Duits pensioen - hulp bij aanvragen

Vragen/antwoorden betreffende uw pensioen.

SVDV
Lid geworden op: 28 jul 2020, 14:11

28 jul 2020, 14:18

Beste,

Ik ben op zoek naar iemand die ervaring heeft met het aanvragen van een Duits pensioen. De papieren zijn enkel in het Duits beschikbaar.

Wie heeft hiermee ervaring of kan me doorverwijzen naar iemand die me kan helpen?

Mvg
Stefaan

Felix
Lid geworden op: 02 okt 2019, 14:32

28 jul 2020, 15:07

Er gelden specifieke regels voor het aanvragen van een buitenlands pensioen.

Indien u in België woont, dan moet u uw Duits pensioen ook in België aanvragen. Dit doet u op dezelfde manier als uw Belgisch pensioen (via het gemeentebestuur of via www.mypension.be of via www.pensioenaanvraag.be).

Dit kan eventueel samen met de aanvraag van uw Belgisch pensioen.

U vermeldt bij uw aanvraag dat u in Duitsland hebt gewerkt. De Belgische pensioenkas brengt dan de Duitse pensioeninstelling op de hoogte.
Voor de administratieve afhandeling van uw Duits pensioen, zal u van Duitsland de nodige papieren ontvangen. In de meeste gevallen bevatten deze documenten een Nederlandse en/of Franse vertaling.

Door de Coronamaatregelen zijn alle contactenpunten van de Duitse pensioenkas in België (tijdelijk) afgelast.
Indien u vragen hebt over uw Duits pensioen, kan u contact opnemen met de Duitse pensioenkas in Aken (+49 241 89461 01). U wordt wel enkel in het Duits geholpen.

Maar, je aanvraag (= uw vraag) moet je in België doen indien je in België woont.