overlevingspensioen

Vragen/antwoorden betreffende uw pensioen.

doggy
Lid geworden op: 08 aug 2006, 16:02

13 jun 2020, 14:55

Dicksy ik wil wel reageren op uw berichtje. Dat is een antwoord van uw bank van 25.5.2020.
Mijn schoonzus (zus van mijn echtgenoot) is dit jaar in januari gestorven.
Voor mijn schoonbroer werd hun rekening niet geblokkeerd.
Ik dacht eerst bij mij wel omdat ik 'volmacht' had.
Na informatie zijn we weten gekomen DAT HET GEWOON VAN BANK TOT BANK VERSCHILT.
Dus ik lieg niet.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

13 jun 2020, 15:33

doggy schreef:
Dicksy ik wil wel reageren op uw berichtje. Dat is een antwoord van uw bank van 25.5.2020.
Mijn schoonzus (zus van mijn echtgenoot) is dit jaar in januari gestorven.
Voor mijn schoonbroer werd hun rekening niet geblokkeerd.
Ik dacht eerst bij mij wel omdat ik 'volmacht' had.
Na informatie zijn we weten gekomen DAT HET GEWOON VAN BANK TOT BANK VERSCHILT.
Dus ik lieg niet.
Doggy, het is en was zeker niet de bedoeling om u er van te betichten dat u liegt. Verre van zelfs. U schrijft dat het van bank tot bank verschilt en ik was de mening toegedaan dat deze regels (het blokkeren) onder het erfrecht/erfbelasting vallen en dus (normaal) voor iedereen gelijk zijn.
Meer moet je er echt niet achter zoeken.

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

13 jun 2020, 15:43

doggy schreef:
13 jun 2020, 10:55
Gestorven 9 juni en zomaar de rekening nu al geblokkeerd DAT KAN NIET.
Indien hij op 9 juni gestorven is heeft hij nog recht op zijn pensioen en dat gelijk op welke dag hij gestorven is in juni (zowel den eerste als de laatste dag). En gij hebt dan ook nog recht op uw pensioen. Binnen enkele weken krijgt ge thuis de berekening van uw weduwepensioen en deze som zal dan volgende maand al gestort worden.
Ik weet waarover ik het hier heb.

Doggy dat kan wel én dat is zelfs wettelijk dat men de dag zelf van het overlijden, als de bank het de dag zelf weet, de rekeningen blokeert.
Daarna wordt door de bank bekeken welke soort rekeningen (op wiens naam, gezamenlijke rekening) én door tussenkomst van notaris kan dit vlug geregeld worden.
Als een bank de rekening niet blokkeert wil dat zeggen dat er ofwel niets of weinig opstaat op de rekening ofwel dat ze de wet niet naleven.
Dat van recht hebben op het pensioen van juni in dit geval is ook niet waar, het hangt er vanaf welke datum de persoon in kwestie gestorven is. Alleszins als deze persoon daar geen recht meer op heeft, zal het bedrag in één van de volgende maanden terug van de rekening gedebiteerd worden (dit gebeurt op vraag van de pensioendienst zelf dan én de bank moet daar gevolg aan geven).

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

13 jun 2020, 15:45

doggy schreef:
13 jun 2020, 14:55
Dicksy ik wil wel reageren op uw berichtje. Dat is een antwoord van uw bank van 25.5.2020.
Mijn schoonzus (zus van mijn echtgenoot) is dit jaar in januari gestorven.
Voor mijn schoonbroer werd hun rekening niet geblokkeerd.
Ik dacht eerst bij mij wel omdat ik 'volmacht' had.
Na informatie zijn we weten gekomen DAT HET GEWOON VAN BANK TOT BANK VERSCHILT.
Dus ik lieg niet.
Het blokkeren van de rekening van de overleden persoon hééft totaal niets te maken met 'volmacht'. Op het moment dat iemand komt te sterven vervallen sowieso alle volmachten op het moment dat de rekening geblokkeerd wordt.

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

13 jun 2020, 15:48

doggy schreef:
13 jun 2020, 13:13
Inderdaad vastgelegd, maar dat is NIET de rekening blokkeren.
Op het formulier dat men krijgt met de berekening van de erfeniskosten (zo noem ik het altijd), enkele weken later als het vlot en zonder problemen kan geregeld worden, staat tot op de euro de juiste som van al uw geld op de datum van het overlijden. Van alle banken en alle rekeningen.
Wanneer is mijn rekening geblokkeerd.
1 maand na het overlijden van mijn echtgenoot (april vorig jaar) naar de notaris en dan nog 1 week later naar de bank en toen werden pas alle rekening geblokkeerd, domiciliëringen geblokkeerd, cash geld afhalen geblokkeerd, betalen met de bankkaart en betalingen via computer geblokkeerd.
Bij het bezoek aan de bank opdracht voor de dochter om verder alle financiën te regelen, o.a. alle facturen van de kliniek, en alle andere financiële zaken. O ja, men kan wel na het overlijden aan cash in de bank. Maximum som is voorzien.
Ik was toen niet bekwaam om ook maar "iets" te regelen, o.a. betalingen van de domiciliëringen die geblokkeerd waren en via gewone facturen moesten komen en betaald worden. (Eneco, Telenet, Sodexo). Die moesten ook allemaal op mijn naam komen. En er was nog zoveel te regelen. Ook administratief.
Gestorven in april, naar de notaris (en de bank) half mei en de 1e week van juli kon ik gewoon de bankkaart gebruiken. Bij iemand die ik ken, 2 kinderen heeft, een goeien en een slechten heeft dit 1 jaar geduurd.
GELUKKIG WAS EN IS DE DOCHTER ER NOG STEEDS VOOR MIJ
En nu ga ik zeggen hoeveel mijn weduwepensioen is :
Ik mag mijn bruto behouden en krijg 50% van het bruto van mijn man zijn pensioen. - 2 BRUTO's - Zo simpel is het hier bij mij en ik krijg wel een mooi weduwepensioen. We hebben er met ons twee voor gewerkt. Maar ik weet ook dat de berekening niet bij iedereen hetzelfde is.
Het verloop van blokkering is dus niet zoals bij andere banken, het zal nu dus van bank tot bank afhangen hoe zij het afhandelen.
Ik heb de indruk dat de éne bank al coulanter zal zijn dan de andere.

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

13 jun 2020, 15:49

poentje schreef:
13 jun 2020, 14:29
Allemaal bedankt, ik weet niet of dat geblokkeerd is er is een deel blijven staan als leefloon en het pensioen wat op 12 juni gestort is. Verder zal ik wel zien als ik ga winkelen, zal best maar geld meenemen.
Bedankt allemaal is lief dat jullie antwoorden. Je voelt je al zo alleen in deze droeve dagen, het gemis van de liefste man ter wereld doet zo pijn.
Poentje
Veel sterkte gewenst.

doggy
Lid geworden op: 08 aug 2006, 16:02

13 jun 2020, 15:59

Inderdaad Poentje VEEL STERKTE en nu zwijg ik hierover.

Felix
Lid geworden op: 02 okt 2019, 14:32

15 jun 2020, 07:43

Indien hij op 9 juni gestorven is heeft hij nog recht op zijn pensioen en dat gelijk op welke dag hij gestorven is in juni (zowel den eerste als de laatste dag).
Een pensioen kan niet worden uitbetaald aan iemand die overleden is. Indien uw echtgenoot nog leefde op het moment van de officiële uitbetalingsdag van het pensioen, dan blijft het pensioen behouden. Was uw echtgenoot al wel overleden op de officiële uitbetalingsdag van het pensioen, dan zal de bank dit pensioen moeten terugstorten naar de pensioenkas.

Maar, als wettelijke echtgenote heb u recht op het pensioen van de maand van het overlijden. Dit betekent dat, ingeval de bank het pensioen diende terug te betalen, iets later dit geld aan u wordt overgemaakt op uw naam. U krijgt dan het pensioen van de maand van het overlijden van uw echtgenoot.

Dit lijkt ridicuul, maar hierdoor gaat het om uw geld en niet het geld van uw echtgenoot. Dit kan onder meer een invloed hebben bij een eventuele verdeling van de erfenis.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

wanton
Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:51
Locatie: HEIST , bij-den-Berg

15 jun 2020, 18:00

Van zodra een bank weet heeft van het overlijden van een klant, moeten zij alle tegoeden op naam van de overledene of zijn/haar echtgeno(o)t(e), blokkeren. Ook de zichtrekening. Tegenwoordig is er een systeem dat de LLE kan beschikken over een soort leefgeld.
Niet zoals in de brief van dicksy staat : 'de rekeningen waar de overledene titularis van is'.
Alle tegoeden van beide echtgenoten. Bij scheiding van goederen kunnen de tegoeden van de partner heel vlug terug vrij komen.
Indien men natuurlijk een maand wacht eer de bank verwittigd wordt, kan men gewoon verder doen. Maar de bank moet toch de saldo's doorgeven zoals die waren de dag van overlijden om 00.00 u 's morgens. Eén en ander heeft dus weinig zin om zo te handelen.
En ja, bij overlijden stoppen alle volmachten die de overledene heeft gegeven.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

30 jul 2020, 17:27

Zo uitleg .
Als één van iemand komt te overlijden , worden alle instellingen verwittigd .
Rede begrafenisondernemer die doet werk en gaat naar de gemeente of stadhuis .
In weekend kan iets langer duren of met feestdag maar geen week of maand .
Enige wat je moet doen zijn de documenten binnen geven die je krijgt van Begrafenisondernemer .

En uiteraard worden rekeningen geblokkeerd , maar je kan wel u betalingen binnen doen dat is enige ,
en voor de rest kunt je alleen een eigen rekening openen en daar u gelden van pensioen laten storten .

En wat pensioen betreft is correcte uitleg . ( van Felix)