Autonomiefactor ( belastingen )

Vragen/antwoorden betreffende uw pensioen.

WillyV
Lid geworden op: 02 feb 2004, 18:57
Locatie: 2030 Antwerpen

10 mei 2021, 15:23

Beste leden,

Ik heb zojuist mijn " voorstel van vereenvoudigde aangifte " van MyFin ontvangen via de PC.
Wat mij opviel is dat ik nu moet bijbetalen,waar ik voorheen altijd terug kreeg.
Ik heb hun berekening eens vergeleken met taxplanners van verschillende banken.Volgens KBC en Belfius moet ik een redelijk bedrag terugkrijgen van de belastingen.Wanneer ik het uitpluis,vallen mij een paar zaken op :
- op het voorstel van de belastingen wordt er plots geen rekening meer gehouden met de handicap va mijn echtgenote.
- op het voorstel van de belastingen staat als aanslagvoet van vorig jaar voor beiden 0 %.Vorig jaar was dat 6.7 % en 0 %.
- op de berekeningen van beide banken wordt er rekening gehouden met de " Autonomiefactor ".Op de berekening van de staat vind ik dat nergens.
Mijn vraag is nu : wat wordt er eigenlijk bedoeld met " autonomiefactor "? En waarom trekt men dit af van de te betalen belasting?

Graag jullie mening a.u.b.

mvg,

WillyV
Intel Core i5-661/3,33GHz ; 2x2GB ; Windows 7 Home Premium 64 bit ; Microsoft Office 2010 Professional Plus ; HD1=500GB ; HD2=160GB ; Norton Security 5 ; CCleaner ; Malwarebytes Anti-Malware ;Windows Live Mail 2012.

paullamb
Lid geworden op: 07 jun 2005, 00:03
Locatie: Lommel

10 mei 2021, 17:23

Het voorstel van aangifte is zoals verleden jaar een ramp.
U moet zelf de aangifte verbeteren ivm handicap , via tax on web.
Van die autonomie heb ik ook geen idee
Als u de aangifte verbeterd heeft, kijk dan naar vorig jaar en als dat wat overeenkomt, dan zal het wel juist zijn.
Hou er rekening mee, dat de bedrijfsvoorheffingen hoger zijn, zodat u ook minder terugtrekt of zelfs moet bijbetalen.
Succes

wanton
Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:51
Locatie: HEIST , bij-den-Berg

10 mei 2021, 17:51

Autonomiefactor heeft te maken met de verdeling van de belastingen tussen de federale en de gewestelijke overheid. Dit jaar is dat : 75,043 % federaal, 24,957 % gewestelijk. Dat gebeurt om eerst de diverse aftrekken en verminderingen te bepalen. Federaal : giften, kinderopvang, pensioensparen. Gewestelijk : dienstencheques, woonbonus, onroerende voorheffing. Daarna wordt één en ander terug bijeen geteld.
Het is elk jaar hetzelfde met die vereenvoudigde aangiftes. Die kloppen in heel wat gevallen niet. Gehandicapt, aantal kinderen, bedrag van de giften , het zijn maar enkele voorbeelden die men moet controleren en wijzigen via Tax on web. Hier zit ook de reden dat dit jaar heel wat minder VVA's zijn rondgestuurd.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon