Bruto - netto

Vragen/antwoorden betreffende uw pensioen.

Flopat
Lid geworden op: 20 okt 2020, 17:56

20 okt 2020, 18:07

Beste ,ik wil mij even voorstellen ,ik heb 46 jaar voltijds gewerkt ,gestopt in 2011 op 61 jaar ,en dat heb ik 40 uren per maand gewerkt ,omdat ik maar 7300 op een jaar mocht verdienen tot nu nog altijd ,mijn pensioen is als straf om dat ik nog wilde werken
Met niets bij gekomen ,wel moest ik belasting betalen wat ik heb gedaan ,en zeker geen 2500 euro per maand ontvangen en 2 jaar lang zoals de politieker .ik had mijn nieuwe werkgever gevraagd om extra belasting te betalen wat ze tot nu nog altijd doet
Maar wat stel ik nu vast ,ik kreeg altijd ongeveer 1800 euro terug ,maar dat jaar krijg ik nog 1091,35 dus een verschil van 800 euro op een paar jaar , in 2018 nog 1844,67 euro terug , dus ik ga bellen naar de pensioen dienst , daar is mij letterlijk gezegd wij moeten de belasting op u pensioen per maand naar beneden doen zo hebben ze meer per maand ,en dat moeten ze terug betalen met de belasting brief ,en wij vinden dat ook een schande verteld ze ,ook gebeld naar de belastingdienst en daar hebben ze ook het zelfde gezegd . wat ik me nu afvraag gaan ze die zelfde truck uithallen met die 1500 euro .

Felix
Lid geworden op: 02 okt 2019, 14:32

26 okt 2020, 10:12

Beste Flopat,

Het minimumpensioen optrekken richting € 1.500 netto per maand staat ingeschreven in het regeerakkoord, maar is nog lang niet gerealiseerd.

Vooreerst gaat het om een minimumpensioen, waarvoor de voorwaarden waarschijnlijk strenger zullen zijn dan de voorwaarden die momenteel gelden voor het minimumpensioen.

Er wordt duidelijk gezegd dat het om een nettobedrag zal gaan, maar of de belastingschalen ook worden aangepast is niet duidelijk. In ieder geval, spreken over een nettobedrag houdt in dat er rekening wordt gehouden met inhoudingen (niet alleen bedrijfsvoorheffing).

Maar, het regeerakkoord belooft geen minimumpensioen van € 1.500 netto per maand. Het belooft wel een verhoging richting € 1.500. Om dit te realiseren zijn er verschillende miljarden nodig. Gezien de huidige coronamaatregelen heel wat bijkomende uitgaven vergen, bestaat de kans dat er onvoldoende financiële middelen zijn om de grens van € 1.500 netto per maand te halen binnen deze legislatuur.

Er zijn dus nog heel wat vragen over de optrekking van het minimumpensioen.
De volgende maanden en jaren zullen uitwijzen hoever dit streefdoel kan worden bereikt.