Pensioen 'gemengde loopbaan' (privésector + ambtenaar)

Vragen/antwoorden betreffende uw pensioen.

Prutser
Lid geworden op: 30 aug 2004, 21:05
Locatie: N.W Brabant

26 jan 2021, 19:11

Hallo,

Mijn broer is niet echt 'administratief aangelegd'. Dat is de reden waarom hij af en toe met 'papieren' tot bij mij komt met een vraag om hulp.
Zo kreeg hij recent van de Pensioendienst een aantal in te vullen documenten met het oog op zijn pensionering die ingaat op 01/06/2021. Hij zal dan net 61 jaar geworden zijn.
De in te vullen documenten die hij ontving van de Federale Pensioendienst (FDP) hebben blijkbaar enkel betrekking op zijn loopbaan als ambtenaar, meer bepaald zijn loopbaan als schilder bij een Brusselse gemeente.
Wij hebben deze documenten samen ingevuld en opgestuurd naar 'de Zuidertoren'.

Zijn loopbaan als 'ambtenaar' liep/loopt van februari 1982 tot juni 2021 (momenteel neemt hij blijkbaar zijn niet opgenomen ziekteverlof op).

Echter, mijn broer volgde in 1972 (tot 1978) lessen aan het toen nog prille B.S.O. Het 'Bijzonder Secundair Onderwijs' was nog vrij jong binnen de onderwijssector. En hoewel hij daar een diploma als schilder behaalde, was 'werk vinden' voor een jonge BSO'er nog niet zo evident.
Gevolg, 'onze' vader nam mijn broer mee naar de brouwerij waar mijn vader tewerkgesteld was.
Op die manier heeft mijn broer dus, vooraleer hij startte als 'gemeentelijke schilder' ook nog twee jaar (van 1979 tot 1982) in de privé sector gewerkt en zit hij, met zicht op zijn pensioen, met een zogenaamde 'gemengde' loopbaan.

Nu zijn mijn vragen :
  • moet hij voor die twee jaren in de privésector een 'apart' pensioen aanvragen ? … want de documenten die wij hebben ingevuld betreffen enkel een 'ambtenarenpensioen';
  • indien ja : waar moet hij dat 'aparte' pensioen aanvragen ?
  • bijkomend probleem : hoewel zijn arbeid bij de (grote) brouwerij volledig volgens de geldende wetgeving verliep (dus geen zwart werk) beschikt hijzelf over geen documenten m.b.t. deze periode (zoals ik al vermeldde : hij is/was geen 'administratief aangelegde' man). Bovendien is de toenmalige brouwerij een tiental jaren opgeslorpt door een andere brouwerij en volledig van de kaart verdwenen. Dus bewijsstukken van zijn
twee jaren werk als arbeider zijn mogelijk niet meer terug te vinden.[/list]

Alle adviezen en hulp zijn van harte welkom, waarvoor nu reeds dank.

P.S. Mijn broer heeft geen PC … (quid 'My Pension' ????)
Willen is Kunnen

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

26 jan 2021, 21:59

Als je met zijn ID inlogt mypensioen , zie je alles direct staan van zijn loopbaan
En als je die 2 jaar ziet staan in de privé moet je geen stappen ondernemen .

Op mypensioen zie je gans zijn loopbaan van jou broer .

Felix
Lid geworden op: 02 okt 2019, 14:32

27 jan 2021, 07:47

Vermits uw broer op 61 jaar met pensioen gaat, heeft hij dit moeten aanvragen.
Bij de aanvraag had hij melding moeten maken van zijn loopbaan als ambtenaar en van zijn loopbaan als werknemer.
Is dit niet het geval, dan kan je nu nog altijd een aanvraag hiervoor indienen via Mypension.

Uw broer bewijst een gemengde beroepsloopbaan: een stuk als ambtenaar en een stuk als werknemer. Dit zijn twee verschillende pensioenstelsels. Hij ontvangt van ieder stelsel afzonderlijk documenten en ook afzonderlijke pensioenbeslissingen.
De betaling van het pensioen gebeurt wel samen.

Om na te gaan of de pensioenkas het dossier van uw broer als werknemer onderzoekt, kan u telefonisch contact opnemen met de Federale Pensioendienst (via het gratis nummer 1765). U moet wel in het bezit zijn van het rijksregisternummer van uw broer.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Prutser
Lid geworden op: 30 aug 2004, 21:05
Locatie: N.W Brabant

27 jan 2021, 08:46

Beste Gast43 en Felix,

ERG BEDANKT voor jullie (zeer) duidelijke uitleg.
Ik neem contact op met hem zodat we samen (via mijn PC en/of telefoon) 'deze zaak' in goeie banen leiden.

Vriendelijke groeten (en nogmaals bedankt !!!!)
Willen is Kunnen

Henrietta
Lid geworden op: 25 jan 2021, 22:07

29 jan 2021, 11:13

Mijn vader heeft indertijd ook gewerkt waarvan niets meer te bewijzen viel.
Hij heeft namelijk nog schepen gelost met zakken op de schouder via een loopplank.
Ook daarvan waren geen bewijstukken meer maar via een verklaring van het gemeentebestuur
dat dit werk indertijd inderdaad gebeurde op die plaats heeft hij daar ook pensioen van gekregen.
Probeer dus bewijsstukken te bekomen (ook verklaringen tellen mee)

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

30 jan 2021, 06:43

Prutser schreef:
27 jan 2021, 08:46
Beste Gast43 en Felix,
ERG BEDANKT voor jullie (zeer) duidelijke uitleg.
Ik neem contact op met hem zodat we samen (via mijn PC en/of telefoon) 'deze zaak' in goeie banen leiden.
Vriendelijke groeten (en nogmaals bedankt !!!!)
Er zijn alleszins gemeenten, waar de sociale dienst het pensioendossier mee bekijkt,
om een inwoner te helpen.
Wie tijdens de loopbaan bij een vakbond aangesloten was, kan ook daar uitleg vragen. :idea:

Succes!

H.

sandorgw
Lid geworden op: 01 jan 2008, 20:02
Locatie: kortrijk

31 jan 2021, 06:58

Wanneer jij je pensioen aanvraagt zal normaal gezien alles samen (privé en openbare dienst) berekend worden ;alles afzonderlijk berekend en de uitbetaling gebeurt samen in één keer .
Je kan ook eens een afspraak maken met de pensioendienst van jouw mutualiteit , die doen ook fantastisch werk .