andere pensioenen en gelijkaardige uitkeringen uit binnen- of buitenland bedragen samen maximaal 2 350,35 EUR bruto voor de maand mei;
- Uw pensioen werd niet verminderd omdat u te veel bijverdiende of omdat u een vervangingsinkomen had.

Ontvangt u een overlevingspensioen? Dan heeft u recht op gewoon vakantiegeld als u op 1 mei van het lopende jaar voldoet aan de volgende voorwaarden:

- U bent minstens 45 jaar bereikt, behalve wanneer u een blijvende ongeschiktheid van 66 % aantoont of u een kind ten laste heeft dat recht geeft op kinderbijslag;
- U bent niet hertrouwd;
- Uw overlevingspensioen als ambtenaar en eventuele andere pensioenen en gelijkaardige uitkeringen uit binnen- of buitenland bedragen samen maximaal 1 880,28 EUR bruto voor de maand mei;
- Uw pensioen werd niet verminderd omdat u te veel bijverdiende of omdat u een vervangingsinkomen had.

Ontvangt u een wezenpensioen? Enkel een volle wees of een kind dat als volle wees erkend is, kan aanspraak maken op gewoon vakantiegeld als aan volgende voorwaarden voldaan is:

Het pensioen als ambtenaar en eventuele andere pensioenen en gelijkaardige uitkeringen uit binnen- of buitenland bedragen samen maximaal 1 880,28 EUR bruto voor de maand mei;
Zijn pensioen werd niet verminderd omdat hij te veel bijverdiende.

Als u een overgangsuitkering ontvangt, hebt u geen recht op vakantiegeld.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

michiel1954
Lid geworden op: 28 jun 2009, 22:08
Locatie: Bulgarije

27 mar 2020, 20:19

Inderdaad , ik was swt- er sinds mijn 56j .
Bedankt voor de verduidelijking , ik was er wel van op de hoogte dat ik in mijn geval wel vakantiegeld zou ontvangen maar was niet op de hoogte van de regeling voor de normale op pensioen stelling .
Groeten .

doggy
Lid geworden op: 08 aug 2006, 16:02

28 mar 2020, 08:49

De vraag ging toch over vakantiedagen en niet over vakantiegeld.
Vakantiegeld krijgt toch iedereen in de maand mei, zelfs als men op pensioen is. Dit is voor het privé als voor de ambtenaren. O ja, in het privé is het vakantiegeld bij gepensioneerden HOGER dan bij ambtenaren. Zelfstandigen weet ik niet.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

28 mar 2020, 11:03

doggy schreef:
De vraag ging toch over vakantiedagen en niet over vakantiegeld.
Vakantiegeld krijgt toch iedereen in de maand mei, zelfs als men op pensioen is. Dit is voor het privé als voor de ambtenaren. O ja, in het privé is het vakantiegeld bij gepensioneerden HOGER dan bij ambtenaren. Zelfstandigen weet ik niet.
U mag mij, als gepensioneerd ambtenaar, elk jaar in mei een bedrag overmaken. Schrijf er dan wel bij ‘vakantiegeld’ zodat ik weet wat het is.

doggy
Lid geworden op: 08 aug 2006, 16:02

28 mar 2020, 11:21

RECHT OP VERLOF EN VERLOFDAGEN
Dat was de vraag en alleen hierover zou het moeten gaan.

michiel1954
Lid geworden op: 28 jun 2009, 22:08
Locatie: Bulgarije

29 mar 2020, 08:17

Ik weet het , hier in Vlaanderen verwarren ze verlof en vakantie als begrip .

https://www.taaltelefoon.be/vakantie-verlof

En inderdaad , de TS kreeg geen duidelijk antwoord ivm op te nemen vakantiedagen “ voor “ zijn pensioendatum . Later werd dat wel duidelijk in de andere berichten die erop volgden .
Alhoewel hij weinig plezier zal beleven aan die vakantiedagen in de resterende “coronatijd” .

sandorgw
Lid geworden op: 01 jan 2008, 20:02
Locatie: kortrijk

29 mar 2020, 08:50

Hetgeen "doggy" zegt zegt dat iedereen in Mei vakantiegeld krijgt is niet juist veel ambtenarenop pensioen krijgen geen vakantiegeld .

doggy
Lid geworden op: 08 aug 2006, 16:02

29 mar 2020, 10:59

Merci, ambtenaren (ik ook) krijgen dus niet meer verlofgeld dan in het privé. Integendeel.
En het gewone pensioen is ook niet meer dan in het privé. Integendeel.
Ik kan ook rekenen hoor.

canyon
Lid geworden op: 18 dec 2020, 16:27

18 dec 2020, 16:40

hallo,
Even een kort vraagje.
Is al wel eens aan de orde geweest.
Ik ga met pensioen op 1/7/2021 en ben arbeider.
Ik werk 4/5
Dus mijn vraag is, heb ik in 2021 nog 16 dagen wettelijk verlof op te nemen ? (4/5 van de 20 dagen)
2020 volledig jaar gewerkt ?
Klopt da ?

Canyon

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

18 dec 2020, 16:55

Niet echt.
Wie deeltijds werkt krijgt evenveel dagen verlof als een fulltimer, als je het in uren omrekent is het wel in verhouding met je uurrooster.

20 dagen à 8 uur = 160
4/5 van 160 = 128 uren
dat zijn 20 dagen van 6h24
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet