Feitelijke scheiding

Vragen/antwoorden betreffende uw pensioen.

papajuul
Lid geworden op: 26 jul 2005, 20:20

16 sep 2020, 14:00

wij gaan apart wonen, met wijziging domicilie
beiden pensioen privésector
1. ik heb 38 jaar pensioenjaren en 1577 euro netto
2. mijn echtgenote heeft 1100 euro netto, betaald geen BV wegens niet belastbaar. Zij heeft altijd halftijds gewerkt maar wel 45 jaren

wat gaat er gebeuren met onze pensioenen bij de feitelijke scheiding ?
krijgt mijn echtgenote een hoger pensioen ?
blijft mijn pensioen gelijk ?
bedankt

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

16 sep 2020, 18:51

papajuul schreef:
16 sep 2020, 14:00
wij gaan apart wonen, met wijziging domicilie
beiden pensioen privésector
1. ik heb 38 jaar pensioenjaren en 1577 euro netto
2. mijn echtgenote heeft 1100 euro netto, betaald geen BV wegens niet belastbaar. Zij heeft altijd halftijds gewerkt maar wel 45 jaren

wat gaat er gebeuren met onze pensioenen bij de feitelijke scheiding ?
krijgt mijn echtgenote een hoger pensioen ?
blijft mijn pensioen gelijk ?
bedankt
papajuul, zelfde vraag als bij familiaal verzekering
als je echt alles tot in de puntjes wil weten ga dan naar een notaris om info.
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

16 sep 2020, 20:30

Om dat te berekenen moet men de bruto bedragen hebben.
Het bruto bedrag van het pensioen van uw echtgenote is 1100,00€
Het bruto bedrag van uw pensioen is ongeveer 1850,00€ (=netto 1577,94)

Bij een feitelijke scheiding zal het bruto pensioen van uw echtgenote verhoogt worden tot ongeveer 1156,25€. (*)
Uw pensioen blijft het zelfde.

(*) Het hoogste bedrag wordt genomen van:
- Het bruto pensioen van uw echtgenote, of
- Uw bruto (alleenstaande) pensioen * 1,25 / 2

Zie: Pensioen als feitelijk gescheiden huwelijkspartner

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

17 sep 2020, 07:40

En denk eraan als U gehuwd bent heb je aan elkaar de huwelijks plicht beloofd, als 1 van de 2 op een ander adres zijn domicilieadres maakt kan deze persoon problemen krijgen bij bijvoorbeeld eventueel overlijden of scheiding want U vervuld je plicht niet meer.
Dat is 1 van de redenen die mijn vriend te weten is gekomen en zijn vrouw terug ingeschreven is op zijn adres.

Bij sommige gevallen is het doenbaar dat je nog werkt maar dan zijn er ook andere procedures van toepassing.

Dus neem eerst goede info voordat je er aan begint.
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

doggy
Lid geworden op: 08 aug 2006, 16:02

17 sep 2020, 08:21

1100 euro voor 45 j. PART-TIME werk is enorm veel. Kan ik niet geloven.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

17 sep 2020, 09:28

doggy schreef:

En denk eraan als U gehuwd bent heb je aan elkaar de huwelijks plicht beloofd, als 1 van de 2 op een ander adres zijn domicilieadres maakt kan deze persoon problemen krijgen bij bijvoorbeeld eventueel overlijden of scheiding want U vervuld je plicht niet meer.
Dat is 1 van de redenen die mijn vriend te weten is gekomen en zijn vrouw terug ingeschreven is op zijn adres.

Bij sommige gevallen is het doenbaar dat je nog werkt maar dan zijn er ook andere procedures van toepassing.

Dus neem eerst goede info voordat je er aan begint.
Als al dat wat u opnoemt kan gebeuren, en ik twijfel daar niet aan, dan zou ik zelfs een echtscheiding met onderlinge toestemming overwegen. Op 6 maand alles afgehandeld.
De reden/oorzaak van zijn handelen, maar toch getrouwd blijven, gaat mij niet aan en is zijn privé maar als ik zijn vragen hierover lees, ook over zijn/haar pensioen, verzekeringen e.d....... kan ik maar besluiten dat het geen tijdelijke maatregelen (apart wonen) zal zijn, maar zoals gezegd het is zijn privé.
Als men apart gaat wonen maar toch getrouwd wil blijven zal daar wel één of andere reden voor zijn. Hij kan zich enkel de vraag stellen of die één of andere reden zou (moeten) wegvallen bij een echtscheiding met onderlinge toestemming.

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

17 sep 2020, 12:29

Doggy: 1100 euro voor 45 j. PART-TIME werk is enorm veel. Kan ik niet geloven.

Bestaat wel en de laatste 10 jaar telt meer mee dan over gans u loopbaan .
Heeft ze 22,50 jaar gewerkt en dan is nog te zien of bediende is of werknemer .
En er is ook verschil tussen halftijds 24 uur 28 uur of 28/36 . uur
Is te zien welk in paritair dat ze ingeschreven zijn .

zibarrie
Lid geworden op: 11 nov 2013, 20:23

18 sep 2020, 09:38

hovel schreef:
16 sep 2020, 20:30

Bij een feitelijke scheiding zal het bruto pensioen van uw echtgenote verhoogt worden tot ongeveer 1156,25€. (*)
Uw pensioen blijft het zelfde.

Zie: Pensioen als feitelijk gescheiden huwelijkspartner
Als het pensioen van de partner verhoogt zal worden, komt dit deel wel van het deel van de andere, 't zou leuk zijn om extra van de staat te krijgen, maar dat is het dus niet bij een feitelijke scheiding!

doggy
Lid geworden op: 08 aug 2006, 16:02

18 sep 2020, 10:04

In mijn ogen is PART-TIME gelijk aan 50%.
Dus is het dat niet volgens jullie. Dat noemt men toch niet part-time, wel deeltijds.
Mijn schoonzuster 40 jaar part-time (50%) als vastbenoemd ambtenaar gewerkt en zij had 790 euro netto per maand.
Vriendin als bediende privé volle 45 jaar gewerkt en als gepensioneerde 1.400 euro netto. Dit is ook niet veel meer dan het bestaansminimum voor velen die geen dag gewerkt hebben.

dafke
Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:43
Locatie: maaskant

18 sep 2020, 11:17

Mijn vrouw heeft ook parttime gewerkt (om uit de werkloosheid te geraken hete dat toen )en dat was gelijkgesteld met full time Mijn vrouw heeft 1200 euro pensioen

doggy
Lid geworden op: 08 aug 2006, 16:02

18 sep 2020, 12:32

Tijden zijn veranderd blijkbaar.
En dat er dan nog zijn die klagen. Niet te geloven.
Maar ik gun het jullie hoor. Niet verkeerd opnemen.
Dan wil ik nog iets zeggen. Mijn schoonzuster is gestorven in januari en gehuwd.
Mijn vriendin was al vele jaren weduwe en is steeds blijven werken bij een notaris. Waarom veranderd er niets voor hen die van vroeger op pensioen zijn.

Felix
Lid geworden op: 02 okt 2019, 14:32

21 sep 2020, 09:21

Ik gaf al honderden voordrachten over pensioenen. Eén van de eerste dingen waar ik altijd de nadruk op leg en hoop dat de aanwezigen het onthouden is: NOOIT PENSIOENEN VERGELIJKEN.
Een pensioen is zeer persoonlijk en is van zoveel zaken afhankelijk dat je dit nooit kan vergelijken met het pensioen van iemand anders.
Hier lees ik verschillende berichten waarbij iemand het pensioen van de echtgenoot van een vriend vergelijkt met iemand anders. NOOIT DOEN!!!

Om een correct antwoord te kunnen geven op de vraag, is het nodig om de bruto bedragen van beide partners te kennen.

De formule die "hovel" weergeeft is correct.
Het komt er dus op neer dat mevrouw minstens de helft zal hebben van het gezinspensioen van mijnheer.
Indien er een bijpassing zal gebeuren voor mevrouw, dan zal dit ten koste gaan van het pensioenbedrag van mijnheer.
Hou er wel rekening mee dat bij een overlijden van mijnheer, mevrouw nog altijd recht heeft op een overlevingspensioen.

Bij een wettelijke scheiding, zal het pensioenrecht van mevrouw terug berekend worden. De pensioenkas zal nakijken of mevrouw eventueel nog een stukje pensioen kan verkrijgen op basis van de tewerkstelling van mijnheer.
In voorkomend geval zal dit niet ten koste gaan van het pensioenbedrag van mijnheer. M.a.w. de eventuele toekenning van een pensioen als uit de echt gescheiden echtgenoot heeft geen invloed op het pensioenbedrag van mijnheer.
Bij een wettelijke scheiding is er geen recht op een overlevingspensioen bij een overlijden van mijnheer, maar mevrouw blijft wel verder het eventuele pensioen als uit de echt gescheiden echtgenoot ontvangen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.