Taxshift en de pensioenen

Vragen/antwoorden betreffende uw pensioen.

pol55
Lid geworden op: 20 mei 2006, 16:03
Locatie: Mijnstreek BE Limburg

14 jun 2020, 07:34

Reactie van pastoor op 13-06-2020:
"Ik had in 2019 € 472,98 netto meer dan in 2018.
In 2020 betaal ik hierop € 385 belastingen.
En heb netto 87,98 meer."

Ik zal ook meer netto overgehouden hebben in 2019, heb dat niet "berekend"en dat meer is al "uitgegeven" in 2019. Pastoor, je hebt in 2019 met je netto 472,98€ meer bijvoorbeeld een nieuwe laptop gekocht. Wat zegt de fiscus na 1 jaar....hola pastoor...gaat die maar terug brengen want je moet ons nog 385€ terugbetalen. Dat is toch op zijn zachts uitgedrukt sjoemelen
Je hebt dus ongewild een bedrag ontvangen, waarvan je bijna 80% moet terug betalen. Dat mhr pastoor noem ik kiezersbedrog. En ik moet dit al 4 jaar "slikken"...dit kan toch niet hé ????
Geef dan de mensen 87€ per jaar meer pensioen en laat ze niet dromen van de 472€ meer pensioen. Dromen zijn bedrog mhr pastoor.
Huawei D15 . AMD Ryzen 5 3500 U, 256 GB SSD schijf

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

14 jun 2020, 10:25

pol55, hierin geef ik u 100% gelijk.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

14 jun 2020, 12:59

Maar voor maar € 87 / 12 = 7,25 per maand meer ga je toch hun je stem niet geven hé
Jammer genoeg deden vele dat en at nog erger is ze zullen het de volgende keer weer doen :P
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

14 jun 2020, 23:24

Pol55,

Als werknemer kreeg ik elk jaar ( jaarlijkse eindafrekening ) een som terug of een bedrag bij te betalen.

Eens op pensioen kon ik 13 van de 14 jaren kosten inbrengen en kreeg jaarlijks ongeveer € 600 terugbetaald.
Het 14de jaar had ik geen kosten in te brengen en mag € 385 bijbetalen.

Dat zijn normale fiscale regelingen.

Bij het berekenen van de lonen, pensioenen en dergelijke meer wordt het % belastingen vastgelegd per 1 januari van dat jaar en wordt dat niet aangepast bij indexaties in dat jaar. Het gevolg is dat men bij een indexatie een hoger netto krijgt voor de rest van het jaar. Het daarop volgend jaar ( per 1 januari ) wordt dat % belasting verhoogd en de gevolgen daarvan staat in de jaarlijkse eindafrekening. Dit bestaat sedert het jaar stillekes, sedert de 1ste dag dat men gaat werken. .
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

15 jun 2020, 17:57

Zullen we dan den index maar afschaffen?
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

pol55
Lid geworden op: 20 mei 2006, 16:03
Locatie: Mijnstreek BE Limburg

15 jun 2020, 19:33

pastoor schreef:
14 jun 2020, 23:24
Pol55,

Als werknemer kreeg ik elk jaar ( jaarlijkse eindafrekening ) een som terug of een bedrag bij te betalen.

Eens op pensioen kon ik 13 van de 14 jaren kosten inbrengen en kreeg jaarlijks ongeveer € 600 terugbetaald.
Het 14de jaar had ik geen kosten in te brengen en mag € 385 bijbetalen.

Dat zijn normale fiscale regelingen.

Bij het berekenen van de lonen, pensioenen en dergelijke meer wordt het % belastingen vastgelegd per 1 januari van dat jaar en wordt dat niet aangepast bij indexaties in dat jaar. Het gevolg is dat men bij een indexatie een hoger netto krijgt voor de rest van het jaar. Het daarop volgend jaar ( per 1 januari ) wordt dat % belasting verhoogd en de gevolgen daarvan staat in de jaarlijkse eindafrekening. Dit bestaat sedert het jaar stillekes, sedert de 1ste dag dat men gaat werken. .
Pastoor,
Ik heb dit debat gestart met de vaststellingen en zeker het gevoel (want ik ondervind dat aan den lijve) dat de TS een vestzak-broekzak is. En zeker de laatste 2 jaar is dit niet meer dan een dode mus geworden.
DE TAXSHIFT: is een financiele maatregel die als gevolg heeft dat van 01-01-17 MIJN en iedereen zijn netto uit te geven middelen KUNSTMATIG werden verhoogd door de BV te verlagen... achteraf hebben ze een deel van die netto € terug OPGEEIST. AL VIER jaar lang.

""Als werknemer kreeg ik elk jaar ( jaarlijkse eindafrekening ) een som terug of een bedrag bij te betalen. Eens op pensioen kon ik 13 van de 14 jaren kosten inbrengen en kreeg jaarlijks ongeveer € 600 terugbetaald. Het 14de jaar had ik geen kosten in te brengen en mag € 385 bijbetalen. "
WAT heeft die uitleg van die kosten met de TS te maken ? IK heb 10 jaar geleden ook 5000€ teruggekregen na een nieuw geisoleerd dak. Als de TS toen al bestond had ik dat ook waarschijnlijk terug gekregen.

Bij het berekenen van de lonen, pensioenen en dergelijke meer wordt het % belastingen vastgelegd per 1 januari van dat jaar en wordt dat niet aangepast bij indexaties in dat jaar. Het gevolg is dat men bij een indexatie een hoger netto krijgt voor de rest van het jaar. Het daarop volgend jaar ( per 1 januari ) wordt dat % belasting verhoogd en de gevolgen daarvan staat in de jaarlijkse eindafrekening. Dit bestaat sedert het jaar stillekes, sedert de 1ste dag dat men gaat werken. .
Wat heeft die uitleg over de index met met de TS te maken ?

Sorry hoor, maar kan uw beide redeneringen niet plaatsen dit i.v.m .de TS.
Huawei D15 . AMD Ryzen 5 3500 U, 256 GB SSD schijf

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

15 jun 2020, 20:08

Wees al blij . Tijdens de corona crisis is ons pensioen altijd betaald geweest
anderen vielen terug op werkloosheid of als zelfstandige dik in de problemen
En voor de horeca en zij die van vakantie moeten leven is het nog niet gedaan

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

16 jun 2020, 18:14

voorn schreef:
15 jun 2020, 20:08
Wees al blij . Tijdens de corona crisis is ons pensioen altijd betaald geweest ...
Dat zou er nog aan te kort komen! :mrgreen:
Waarom
zouden de pensioenen niet (tijdig) betaald worden ???
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

wanton
Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:51
Locatie: HEIST , bij-den-Berg

16 jun 2020, 18:40

Beste voorn, zou het dan toch zo zijn dat men in de mijnstreek soms 'dur de comprenure' als hoofdthema heeft?
Wij gepensioneerden zijn zeker van ons pensioen, hoewel het systeem onder druk staat. Maar zoals u terecht opmerkt, zijn er mensen die door corona in moeilijkheden komen. Mensen die werkloos worden, afgedankt zelfs, zelfstandigen die niet mogen openen, alle kunst is uit- of afgesteld. Ik kan me voorstellen dat er heel wat mensen zijn die in de problemen zitten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

pol55
Lid geworden op: 20 mei 2006, 16:03
Locatie: Mijnstreek BE Limburg

16 jun 2020, 19:09

Citaat van Wanton: "zou het dan toch zo zijn dat men in de mijnstreek soms 'dur de comprenure' als hoofdthema heeft?"
Beste Wanton: Wat in dit debat is het hoofdthema ? ja de taxhift . Is blijkbaar 'dur de comprenure' voor U. Daar worden dit jaar vele mensen honderden € onverwacht "armer" van. Ik kan me voorstellen dat er heel wat mensen zijn die in de problemen zitten van de TS al 4 jaar na mekaar.
Huawei D15 . AMD Ryzen 5 3500 U, 256 GB SSD schijf

pol55
Lid geworden op: 20 mei 2006, 16:03
Locatie: Mijnstreek BE Limburg

18 jun 2020, 12:53

"De impact van de taxshift op de koopkracht van veel gepensioneerden en langdurig werklozen is bijna zeker negatief. " .
Prof. André Decoster, KU Leuven
VRT nieuws 29 mei 2019.
Huawei D15 . AMD Ryzen 5 3500 U, 256 GB SSD schijf

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

19 jun 2020, 23:34

De taks shift bestaat niet bij de gepensioneerde.
De taks shift bestaat bij de werkgever en werknemer.
De werkgever bij de gepensioneerden is de overheid.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

pol55
Lid geworden op: 20 mei 2006, 16:03
Locatie: Mijnstreek BE Limburg

20 jun 2020, 08:18

pastoor schreef:
19 jun 2020, 23:34
De taks shift bestaat niet bij de gepensioneerde.
De taks shift bestaat bij de werkgever en werknemer.
De werkgever bij de gepensioneerden is de overheid.
Pastoor,

Ergens gelezen dat de TaksShift stopt op 01-01-2020. Dan zullen ze een andere formule moeten "uitdokteren".
Dan zal een andere "naam" zich opdringen voor deze "vestzak-broekzak" (1) operatie van de pensioenen. Als het maar een naam heeft hé.
De jaarlijkse verdubbeling van de bijbetaling : V(erdubbelingsquotum) V(an) G(gepensioneerden) of afgekort de VVG taks. Dat is mijn "ervaring" na 4 jaar met mijn huidige werkgever" de "overheid"
Nota:
(1) Eerst geven en laten uitgeven door de mensen, en daarna zonder pardon een deel "afpakken" Kris Peeters ex-minister president van Vlaanderen en o.a.van consumptiezaken, noemde dat in 2016 "de mensen leven boven hun stand"
Huawei D15 . AMD Ryzen 5 3500 U, 256 GB SSD schijf

Raymond1
Lid geworden op: 29 feb 2008, 09:11
Locatie: Hoofdstad van de Smaak

20 jun 2020, 10:12

Beste Pol55,
Ik denk dat ge ondertussen uw punt meer dan gemaakt hebt !
Ik verduidelijk ! U klaagt het feit aan dat de overheid U maandelijks een beetje teveel pensioen uitbetaald, waarvan ge een deeltje het volgende jaar moet terugbetalen. Klaarblijkelijk is dat deeltje ondertussen wel opgesoupeerd ! U bent er duidelijk wel van overtuigd dat U jaarlijks -netto- meer uitbetaald krijgt.
Als U zo overtuigd zijt dat ge jaarlijks moet bijbetalen, zou het dan niet beter zijn dat U elke maand 1/12 van deze vermoedelijke bijbetaling opzij zet ( spaarrekening of in een kous), en U dan niet voor verrassingen komt te staan ? Op die manier betaald ge uw wettelijk verschuldigde belastingen bijna een jaar later !
Maar misschien is dit allemaal niet de reden van uw ongenoegen en zijn er andere redenen?
DESKTOP - LAPTOP
Windows 10 32 bits - 64 bits
Harde schijf C: 1Tb - 1 Tb
Harde schijf D: 160 Gb - 750 Gb
RAM: 4,00 GB - 16 GB
Edge / Internet Explorer 11 32-bit / - 64 bit
Mozilla Thunderbird
Windows Defender-Windows Firewall - CCleaner

pol55
Lid geworden op: 20 mei 2006, 16:03
Locatie: Mijnstreek BE Limburg

20 jun 2020, 11:06

Raymond1 schreef:
20 jun 2020, 10:12
Beste Pol55,
Ik denk dat ge ondertussen uw punt meer dan gemaakt hebt !
Ik verduidelijk ! U klaagt het feit aan dat de overheid U maandelijks een beetje teveel pensioen uitbetaald, waarvan ge een deeltje het volgende jaar moet terugbetalen. Klaarblijkelijk is dat deeltje ondertussen wel opgesoupeerd ! U bent er duidelijk wel van overtuigd dat U jaarlijks -netto- meer uitbetaald krijgt.
Als U zo overtuigd zijt dat ge jaarlijks moet bijbetalen, zou het dan niet beter zijn dat U elke maand 1/12 van deze vermoedelijke bijbetaling opzij zet ( spaarrekening of in een kous), en U dan niet voor verrassingen komt te staan ? Op die manier betaald ge uw wettelijk verschuldigde belastingen bijna een jaar later !
Maar misschien is dit allemaal niet de reden van uw ongenoegen en zijn er andere redenen?
Beste Raymond1,

Het beste zou zijn dat de overheid, het "deeltje" meer gewoon uitdrukt in "deeltje meer bruto" DAN weet je dat er nog een klein "beetje meer" netto overschiet na een jaar. En dat is de reden van mijn "ongenoegen" niets meer of minder.
Citaat van u "U bent er duidelijk wel van overtuigd dat U jaarlijks -netto- meer uitbetaald krijgt" Duidelijk ? . Ik heb inderdaad minder bedrijfvoorheffing betaald, maar achteraf heb ik duidelijk ondervonden dat dit een soort "ongevraagde "lening was, toegekend door de overheid waar dat ik 50 % rente heb moeten op betalen.
Als JIJ dat een goed beleid noemt...ok voor MIJ....maar IK vind die manier van "handelen" NIET correct.
Huawei D15 . AMD Ryzen 5 3500 U, 256 GB SSD schijf