overlevingspensioen

Vragen/antwoorden betreffende uw pensioen.

poentje
Lid geworden op: 31 aug 2008, 08:49
Locatie: -Hasselt

07 jun 2020, 10:46

Hallo mijn man is zeer slecht en de dokter zegt dat ik alles in orde moet maken, ze zullen hem niet meer reanimeren en krijgt alleen maar morfine pleisters. Het ergste ik mag hem niet bezoeken vanwege corona virus onmenselijk is dat.
Ik zou eens willen weten als hij komt te overlijden wat ik dan als overlevingspensioen zou krijgen.
Mijn man heeft een pensioen van 1500,17 euro met ouderdomspremie, met een loopbaan als bediende.
Ik geniet van een gemengd pensioen,
1033,35 aks werknemer,
86,11 als zelfstandig,
280,09 publieke sector - voorheffing 1358,15 euro
Wat zou ik krijgen als hij komt te overlijden waar ik voor vrees als de dokter geen hoop meer heeft.
Weet iemand dat?
Beleefde groeten,
Poentje

Felix
Lid geworden op: 02 okt 2019, 14:32

08 jun 2020, 08:01

Het is moeilijk een correct antwoord te geven op uw vraag, omdat ik niet weet of de weergegeven cijfers bruto of netto bedrag zijn.
Daarom deze algemene informatie:

Uw eigen rustpensioen blijft u behouden.
U kan uw eigen rustpensioen combineren met een stuk overlevingspensioen tot een bepaalde grens. Deze grens is gelijk aan 110 % van het brutobedrag van het overlevingspensioen dat u kan verkrijgen.

Het bruto pensioenbedrag van uw echtgenoot als bediende (zonder ouderdomsrente) is het maximum bedrag dat u zou kunnen ontvangen aan overlevingspensioen.
Verhoog dit brutobedrag met 10 %. Dit is het totale bedrag dat u zal ontvangen, en bestaat uit uw eigen rustpensioen dat tot die grens wordt aangevuld met een overlevingspensioen.
(Indien uw echtgenoot geen volledige beroepsloopbaan had, dus geen 45 jaar, dan mag u het grensbedrag vermenigvuldigen met 45 en delen door het aantal jaar beroepsloopbaan waarvoor uw echtgenoot een rustpensioen ontvangt.)

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

poentje
Lid geworden op: 31 aug 2008, 08:49
Locatie: -Hasselt

08 jun 2020, 08:40

Geachte,
de bedragen die ik heb gegeven ontvangen wij iedere maand, de afhoudingen zijn eraf. Belastingen moet iedereen betalen.
Dit wilde ik even melden.
Groetjes Poentje

Felix
Lid geworden op: 02 okt 2019, 14:32

08 jun 2020, 13:23

Je hebt dus de nettobedragen gegeven.
Om te weten hoeveel je in totaal zal ontvangen (eigen rustpensioen + overlevingspensioen), moet je dus vertrekken van het brutobedrag. Je moet er alle inhoudingen terug bijtellen.

poentje
Lid geworden op: 31 aug 2008, 08:49
Locatie: -Hasselt

08 jun 2020, 19:54

Geachte Felix,
ik heb het opgezocht en dit zijn de bedragen,
Mijn man,
pensioen 1665,77
ouderdomsrente 37,59
Bedrijfsvoorheffing 37,59
ziekte bijdragen 60,47
Netto 1500,17 euro
Ik zelf,
rustpensioen 1033,35
zelfstandige 86,11
publieke sector 1399,45
totaal is 1399,45
bedrijfsvoorheffing 40
inhouding begrafeniskosten 1,40
Netto is 1358,15
Ik hoop dat je nu verder kan.
Alvast bedankt,
Poentje

Felix
Lid geworden op: 02 okt 2019, 14:32

09 jun 2020, 12:50

Beste Poentje,

De cijfers die u geeft, zijn onduidelijk (uzelf hebt een rustpensioen € 1.033,35 + zelfstandige € 86,11 + publieke sector € 1.399,45 = € 1.399,45 in totaal -- uw man heeft een ouderdomsrente van € 37,59 en er wordt € 37,59 aan bedrijfsvoorheffing ingehouden). Ik vermoed dat je een aantal cijfers door elkaar haalde.

Indien uw echtgenoot een rustpensioen heeft van € 1.665,77 bruto per maand, ligt de som van uw eigen rustpensioen met het toekenbaar bedrag aan overlevingspensioen op € 1.832,34 bruto per maand (= 1.665,77 x 110 %).
Dit bedrag wordt samengesteld uit € 1.399,45 eigen rustpensioen + € 432,89 overlevingspensioen.

Indien uw echtgenoot een onvolledige beroepsloopbaan bewijst (minder dan 45 jaar), dan ligt dit bedrag hoger.

poentje
Lid geworden op: 31 aug 2008, 08:49
Locatie: -Hasselt

09 jun 2020, 18:05

Beste Felix,
Ik wil u bedanken, mijn man is intussen overleden.
Poentje

Felix
Lid geworden op: 02 okt 2019, 14:32

10 jun 2020, 07:51

Mijn oprechte deelneming.

De pensioenkas wordt via het rijksregister op de hoogte gebracht en zal u de nodige documenten bezorgen.

doggy
Lid geworden op: 08 aug 2006, 16:02

10 jun 2020, 07:59

IK VOEL MET U MEE EN VEEL STERKTE

poentje
Lid geworden op: 31 aug 2008, 08:49
Locatie: -Hasselt

13 jun 2020, 09:26

Bedankt iedereen maar wil nog iets vragen. Mijn man is op 9 juni overleden de rekening op de bank is geblokkeerd wat normaal is. Maar ik zie dat gisteren 12 juni hij nog zijn pensioen gekregen heeft, is dit normaal.
Groetjes,
Poentje

doggy
Lid geworden op: 08 aug 2006, 16:02

13 jun 2020, 10:55

Gestorven 9 juni en zomaar de rekening nu al geblokkeerd DAT KAN NIET.
Indien hij op 9 juni gestorven is heeft hij nog recht op zijn pensioen en dat gelijk op welke dag hij gestorven is in juni (zowel den eerste als de laatste dag). En gij hebt dan ook nog recht op uw pensioen. Binnen enkele weken krijgt ge thuis de berekening van uw weduwepensioen en deze som zal dan volgende maand al gestort worden.
Ik weet waarover ik het hier heb.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

13 jun 2020, 11:47

Het saldo van de rekening wordt onmiddellijk vastgelegd bij het overlijden. Alle latere verrichtingen moeten verantwoord in de erfenis.

De langstlevende samenwonende huwelijkspartner heeft inderdaad recht op de laatste maand pensioen.
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

doggy
Lid geworden op: 08 aug 2006, 16:02

13 jun 2020, 13:13

Inderdaad vastgelegd, maar dat is NIET de rekening blokkeren.
Op het formulier dat men krijgt met de berekening van de erfeniskosten (zo noem ik het altijd), enkele weken later als het vlot en zonder problemen kan geregeld worden, staat tot op de euro de juiste som van al uw geld op de datum van het overlijden. Van alle banken en alle rekeningen.
Wanneer is mijn rekening geblokkeerd.
1 maand na het overlijden van mijn echtgenoot (april vorig jaar) naar de notaris en dan nog 1 week later naar de bank en toen werden pas alle rekening geblokkeerd, domiciliëringen geblokkeerd, cash geld afhalen geblokkeerd, betalen met de bankkaart en betalingen via computer geblokkeerd.
Bij het bezoek aan de bank opdracht voor de dochter om verder alle financiën te regelen, o.a. alle facturen van de kliniek, en alle andere financiële zaken. O ja, men kan wel na het overlijden aan cash in de bank. Maximum som is voorzien.
Ik was toen niet bekwaam om ook maar "iets" te regelen, o.a. betalingen van de domiciliëringen die geblokkeerd waren en via gewone facturen moesten komen en betaald worden. (Eneco, Telenet, Sodexo). Die moesten ook allemaal op mijn naam komen. En er was nog zoveel te regelen. Ook administratief.
Gestorven in april, naar de notaris (en de bank) half mei en de 1e week van juli kon ik gewoon de bankkaart gebruiken. Bij iemand die ik ken, 2 kinderen heeft, een goeien en een slechten heeft dit 1 jaar geduurd.
GELUKKIG WAS EN IS DE DOCHTER ER NOG STEEDS VOOR MIJ
En nu ga ik zeggen hoeveel mijn weduwepensioen is :
Ik mag mijn bruto behouden en krijg 50% van het bruto van mijn man zijn pensioen. - 2 BRUTO's - Zo simpel is het hier bij mij en ik krijg wel een mooi weduwepensioen. We hebben er met ons twee voor gewerkt. Maar ik weet ook dat de berekening niet bij iedereen hetzelfde is.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

13 jun 2020, 14:19

doggy schreef:
Wanneer is mijn rekening geblokkeerd.
1 maand na het overlijden van mijn echtgenoot (april vorig jaar) naar de notaris en dan nog 1 week later naar de bank en toen werden pas alle rekening geblokkeerd, domiciliëringen geblokkeerd, cash geld afhalen geblokkeerd, betalen met de bankkaart en betalingen via computer geblokkeerd.
Bij het bezoek aan de bank opdracht voor de dochter om verder alle financiën te regelen, o.a. alle facturen van de kliniek, en alle andere financiële zaken. O ja, men kan wel na het overlijden aan cash in de bank. Maximum som is voorzien.
Dit kreeg ik als reactie van mijn bank (Belfius) op een vraag:


Afbeelding

poentje
Lid geworden op: 31 aug 2008, 08:49
Locatie: -Hasselt

13 jun 2020, 14:29

Allemaal bedankt, ik weet niet of dat geblokkeerd is er is een deel blijven staan als leefloon en het pensioen wat op 12 juni gestort is. Verder zal ik wel zien als ik ga winkelen, zal best maar geld meenemen.
Bedankt allemaal is lief dat jullie antwoorden. Je voelt je al zo alleen in deze droeve dagen, het gemis van de liefste man ter wereld doet zo pijn.
Poentje