Taxshift en de pensioenen

Vragen/antwoorden betreffende uw pensioen.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

06 jun 2020, 12:04

petrol schreef:
06 jun 2020, 11:45
Spannende discussie. Hoe de brave belastingbetaler in België te grazen wordt genomen via vestzak-broekzakoperatie.
Of hoe de brave gepensioneerde in Vlaanderen te grazen wordt genomen ...
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

wanton
Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:51
Locatie: HEIST , bij-den-Berg

06 jun 2020, 15:11

E.T. , u bent een pessimist. U heeft, na de belastingafrekening, gehad waar u recht op heeft. Het is een feit dat in 2019 een beetje te weinig voorheffing is afgehouden, dat wordt nu verrekend. En ergens begrijp ik dat de mensen dat op zijn minst eigenaardig vinden. Maar nogmaals, men heeft ontvangen waar men recht op heeft.
Voor onze situatie het volgende : in vergelijking met vorig jaar is mijn belastingafrekening meer dan 500 € nadeliger nu. Ik troost me met de gedachte dat ik elke maand eigenlijk 50 € te veel heb gehad.
Elk jaar januari wordt het barema van voorheffing aangepast aan de nieuwe belastingschalen.
Begin vorig jaar gaf januari 2019 een bonus van 62 € pm to. december 2018. Ik vond dat toen veel. Vroegere jaren was dat rond 20 €, dit jaar is het 12.
Ik stel vast, ik verwijt dit niemand. Ik klaag ook niet.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

06 jun 2020, 15:46

Wanton schreef:
Ik troost me met de gedachte dat ik elke maand eigenlijk 50 € te veel heb gehad.
En laat dat nu juist de frustratie van Pol55 zijn. Men krijgt 50€ teveel die men niet kan spenderen maar later wel moet teruggeven. Waarom geven ze die 50€ dan?
En natuurlijk zal iedereen ontvangen hebben waar hij recht op heeft en dan verwijs ik terug naar mijn eerdere posting van 03/07 (blz.7) om 21.59 uur.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

06 jun 2020, 16:16

Er is in 2019 heel wat veranderd buiten de taxshift

https://www.sfpd.fgov.be/nl/betaling/ni ... ustus-2019

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

06 jun 2020, 19:03

Er is eigenlijk al een verkeerde interpretatie. Teruggeven kan alleen naar de instantie waarvan men iets heeft gekregen. Hier krijgt men een loon/pensioen van de werkgever/pensioendienst waarop een voorschot (bedrijfsvoorheffing) op de verschuldigde belastingen wordt ingehouden en doorgestort aan de belastingen. Bij de afrekening moet men het te weinig ingehouden bedrag bijbetalen aan de belastingen, niet teruggeven!

Men kan de bedrijfsvoorheffing nooit helemaal gelijk berekenen met de verschuldigde belastingen. De situatie is te verschillend voor iedereen, niet alles is gekend, er kan van alles veranderen in de loop van het jaar, enz...

Psychologisch is het natuurlijk leuker om iets te krijgen dan om iets te betalen. Men moet dan wel bedenken dat datgene wat men dan (terug)krijgt al 2 jaar van u is en u dat al die tijd niet hebt kunnen gebruiken. De ene is gefrustreerd omdat zijn geld 2 jaar vast zit , de andere omdat na 2 jaar het tekort moet aanvullen. Er is wel altijd iemand ontevreden.

De frustratie van POL55 is naar mijn mening vooral dat hij de laatste jaren telkens ongeveer het dubbele moet bijbetalen van het voorgaande jaar en hij dit voor volgend jaar weer verwacht. Ik heb proberen aantonen dat dit niet te verwachten is maar dat is niet doorgedrongen. Zonder al de juiste gegevens kan men natuurlijk de situatie niet verklaren.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

06 jun 2020, 19:13

E.T. schreef:
06 jun 2020, 12:04
Of hoe de brave gepensioneerde in Vlaanderen te grazen wordt genomen ...
Ik leg de nadruk op gepensioneerden omdat zij omwille van hun 'vast' inkomen wel opmerkten dat 2019 een raar jaar was. Maar goed dat we nu weten dat dat te wijten was aan de ZIV bijdragen :P
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

pol55
Lid geworden op: 20 mei 2006, 16:03
Locatie: Mijnstreek BE Limburg

06 jun 2020, 19:41

Wanton: Ik ben er van overtuigd dat je berekeningen juist zijn. Maar nogmaals daar hebben het overgrote deel van de "geviseerde" groep gepensioneerden geen boodschap aan. Je kan er een paar tientallen euro's naast zitten, daarom heb ik de voorbije 3 jaar me daarbij "neergelegd". Maar telkenjare een verdubbeling van het" te betalen bedrag" dat is uitgekiend.
Hovel: "Men kan de bedrijfsvoorheffing nooit helemaal gelijk berekenen met de verschuldigde belastingen. De situatie is te verschillend voor iedereen, niet alles is gekend, er kan van alles veranderen in de loop van het jaar, enz..."
alles is wel gekend tot op de eurocentien al 5 jaar....
Huawei D15 . AMD Ryzen 5 3500 U, 256 GB SSD schijf

petrol
Lid geworden op: 29 jan 2018, 08:06

07 jun 2020, 06:15

Btw-verlaging voor horeca, cadeaucheque van 300 euro en alle Belgen 10 gratis ritten op de trein.

Wie gaat dit Sinterklaas feest betalen?

pol55
Lid geworden op: 20 mei 2006, 16:03
Locatie: Mijnstreek BE Limburg

07 jun 2020, 06:59

petrol schreef:
07 jun 2020, 06:15
Btw-verlaging voor horeca, cadeaucheque van 300 euro en alle Belgen 10 gratis ritten op de trein.

Wie gaat dit Sinterklaas feest betalen?
De" uitverkoren" groep van gepensioneerden door de huidige regering....is er al 4 jaar mee bezig...geen probleem dus.
Huawei D15 . AMD Ryzen 5 3500 U, 256 GB SSD schijf

petrol
Lid geworden op: 29 jan 2018, 08:06

07 jun 2020, 08:04

pol55 schreef:
07 jun 2020, 06:59
petrol schreef:
07 jun 2020, 06:15
Btw-verlaging voor horeca, cadeaucheque van 300 euro en alle Belgen 10 gratis ritten op de trein.

Wie gaat dit Sinterklaas feest betalen?
De" uitverkoren" groep van gepensioneerden door de huidige regering....is er al 4 jaar mee bezig...geen probleem dus.
Het horecagelag zal moeten betaald worden.
De steen en been klagers van de horeca hebben hun slag nog maar eens thuis gehaald.

pol55
Lid geworden op: 20 mei 2006, 16:03
Locatie: Mijnstreek BE Limburg

07 jun 2020, 08:56

"Het horecagelag zal moeten betaald worden.
De steen en been klagers van de horeca hebben hun slag nog maar eens thuis gehaald."


Even afwijken van de taxshift. De horeca in Belgie is veel te duur . Vooral de HO(tels) en zeker de RE(staurants). Waarom ? Ze kunnen zoveel aanrekenen omdat zeker 80 % van het "kliënteel" een groot deel van de uitgaven wat ze daar maken kunnen "recuperen" via de gewone belastingbetaler (het fameuze btw bonneke). Moest dat "systeem van legale oversubsidiëring" niet bestaan zouden de prijzen veel democratischer zijn. En nog klagen die "uitbaters" Maar ja, dat is nu eenmaal Belgie...Ze geven wel "werk" aan vele LAAG betaalde flexibele arbeidskrachten en rijden zelf met "dikke" auto's (weeral gesubsidieerd) ....dus jobs jobs jobs zou onze Europese president zeggen...en de "leden" van de SUPERKERN zijn waarschijnlijk vast "kliënteel" dus een stootJE in de rug van de sommeliers en Co is welgekomen...
Matthias De Caluwe, afgevaardigd bestuurder van Horeca Vlaanderen: Het is voor alle duidelijkheid niet de bedoeling om de prijzen te verlagen. "Er komt meer "marge" op dezelfde verkoopprijs"." Immers, ze hoeven de prijzen niet te verlagen.....want die zijn toch "vast gesubsidieerd" en dan nu nog voor de "werkende" mensen een cheque van 300€ netto om "op te eten"...
Laatst gewijzigd door pol55 op 07 jun 2020, 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Huawei D15 . AMD Ryzen 5 3500 U, 256 GB SSD schijf

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

07 jun 2020, 09:53

hovel schreef:
06 jun 2020, 19:03
Psychologisch is het natuurlijk leuker om iets te krijgen dan om iets te betalen. Men moet dan wel bedenken dat datgene wat men dan (terug)krijgt al 2 jaar van u is en u dat al die tijd niet hebt kunnen gebruiken. De ene is gefrustreerd omdat zijn geld 2 jaar vast zit , de andere omdat na 2 jaar het tekort moet aanvullen. Er is wel altijd iemand ontevreden.

De frustratie van POL55 is naar mijn mening vooral dat hij de laatste jaren telkens ongeveer het dubbele moet bijbetalen van het voorgaande jaar en hij dit voor volgend jaar weer verwacht. Ik heb proberen aantonen dat dit niet te verwachten is maar dat is niet doorgedrongen. Zonder al de juiste gegevens kan men natuurlijk de situatie niet verklaren.
In begrijp ook wel de frustratie van Pol,

Anderzijds heb ik nog nooit iemand horen klagen dat men 300€ netto te veel gekregen heeft, wel dat men 100€ moet betalen.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

pol55
Lid geworden op: 20 mei 2006, 16:03
Locatie: Mijnstreek BE Limburg

07 jun 2020, 11:03

In begrijp ook wel de frustratie van Pol,

Anderzijds heb ik nog nooit iemand horen klagen dat men 300€ netto te veel gekregen heeft, wel dat men 100€ moet betalen.

Dit jaar 2020 zit ik aan 250€ te betalen van inkomsten 2018 (betaald in feb 2020), Bijna 500€ nog dit jaar te betalen van inkomsten 2019. Vanaf juni dit jaar tot december dit jaar extra .100€ laten inhouden op pensioen, om volgend jaar niet "achterover te vallen" van het te betalen bedrag . Dus samen geteld DIT jaar 1450€ onvoorziene euro's weg....aan belastingen. Toch effen eens de bemerking maken aan de beleidsmensen "toch wel erover " of niet ?
Huawei D15 . AMD Ryzen 5 3500 U, 256 GB SSD schijf

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

07 jun 2020, 19:07

Gebruikt wel alle middelen om zo weinig mogelijk belasting te betalen.?
Ik spaar al van juist voor mijn 65 tak 21 anders gaat het niet meer en bespaar 300€

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

13 jun 2020, 23:29

Pol55,

Ik had in 2019 € 472,98 netto meer dan in 2018.
In 2020 betaal ik hierop € 385 belastingen.
En heb netto 87,98 meer.

Ik heb aan het ministerie van financiën gevraagd om mijn aangifte inkomsten 2019 te berekenen en betalen in 2020 te regelen waardoor ik niets moet doen. .

* Ik heb een ingevuld formulier gekregen van het ministerie van financiën: betalen in 2020 € 385.
* Ik heb een ingevuld formulier gekregen van het ministerie van pensioenen ( FPD ): betalen in 2020 € 385.
* Ik heb het zaakje ook ingevuld in de TAXWEB van de KBC en de DVV: betalen in 2020 € 385.

Dit bewijst dat de TAXWEBS van de KBC, DVV, ING en anderen hetzelfde resultaat geven als de computers van de ministeries van pensioenen en financiën.

Iemand op dit forum heeft enkele maanden geleden hier geschreven dat de TAXWEBS van de KBC, DVV, ING en dergelijke meer verkeerde resultaten leveren. De TAXWEBS doen echter dezelfde berekeningen als de computers van de overheid ( inbegrepen de pensioenal ).
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.