Bijberoep +65 Corona en tijdelijke werkloosheid

Vragen/antwoorden betreffende uw pensioen.

Felix
Lid geworden op: 02 okt 2019, 14:32

20 apr 2020, 15:39

Voor diegenen in bijberoep weet ik het niet, maar zelfstandigen die na hun pensioen blijven werken bouwen geen bijkomende pensioenrechten op vermits de pensioenbonus is afgeschaft.
In de regeling voor zelfstandigen is het wel mogelijk om na de oorspronkelijke ingangsdatum van het pensioen een beroepsactiviteit als zelfstandige te verrichten en hierdoor onder bepaalde voorwaarden nog pensioenrechten op te bouwen.

Een kwartaal kan enkel opgenomen worden voor zover dat het betrokken kwartaal in aanmerking komt voor de opening van het recht op een rustpensioen. Hiervoor moet het pensioen volledig geschorst zijn en de zelfstandige betaalt sociale zekerheidsbijdragen aan een volledig tarief als zelfstandige in hoofdberoep.
Er kunnen dus geen bijkomende pensioenrechten opgebouwd worden wanneer de gepensioneerde zelfstandige:
• onbeperkt mag bijverdienen;
• de inkomstengrenzen van de toegelaten arbeid respecteert;
• de inkomstengrenzen van de toegelaten arbeid met een 1 tot 99 % overschrijdt.
Indien het grensbedrag toegelaten arbeid met minstens 100% wordt overschreden, én de gepensioneerde betaalt bijdragen in hoofdberoep, dan kan deze toegelaten arbeid wel aanleiding geven tot een pensioenverhoging (wat in de regeling voor werknemers niet mogelijk is).

De loopbaanjaren die na de ingangsdatum van het pensioen worden gepresteerd, kunnen eventueel wel opgenomen worden in de pensioenberekening, en aanleiding geven tot een groter pensioenbedrag, maar tellen niet mee voor de loopbaanvoorwaarde van 45 kalenderjaren om onbeperkt te kunnen bijverdienen.

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

20 apr 2020, 16:02

MichelN , klopt geen wat je zegt ,

Maar deze man is 70 jaar , zo dus dat hij raad vraagt bij zijn sociale kas .
Weet hij direct waaraan . Moet niet verder blijven betalen als niet nodig is .
Trouwens hoe gaat verlopen de werken , komen ze nog in aanmerking ?
weet niemand . ( Ook rekening houden werkt hij voor onderaanneming moet je allemaal rekening mee houden )
Ik weet dat je aanvraag kan doen uitstel , staat ook te lezen op acerta
Je kan meer lezen als je klant bent dan heb je inlog maar dat geld voor elke sociale kas.

https://www.acerta.be/nl/klantenportaal ... oronavirus

Kruispuntbank van Ondernemingen daar kun je ook terecht met al u vragen zijn er bij die
sociale kas hebben .Onder andere Gent op Sint-Pietersplein hangt af vanwaar u woont .

fendtje
Lid geworden op: 26 aug 2010, 17:30

20 apr 2020, 20:24

Rafgo schreef:
19 apr 2020, 10:22
Dank u Benq héél juist, en bedankt voor uw bericht!
En aan de 2 gal-spuwers hierboven:
Mensen zoals jullie zouden zich moeten onthouden van Forums!
En als je toch commentaar wil geven vraag dan eerst wat uitleg, zal er u wat geven over mij.
Ben een 70 tiger, werk van mijn 17 j, heb dus al veel bijgedragen aan rsz en belastingen, en nu nog altijd.
Maar met plezier want gelukkig heb ik van dat vangnet weinig of niet hulp moeten krijgen tijdens mijn leven.
De ene mens ligt graag in zijn zetel de andere werkt in zijn tuin en nog een andere gaat vissen, en ik werk graag in een branche waar er door de laatste hervormingen veel mensen te kort zijn.
En de nota plaats ik omdat de +65 tigers nu gediscrimineerd worden door de corona maatregelen.
Maar ga aan jullie geen woorden meer verspillen, alleen nog één vraagje:
Je hebt een autoverzekering betaald en komt een ongeluk tegen door een andere bestuurder zijn fout!
Moeten ze dan eerst naar uw bezit en inkomen kijken om te zien of ze u moeten vergoeden??
Nog allemaal een leuke zondag!
Hopelijk krijgt ge uw centjes nog op na dat harde werken.
Nu nog wat ge doet als bijberoep maar das het grote geheim he.
Misschien is dan compasse mogelijk.
Heb er 45 j opzitten in vol continue , dan is de behoefte om een bij beroep uit te oefenen rap voorbij.
Leven en genieten is nu aan de orde.
Laptop Toshiba, terug de flybox, Ci+ telenet, Sat via protek 9920lx.
Philips Android tv's als kijkkastjes.
Mobile Viking voor mobiel internet + bellen

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

21 apr 2020, 08:01

fendtje : Hopelijk krijgt ge uw centjes nog op na dat harde werken.
Nu nog wat ge doet als bijberoep maar das het grote geheim he.
Misschien is dan compasse mogelijk.
Heb er 45 j opzitten in vol continue , dan is de behoefte om een bij beroep uit te oefenen rap voorbij.
Leven en genieten is nu aan de orde.

Denk je nu echt dat je alleen bent die zoveel jaren heeft gewerkt ik 45 en mijn vrouw 47 jaar
Maar laat ieder in zijn waarde ( Iedereen is vrij van te doen en laten )En als hij aankan zoveel te beter
Hier gaat het om dat hij hem moet in orde stellen door covid19 , dat is enige .
Gaat niet om de centjes , zal hij niet kunnen van genieten maar wel zijn sociale bijdrage staken is enige .
Heeft niemand om gevraagd pandemie .Als zelfstandigen of bijberoep moeten wij ook administratie in orde brengen . Dat geld ook voor werknemers .

fendtje
Lid geworden op: 26 aug 2010, 17:30

21 apr 2020, 09:06

gast43 schreef:
21 apr 2020, 08:01
fendtje : Hopelijk krijgt ge uw centjes nog op na dat harde werken.
Nu nog wat ge doet als bijberoep maar das het grote geheim he.
Misschien is dan compasse mogelijk.
Heb er 45 j opzitten in vol continue , dan is de behoefte om een bij beroep uit te oefenen rap voorbij.
Leven en genieten is nu aan de orde.

Denk je nu echt dat je alleen bent die zoveel jaren heeft gewerkt ik 45 en mijn vrouw 47 jaar
Maar laat ieder in zijn waarde ( Iedereen is vrij van te doen en laten )En als hij aankan zoveel te beter
Hier gaat het om dat hij hem moet in orde stellen door covid19 , dat is enige .
Gaat niet om de centjes , zal hij niet kunnen van genieten maar wel zijn sociale bijdrage staken is enige .
Heeft niemand om gevraagd pandemie .Als zelfstandigen of bijberoep moeten wij ook administratie in orde brengen . Dat geld ook voor werknemers .
Heb altijd geleerd een probleem vraag raad aan betrokkene waar een probleem over is.
Heden ten dage moet altijd de oplossing komen van een forum , met juiste of onjuiste info tot gevolg .
In corona tijden is de telefoon nemen en contact nemen de enige echte juiste oplossing.
En dan komen ze af , ge weet niet wat dat kost met een prepaid kaartje bellen. ( via pb )
En dat prepaid kaartje zegt genoeg voor mij persoonlijk. ( was een tijd geleden dat zoiets hier ter sprake kwam)
Laptop Toshiba, terug de flybox, Ci+ telenet, Sat via protek 9920lx.
Philips Android tv's als kijkkastjes.
Mobile Viking voor mobiel internet + bellen

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

21 apr 2020, 10:26

fendtje : Jij citeert voor ander .Wie zegt dat zo is , mogen ze dan volgens jou geen raad mee vragen .

Heb het toch hier gratis nr geplaatst trouwens kun je opzoeken via internet .
Heb trouwens site geplaatst Acerta - Kruispuntbank kun je ook terecht .
En die mensen gaan u helpen met plezier kunnen we hier op forum niet zeggen .
Want dat breekt commentaar los .

Zo zie je maar in wat tijd dat we leven .
Ik ga geen verkeerd beeld schetsen voor deze man , ben zelf zelfstandig geweest
dan weet je goed genoeg hoe de vork in de steel zit , net als MichelN
Maar ieder moet zich in orde stellen geld voor iedereen ,ongeacht welk probleem dat er zich voordoet !
En covid-19 is een probleem voor iedere werknemer en zelfstandigen en zelfstandig bijberoep .
Of je nu met prepaid kaart belt , je staat ook geregistreerd hoor , of met vaste lijn of abonnement gelijk welke provider iphone wat maakt het uit . Die prepaid kaart belt ook naar gratis nr hoor .

Rafgo
Lid geworden op: 17 apr 2020, 16:45

22 apr 2020, 21:41

Felix ook bedankt en u schrijft ook juiste dingen over deze zaak, zoals gast43 en nog anderen.
Ik werk als bediende 1/3 met vast contract in een sector waar veel mensen tekort zijn.
Ik heb een volle loopbaan en geen beperking op verdienste, zoals je terecht opmerkt,
door de cumul met mijn pensioen hou ik iets minder dan 50% over van mijn bijverdienste!
De reden waarom ik een oproep plaatste is eigenlijk te weten komen of we met veel 65+ zijn,
en ook om aan te tonen dat de gevolgde procedure niet correct is en discriminatie inhouden.
Maar zoals je terecht aanhaalt Felix, het is voor de overheid niet gemakkelijk.
-Eerst nog een vraagje ter verduidelijking Felix: weet jij wie beslist over wat er in de nota (uitvoering)T2 Burgers van RVA komt, eigenlijk over wie er wel of niet uitkeringen kan krijgen. Is dit de fed. minister van Pensioenen,
of is dat iemand van de RVA.

De reden dat ik hierover schrijf is om de leeftijd-discriminatie die in de toekenning van de Corona tijdelijke werkloosheid bestaat weg te krijgen. Als er niemand als gepensioneerden uitkeringen krijgt ja dan is het zo punt.
Maar een persoon met pensioen die 64 jaar krijgt er nu wel en iemand die 65 jaar niet dat klopt niet en daar gaat het over. En dat nijpt en is niet correct. zoals het ook niet correct is dat we als gepensioneerde in normale tijden geen uitkeringen krijgen, geen bijkomend pensioen opbouwen maar wel RSZ bijdragen moeten betalen.
Nog een goede avond aan iedereen.

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

22 apr 2020, 23:56

Rafgo : Neen iemand die pensioengerechtigd is plus bijberoep , kan niet genieten R.v.a uitgesloten .
T'is zoals je zelf aanhaalt voor u 65 wel , en idem voor de premie ( Door Covid-19)
Enige wat je kan doen is staken sociale bijdrage . Dat kun je aanvragen is geen enkel probleem
en gaan ze ook toelaten .
Staat ook begrenzing op ( Bijverdienen) of zou veel minder pensioen ontvangen !
Helaas pech .

Felix
Lid geworden op: 02 okt 2019, 14:32

23 apr 2020, 07:21

Beste Rafgo,

De Minister van Arbeid heeft de bevoegdheid over de RVA en over de werkloosheidsreglementering.

Met vriendelijke groeten
Felix

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

23 apr 2020, 16:04

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/gr ... ~a4e08832/

Grondwettelijk Hof vernietigt regeling rond onbelast bijverdienen

Het Grondwettelijk Hof heeft de wet op het onbelast bijverdienen tot 6.340 euro per jaar ongrondwettelijk verklaard. Het Hof is van oordeel dat de regeling op verschillende punten in strijd is met het beginsel van gelijkheid en niet-discriminatie. Het systeem blijft wel nog overeind voor prestaties geleverd tot eind dit jaar.

Zomerakkoord
Het onbelast bijverdienen is één van de maatregelen uit het zomerakkoord dat de regering-Michel in 2017 bereikte. Door een aanslepende politieke discussie, met een belangenconflict door het parlement van de Franstalige Brusselaars, ging de maatregel pas midden 2018 in. Open Vld was de grote pleitbezorger van het onbelast bijverdienen.

Aangezien de vernietiging van de wet nadelige gevolgen kan hebben voor personen die onbelast bijverdienen, handhaaft het Hof de gevolgen van de vernietigde bepalingen voor de activiteiten gepresteerd tot en met 31 december 2020. Prestaties zullen dus tot die datum nog kunnen geleverd worden onder het huidige systeem van onbelast bijverdienen.

Voilä zolang heeft dat geduurd .
Dat is idem voor halftijds werken bekom je nooit u aantal jaren of je moet langer werken !!
Maar was geen slimme zet van Rutten

Rafgo
Lid geworden op: 17 apr 2020, 16:45

06 mei 2020, 21:51

Felix schreef:
23 apr 2020, 07:21
Beste Rafgo,

De Minister van Arbeid heeft de bevoegdheid over de RVA en over de werkloosheidsreglementering.

Met vriendelijke groeten
Felix
Juist Felix, het gaat hier over één lijntje in het KB van 25/12/1991!! andere tijd met veel werkloosheid en herstructureringen met brugpensioen.