Inkomsten 2019

Vragen/antwoorden betreffende uw pensioen.

dafke
Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:43
Locatie: maaskant

28 mei 2020, 16:45

Mijn echtgenote heeft haar inkomsten van 2019 nog niet gehad Dus kan ik ook geen belastingsbrief invullen Ik heb naar de pensioendienst gebeld maar daar krijg ik een computer Ik moet het online opzoeken maar mijn vrouw heeft het altijd gestuurd gekregen per post en ik zou dat graag zo houden want ze kent totaal niets van computer en als mij iets gebeurd is dat moeilijk voor haar Hoe geraak ik daaraan zonder dat het in de toekomst altijd via internet word verzonden?

redpoppy
Moderator SeniorenNet
Lid geworden op: 23 sep 2004, 09:15
Locatie: tussen Rupel en Schelde

28 mei 2020, 16:49

dafke:

Hoe ontvang ik mijn fiscale fiche in 2020?
U woont in het buitenland:

Uw fiscale fiche werd naar u opgestuurd via de post en via mypension.be.

U woont in België:

Uw fiscale fiche is beschikbaar in uw online pensioendossier op mypension.be.

Door het coronavirus (COVID-19) kan de Pensioendienst niet alle fiscale fiches voor België op papier versturen in 2020.

U hoeft zich echter geen zorgen te maken:

De Pensioendienst bezorgde uw fiscale fiche tijdig en correct aan de FOD Financiën.
De FOD Financiën gebruikt die gegevens bij de voorbereiding van uw belastingaangifte.
Daarom hebben volgende gepensioneerden in principe geen fiscale fiche meer nodig. Zij die:

een voorstel van vereenvoudigde aangifte ontvangen: de gegevens zijn in uw voorstel geïntegreerd;
hun aangifte via MyMinfin (Tax-on-web) indienen: uw gegevens zijn vooraf ingevuld;
hun aangifte door een medewerker van de FOD Financiën laten invullen: de medewerker heeft uw gegevens.
Als u een papieren aangifte indient - en dus niet tot de bovenstaande categorieën behoort - hebt u de informatie met betrekking tot uw pensioen echter wel nodig. Om het voor u gemakkelijk te maken, ontvangt u toch nog een papieren fiscale fiche. Wi zullen uw papieren fiscale fiche in de loop van mei versturen.

Een minimale personeelsbezetting in de drukkerij omwille van de coronamaatregelen in combinatie met een tragere printer maken dat de afdruk en verzending van de 223 000 fiches meer tijd zullen vragen dan in normale omstandigheden.

bron: federale pensioendienst
Luister naar ieders kritiek ,maar behoud uw eigen oordeel (Hamlet)

I :heart: Seniorennet

dafke
Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:43
Locatie: maaskant

28 mei 2020, 17:05

Morgen ga ik nog eens bellen naar de pensioendiensten Ik vul mijn aangifte altijd zelf in ik doe dat al mijn hele leven en ik zou het willen blijven doen omdat ik dat leuk vind

doggy
Lid geworden op: 08 aug 2006, 16:02

28 mei 2020, 17:31

dafke ge zijt niet alleen. We hebben juist hetzelfde voor.
Al enkele jaren krijgen we die papieren waarop de berekening staat (terugkrijgen of betalen). En dit is altijd O.K. Maar die jaren kregen we ook altijd de formulieren van ons pensioenen voor de belastingen.
En nu : geen formulieren van ons pensioen
En nu : geen formulier met die berekening
Vorige week kregen we die dikke bruine envelop met de belastingsformulieren die moeten ingevuld worden.
Vroeger waren daar verschillende zaken op voorhand ingevuld o.a. K.I. (kadastraal inkomen) - ik heb 66% invaliditeit en altijd ten laste voor de belastingen en ook Sodexo.
Nu is er NIETS op voorhand ingevuld en zoals reeds vermeld NIETS van de officiele pensioenpapieren gekregen.
Het is precies den eerste keer dat ALLES moet aangegeven en ingevuld worden.
Er is duidelijk iets verkeerd en de dochter gaat dit proberen op te lossen.
Ik zal zeker laten weten hoe en of dit opgelost geraakt.

zibarrie
Lid geworden op: 11 nov 2013, 20:23

28 mei 2020, 18:23

dafke schreef:
28 mei 2020, 17:05
Morgen ga ik nog eens bellen naar de pensioendiensten Ik vul mijn aangifte altijd zelf in ik doe dat al mijn hele leven en ik zou het willen blijven doen omdat ik dat leuk vind
Verwacht je aan lange wachttijden aan de telefoon voor die reden. 20-30minuten. Het is nu wel een gratis nummer maarja..
Geen mogelijkheid dat iemand die je kent het gewoon even kan afdrukken van de website? Veel gemakkelijker, voor iedereen.

dafke
Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:43
Locatie: maaskant

28 mei 2020, 18:30

zibarrie schreef:
28 mei 2020, 18:23
dafke schreef:
28 mei 2020, 17:05
Morgen ga ik nog eens bellen naar de pensioendiensten Ik vul mijn aangifte altijd zelf in ik doe dat al mijn hele leven en ik zou het willen blijven doen omdat ik dat leuk vind
Verwacht je aan lange wachttijden aan de telefoon voor die reden. 20-30minuten. Het is nu wel een gratis nummer maarja..
Geen mogelijkheid dat iemand die je kent het gewoon even kan afdrukken van de website? Veel gemakkelijker, voor iedereen.
Ik kan dat ook allemaal maar ik ben bang dat ze dan nooit geen papieren jaarinkomen krijgt

doggy
Lid geworden op: 08 aug 2006, 16:02

28 mei 2020, 18:40

Corona zal er wel mee te maken hebben. Daar ben ik zeker van.
Maar waarom dan de mensen niet eens gerust stellen bv. via de krant, tv of gelijk hoe, dat alles van de belastingen later correct zal afgewerkt worden.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

28 mei 2020, 18:47

dafke schreef:
Mijn echtgenote heeft haar inkomsten van 2019 nog niet gehad Dus kan ik ook geen belastingsbrief invullen Ik heb naar de pensioendienst gebeld maar daar krijg ik een computer Ik moet het online opzoeken maar mijn vrouw heeft het altijd gestuurd gekregen per post en ik zou dat graag zo houden want ze kent totaal niets van computer en als mij iets gebeurd is dat moeilijk voor haar Hoe geraak ik daaraan zonder dat het in de toekomst altijd via internet word verzonden?
dafke, de dag dat u iets overkomt zal uw echtgenote gewoon de pensioendienst in kennis stellen en vragen om in de toekomst een ‘voorstel vereenvoudigde aangifte’ op te sturen en haar problemen zijn van de baan. Vermits u altijd de aangifte invult omdat u dat plezant vindt wil toch nog niet zeggen dat uw echtgenote van hetzelfde principe is of moet zijn.Misschien vindt zij dat ‘voorstel vereenvoudigde aangifte’ juist veel gemakkelijker en laat zij u uw plezierke. Persoonlijk denk ik dat u zich zorgen om niks maakt, zo denk ik erover.

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

28 mei 2020, 19:40

@dafke,
Wij hebben vandaag de bruine omslag gekregen en op de bruine omslag staat een telefoon nummer om een afspraak te maken invullen per telefoon.
om 14.0 uur gebeld en binnen de minuut een vriendelijke man aan de lijn, ik heb een afspraak gekregen dat ze mij persoonlijk terug bellen op woensdag 3 juni tussen 08.00uur en 12.00uur en ook nog een bevestiging sms ontvangen op mijn gsm.

via deze link vind U een korte info, dus maak U geen zorgen alles komt goed.
https://financien.belgium.be/nl/Actueel ... gifte-2020
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

johangel
Lid geworden op: 29 feb 2008, 21:19

28 mei 2020, 22:55

Dubbel aanvragen op socfis@sfpd.fgov.be, heb het ook gedaan ivm.overlijden schoonouders en geen fiche .
Na 1 dag zaten ze in mijn mail.
Wel Rijksregisternummer vermelden natuurlijk.
Johan

dafke
Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:43
Locatie: maaskant

29 mei 2020, 05:54

Ik heb zojuist het document afgedrukte nu komt de aangifte altijd via my pension Dat staat er duidelijk Bij.

wanton
Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:51
Locatie: HEIST , bij-den-Berg

29 mei 2020, 18:59

Hoe stom ook, maar door corona hebben ze de fiches niet opgestuurd. Men kan ze wel vinden in de mailbox van mypension , of op tax-on-web.
Men kan ze thuis gestuurd krijgen door te bellen naar :: 1765 tik 1 voor nederlands tik dan 4 voor aanvraag document geef daarna rijksregisternummer in , oa. te vinden op IK. Ongeveer een week later is het thuis.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

dafke
Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:43
Locatie: maaskant

04 jun 2020, 09:42

En wat heb ik vandaag gekregen met de post? De jaarinkomsten van mij en mijn vrouw!!