Belgisch pensioen in Spanje

Vragen/antwoorden betreffende uw pensioen.

spanie42
Lid geworden op: 06 nov 2005, 08:18
Locatie: Gent

28 jan 2020, 17:45

Ik ben mij uitgeschreven in België om definitief naar Spanje te gaan wonen. Daar ben ik ondertussen ingeschreven en 'resident' geworden.
Ik heb mijn Spaans adres netjes doorgeven aan de pensioendienst en ontvang elke maand correct mijn pensioen (gelukkig maar) op mijn rekening.

Nu hoor ik hier van diverse 'pensionadas' dat ik elke maand eigenlijk recht heb op een hoger bedrag, men spreekt zelfs van zo'n 200 euro per maand extra. Belgische gepensioneerden moeten deze verhoging wel expliciet aanvragen bij de pensioendienst, het gebeurt niet automatisch.
Kan het bijna niet geloven. Te mooi om waar te zijn ? Is dit een kwakkel of niet ?
Wie zich zorgen maakt om morgen... leeft geen seconde gerust !

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

28 jan 2020, 18:20

U kan vrijgesteld worden van de bedrijfsvoorheffing en solidariteitsbijdrage. Ik ben niet zeker of dat dit automatisch gebeurt of dat men het moet aanvragen. Ik heb in 2017 gemeld dat wij naar Spanje wilde verhuizen en gelijktijdig een de vrijstelling van bedrijfsvoorheffing en solidariteitsbijdrage gevraagd. Je krijgt daar een bevestiging van. Zie hier onder:
Geachte heer,
In antwoord op verzoek, delen wij u mee dat de Federale Pensioendienst nota heeft genomen van het feit dat u vanaf december 2017 belastingplichtig bent in Spanje.
Na onderzoek van uw dossier werd vastgesteld dat u ten laste bent van België voor wat betreft de medische verzorging, hierdoor kan geen vrijstelling van de ZIV-bijdrage (meer) verleend worden. België draagt immers de werkelijke kosten voor wat betreft de terugbetaling van de gezondheidskosten en stort jaarlijks een forfaitair bedrag aan de sociale zekerheid van uw woonland voor de dekking van uw ziektekosten ter plaatse.
Deze bijdrage is niet hetzelfde als bijvoorbeeld een bijdrage die u betaald aan een privé verzekeraar/mutualiteit voor de gezondheidszorgen.
Op uw pensioen zal vanaf december 2017 geen bedrijfsvoorheffing en solidariteitsbijdrage meer worden ingehouden. De inhouding van de ziekte- en invaliditeitsverzekering blijft behouden.

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

29 jan 2020, 07:32

Vrijstelling ( voor werknemers ):

* ZIV.
https://www.mysavings.be/nl/infocentrum ... buitenland

* solidariteitsbijdrage

* belasting
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

lafrance
Lid geworden op: 27 mar 2019, 13:27

29 jan 2020, 15:27

Het pensioen van ambtenaren blijft onveranderd - alle afhoudingen gebeuren in België.
Het pensioen uit prive wordt als volgt uitbetaald : netto - 3.55 pct (ziekenkas). Het nettobelastbaar bedrag moet aangegeven worden in buitenland. Belasting berekening volgens de in dat land geldende schalen en pct.
Iedereen moet ook de jaarlijkse premie aan ziekenbond in B betalen + de premie voor veroudering van de bevolking.
Want :alle consultaties en behandelingen in buitenland worden uiteindelijk door de Belg ziekenkas betaald, via globale opvraging door de buitenlandse ziekenkas. Terugbetaling aan de patient gebeurt door de plaatselijke ziekenkas aan de daar geldende tarieven (niet de Belg.)

Felix
Lid geworden op: 02 okt 2019, 14:32

30 jan 2020, 08:17

Bericht verwijderd door Felix
Laatst gewijzigd door Felix op 30 jan 2020, 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

30 jan 2020, 11:24

Felix schreef:
30 jan 2020, 08:17
Woon je in Spanje, dan kan je blijven genieten van de Belgische ziekteverzekering. Je blijft dan aangesloten bij je Belgisch ziekenfonds. Op je pensioen zal ook 3,55 % ZIV-inhouding (geen ziekenkas) en maximum 2 % solidariteitsbijdrage worden ingehouden, indien je pensioen hoger is dan de wettelijke grensbedragen.
De inhouding solidariteitsbijdrage wordt automatisch stopgezet. Die wordt niet meer afgehouden.
Felix schreef:
30 jan 2020, 08:17
, je kan er ook voor kiezen om niet langer onder de Belgische, maar wel onder de Spaanse ziekteverzekering te vallen. In dat geval moet je de Belgische pensioenkas verwittigen en hen het bewijs geven van je aansluiting bij een Spaanse verzekeringsinstelling. Op je pensioen wordt dan geen ZIV-inhouding of solidariteitsbijdrage meer ingehouden.
Dit klopt niet. Dit is zo als je in Spanje komt wonen en werken.
Als Belgische gepensioneerde moet je bewijzen dat je gedekt bent door de Belgische sociale zekerheid om te kunnen inschrijven in de Spaanse sociale zekerheid (Formulier S1). Men maakt dan gebruik van het Spaanse sociale zekerheid systeem maar blijft ten laste van de Belgische sociale zekerheid.

Felix
Lid geworden op: 02 okt 2019, 14:32

30 jan 2020, 12:15

De inhouding solidariteitsbijdrage wordt automatisch stopgezet. Die wordt niet meer afgehouden.
Klopt. Hier was ik fout. Solidariteitsbijdrage wordt automatisch stopgezet wanneer men in een ander land van de EER gaat wonen (EU + Noorwegen + Ijsland + Liechtenstein) of in Zwitserland.