Pensioendienst weigert mijn bank

Vragen/antwoorden betreffende uw pensioen.

straffetoebak
Lid geworden op: 17 jan 2008, 10:24
Locatie: Antwerpen

05 mar 2021, 09:59

Sinds een klein jaar ben ik met pensioen en krijg dat in 2 delen uitbetaald wegens gemengde loopbaan.
Het gedeelte dat ik ontvang voor mijn loopbaan als ambtenaar wordt gestort bij Belfius bank, waar destijds ook mijn loon op terecht kwam.
Ik verzocht de pensioendienst te storten op Triodos of Keytrade bank, omdat ik eigenlijk bij Belfius weg wil.
Ik kreeg het antwoord dat ze met die banken niet samenwerken, maar dat slaat toch nergns op, lijkt me? Mag ik zelf niet bepalen op welke bank ik mijn pensioen gestort krijg?
Het gedeelte dat ik ontvang van de prive-sector komt probleemloos op de Triodos rekening.

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

05 mar 2021, 10:28

Is dat buitenlandse bank ? of woon je in buitenland
Normaal gezien moet je bij elke verandering documenten
invullen door u bank . is teken dat ze dat niet kunnen controleren
en dat ze daardoor weigeren . Bij pensioendienst .

straffetoebak
Lid geworden op: 17 jan 2008, 10:24
Locatie: Antwerpen

05 mar 2021, 10:41

gast43 schreef:
05 mar 2021, 10:28
Is dat buitenlandse bank ? of woon je in buitenland
Triodos is van oorsprong een Nederlandse bank, maar is al lang in Belgie ook gevestigd.
Keytrade is een Belgische internetbank.
Ik woon niet in het buitenland.

paullamb
Lid geworden op: 07 jun 2005, 00:03
Locatie: Lommel

05 mar 2021, 10:53

Dat is vreemd.
Normaal gezien kan u via My Pension uw rekening nummer gewoon veranderen.

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

05 mar 2021, 11:07

Triodos is van oorsprong een Nederlandse bank, maar is al lang in Belgie ook gevestigd.
Keytrade is een Belgische internetbank.
Ik woon niet in het buitenland.

Dat is probleem internetbank .
Je mag dat gerust navragen aan pensioendienst .
Normaal sturen ze jou papieren door en dan moet je die laten invullen door u bank
Dan zijn er nooit geen problemen .


Hier is iemand die meer weet dan wij Felix als hij dit onderwerp zal lezen
Zal hij wel reageren .

https://www.sfpd.fgov.be/nl/contactformulier

Je hebt twee mogelijkheden contactformulier invullen of bellen

Ofwel nr 1765 bellen is gratis en legt probleem voor dat weet je direct waarom ze dat weigeren .
Laatst gewijzigd door gast43 op 05 mar 2021, 11:25, 3 keer totaal gewijzigd.

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

05 mar 2021, 11:12

Dat is vreemd.
Normaal gezien kan u via My Pension uw rekening nummer gewoon veranderen.

Neen mijn vrouw heeft die papieren ook ontvangen
En die heeft dan afspraak gemaakt met de bank en die hebben dan alles
ingevuld .
En dan terug opgestuurd . En dan was direct in orde .
Bij de pensioendienst controleren ze dat .

paullamb
Lid geworden op: 07 jun 2005, 00:03
Locatie: Lommel

05 mar 2021, 11:45

Tja, dan zijn de meningen verdeeld.

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

05 mar 2021, 12:29

Meningen mogen verdeeld zijn

Zit verschil op

Internetbank regel je alles zelf online
Maar of ze zelfde service geven of veilig is
?
Is daardoor dat pensioen weigert ?

https://www.tijd.be/netto/sparen/5-vrag ... 74069.html

paullamb: Misschien wordt het dan duidelijker

paullamb
Lid geworden op: 07 jun 2005, 00:03
Locatie: Lommel

05 mar 2021, 15:09

Ik geloof niet dat u de vraag goed begrepen hebt Gast.

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

05 mar 2021, 17:03

Ik verzocht de pensioendienst te storten op Triodos of Keytrade bank, omdat ik eigenlijk bij Belfius weg wil.
Ik kreeg het antwoord dat ze met die banken niet samenwerken, maar dat slaat toch nergns op, lijkt me? Mag ik zelf niet bepalen op welke bank ik mijn pensioen gestort krijg?


Moet de man de vraag stellen aan pensioendiensten waarom ?


paullamb :zegt je kan u rekening nr veranderen , dat hij probeert met zijn rekening nr op Mypensioen


Heb de vraag heel goed begrepen waarom weigert dan pensioen rekening nr
Is teken dat ze daar niet met samenwerken om te controleren moet daar niet meer achter zoeken .
Als felix dit leest zal je snel antwoord krijgen die man is van alles op de hoogte .

wanton
Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:51
Locatie: HEIST , bij-den-Berg

05 mar 2021, 20:29

De banken moeten bepaalde afspraken met de pensioendienst volgen en nakomen. Bijvoorbeeld te veel uitbetaalde bedragen, in de maand van overlijden, op eerste vraag van de dienst terug storten, ook als de rekening negatief is.
Misschien weigeren die banken één of ander na te komen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Felix
Lid geworden op: 02 okt 2019, 14:32

07 jun 2021, 09:29

Mijn excuses voor deze late reactie, wegens omstandigheden was ik een tijdje "out".

Ik deed navraag bij de Federale Pensioendienst (FPD).

Voor de betaling van uw pensioen op een online bank, gelden dezelfde regels als bij de betaling van je pensioen op een "klassieke" bank.
Zo kan het pensioen slechts worden uitbetaald op een persoonlijke rekening. Dit betekent dat de rekening op jouw naam moet staan. Je pensioen kan niet worden betaald op een financiële rekening die bijvoorbeeld op naam van je huwelijkspartner staat.

Om het pensioen te laten betalen op een bankrekening, is er een overeenkomst tussen de pensioenkas en de bank nodig. Deze overeenkomst bepaalt onder meer dat onterecht betaalde gelden (bvb pensioen betaalt na uw overlijden) worden terugbetaald aan de pensioenkas (werd al in een andere tussenkomst aangehaald).
Gaat het om een buitenlandse (online)bank, dat moet je zelf de nodige stappen ondernemen om de overeenkomst te laten tekenen door uw bank. Dit geldt zowel voor een klassieke bank of voor een online bank.

De Federale Pensioendienst maakt dus geen onderscheid tussen klassieke banken en online banken.

U meldt dat u een gemengde loopbaan bewijst, en hierdoor 2 afzonderlijke pensioenen ontvangt.
Ik vermoed daarom dat je pensioen als ambtenaar niet door de FPD wordt uitbetaald, maar door een andere pensioeninstelling (bvb Ethias, of door een andere instelling).
Ik heb geen zicht op de pensioeninstelling die uw ambtenarenpensioen uitbetaalt, en raad je daarom aan contact op te nemen met deze instelling, zodat je een duidelijk zicht krijgt waarom je je pensioen niet kan laten storten op de rekening van jouw keuze.

Voor dit ambtenarenpensioen heeft het geen zin om je rekeningnummer bij je online bank via Mypension door te geven.

Mypension wordt niet gebruikt door Ethias of andere pensioenkassen.