Overlevingspensioen

Vragen/antwoorden betreffende uw pensioen.

Guel
Lid geworden op: 19 feb 2020, 15:23

19 feb 2020, 15:27

Mijn man is vorige maand overleden. Hij genoot van een pensioen van 1480 euro als bediende. Ik zelf heb een gemengd pensioen van 1343 euro. Ik vraag mij af wat ik nu zal krijgen, iemand een idee?
Groeten Guel

doggy
Lid geworden op: 08 aug 2006, 16:02

19 feb 2020, 17:17

Enkele weken geduld dan zult ge gedetailleerd bericht krijgen met de berekening, van bruto naar netto. En storten doet men ook heel snel. Dat wil zeggen de maand na die brief.
Veel sterkte.

Felix
Lid geworden op: 02 okt 2019, 14:32

20 feb 2020, 08:00

Beste

Het is moeilijk om hierop een correct antwoord te geven. Om dit te kunnen doen hebben we de brutobedragen van het pensioen nodig en de loopbaanbreuk van uw echtgenoot.

Om u enigszins op weg te helpen: bij uw eigen rustpensioen zal nog een stukje overlevingspensioen worden toegevoegd. Indien uw echtgenoot enkel een rustpensioen genoot (dus geen ouderdomsrente of pensioenbonus) zal uw totale bruto pensioenbedrag 10 % hoger liggen dan het brutobedrag dat uw echtgenoot ontving.

Voorbeeld:
Stel het bruto pensioenbedrag van uw echtgenoot was € 1.600,00.
Stel uw bruto pensioenbedrag is bruto € 1.375.
In deze situatie zal uw persoonlijk rustpensioen worden aangevuld met een overlevingspensioen, zodat het totale bedrag bruto 1.600 + 10 % = € 1.760 bedraagt.
Dit bedrag zou dan als volgt samengesteld zijn: € 1.375 eigen rustpensioen + € 385 overlevingspensioen. Op dit brutobedrag worden dan de nodige inhoudingen (ZIV-bijdrage en bedrijfsvoorheffing) ingehouden.

Deze cijfers zijn enkel een voorbeeld.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten