Gezinspensioen OPGELOST !

Vragen/antwoorden betreffende uw pensioen.

Taurusago
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:40

26 mei 2020, 18:35

Hallo iedereen hier!

Mag ik vragen hoeveel het gezinspensioen NU is ?
Hoe wordt dat berekend of is dat een vast bedrag?
ik ben op SWT en ga mijn pensioen aanvragen tegen 1 jan 2021, vanaf 2021 heb ik volledig pensioen alhoewel ik dan nog maar 63 jaar wordt, maar in 2023 ( 65j) geeft geen cent verschil!
Mijn vrouw is nog werkende, wordt 60j in september dit jaar, en heeft maar een half pensioen opgebouwd voorlopig en zal op haar 66e nog geen 1000€ pensioen hebben opgebouwd.
Dus vragen we ons af of we niet beter samen op pensioen gaan , maar weten niet hoeveel het gezinspensioen nu is, om te vergelijken wat het beste is, blijven werken of ook stoppen!.

Bedankt alvast voor de reacties!
Laatst gewijzigd door Taurusago op 29 mei 2020, 22:57, 1 keer totaal gewijzigd.

wanton
Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:51
Locatie: HEIST , bij-den-Berg

26 mei 2020, 18:48

Ik vermoed dat jullie geen gezinspensioen gaan trekken. Wel zal iedere partner zijn eigen pensioen, opgebouwd volgens diens rechten, ontvangen.
Er wordt een gezinspensioen toegekend , als
- één partner geen recht heeft op een eigen pensioen
- één partner slechts een laag bedrag aan pensioen zou ontvangen.
In dergelijk geval wordt een gezinspensioen toegekend , nl. het hoogste pensioen plus 25 % daarvan.
Voorbeeld : het pensioen van de man is 1600 € bruto per maand. Als het pensioen van de partner minder bedraagt dan 400 € per maand, wordt een gezinspensioen toegekend van 2000 € bruto per maand , nl. 1600 x 1.25. De vrijstellingen en afhoudingen worden ook in die zin aangepast.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Felix
Lid geworden op: 02 okt 2019, 14:32

27 mei 2020, 09:19

Indien uw echtgenote stopt met werken op het moment van uw pensionering, of wanneer zij als werkneemster een beroepsinkomen heeft van minder dan € 8.393 bruto per jaar, hebt u recht op een gezinspensioen.
Dus, zolang uw echtgenote geen eigen beroeps- of vervangingsinkomsten heeft, of zolang uw echtgenote een beroepsinkomen heeft dat onder de grenzen van de toegelaten arbeid blijft, verkrijgt u een gezinspensioen.

Een gezinspensioen is bruto 25 % hoger dan het brutobedrag als alleenstaande.

Wanneer uw echtgenote op haar 66ste de wettelijke pensioenleeftijd bereikt, zal de pensioenkas bepalen wat voor u als gezin het voordeligste is:
Ofwel is uw 25 % toeslag tot het gezinspensioen groter dan het pensioen van uw echtgenote. In deze situatie behoudt u het gezinspensioen en wordt het pensioen van uw echtgenote niet uitbetaald.
Ofwel is uw 25 % toeslag tot het gezinspensioen kleiner dan het pensioen van uw echtgenote. In dit geval vermindert de pensioenkas uw pensioen tot het pensioen als alleenstaande, en wordt aan uw echtgenote haar eigen pensioen wel toegekend.

Voor eventuele latere rechten op een overlevingspensioen heeft dit geen enkele invloed.

Deze inlichtening zijn louter informatief.

Taurusago
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:40

27 mei 2020, 09:28

Felix en Watson bedankt voor de duidelijke uitleg!
ik weet genoeg nu!

Taurusago
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:40

27 mei 2020, 09:30

sorry het moet Wanton zijn!

johangel
Lid geworden op: 29 feb 2008, 21:19

27 mei 2020, 22:35

Watson, hahahaha