pensioenbedrag na overlijden partner

Vragen/antwoorden betreffende uw pensioen.

WillyV
Lid geworden op: 02 feb 2004, 18:57
Locatie: 2030 Antwerpen

24 jan 2022, 18:04

Hallo leden,

Ikzelf heb bijna mijn ganse leven in de privaat gewerkt en mijn echtgenote 5 jaar als bediende in de privaat.Wij trekken dus een gezinspensioen.Toen mijn echtgenote 60 jaar werd is haar door de pensioendienst aangeraden om ook haar pensioen te laten berekenen,zodat ze bij mijn overlijden,buiten haar overlevingspensioen,een gedeelte van haar pensioen zou krijgen.Normaal zou zij bij mijn overlijden volgens de pensioendienst 80% van ons gezinspensioen trekken.Waar blijft dan het gedeelte van haar eigen pensioen dat haar beloofd werd.Krijgt zij dit als surplus op die 80% of niet?
Weet iemand hoe de vork juist in de steel zit?Graag jullie mening hierover.

mvg,
WillyV
Intel Core i5-661/3,33GHz ; 2x2GB ; Windows 7 Home Premium 64 bit ; Microsoft Office 2010 Professional Plus ; HD1=500GB ; HD2=160GB ; Norton Security 5 ; CCleaner ; Malwarebytes Anti-Malware ;Windows Live Mail 2012.

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

25 jan 2022, 01:08

Ontving het koppel een gezinspensioen en de overlevende is de andere partner dan degene op wiens pensioen het gezinspensioen berekend werd, met andere woorden de partner met het laagste pensioen, dan krijgt deze persoon een overlevingspensioen dat overeenkomt met 80% van het gezinspensioen, als de overlevende geen eigen pensioenrechten heeft opgebouwd. Heeft de overlevende wel eigen pensioenrechten opgebouwd, zij het beperkte rechten, dan zal dat beperkte pensioen worden aangevuld met het overlevingspensioen tot het plafond van 110 procent van het overlevingspensioen, berekend voor een volledige loopbaan.
Extract uit: Van gezinspensioen naar overlevingspensioen

Felix
Lid geworden op: 02 okt 2019, 14:32

25 jan 2022, 09:10

Beste Willy V
Indien u voor uw echtgenote overlijdt, dan ontvangt u echtgenote zelf een pensioen. Haar pensioenbedrag wordt samengesteld uit haar volledig eigen pensioen, dan wordt aangevuld met (een stuk van) het overlevingspensioen. Hoeveel overlevingspensioen ze zal ontvangen is afhankelijk van haar eigen pensioenbedrag, van het bedrag van het overlevingspensioen, en van uw beroepsloopbaan.

Het maximaal toekenbaar overlevingspensioen is hetzelfde bedrag dat de overledene zou gekregen hebben als alleenstaande, m.a.w. het maximaal toekenbaar overlevingspensioen van uw echtgenote is dus evenveel als uzelf zou ontvangen hebben als alleenstaande. Vandaar dat het bedrag overeen komt met 80 % van het bruto gezinspensioen.

Maar, het is niet zeker dat uw echtgenote het volledige bedrag van het maximaal toekenbaar overlevingspensioen ontvangt. Men kan niet onbeperkt een eigen rustpensioen combineren met een overlevingspensioen.
Het eigen rustpensioen en het overlevingspensioen samen mogen niet meer bedragen dan 110 % van het overlevingspensioen voor een volledige loopbaan.

Voorbeeld:
Veronderstel dat u een bruto gezinspensioen ontvangt van € 1.875 per maand, voor een loopbaan van 40/45. Bij overlijden heeft uw echtgenote recht op een maximaal toekenbaar overlevingspensioen van € 1.500 bruto per maand.
Haar eigen pensioen en het overlevingspensioen samen mogen niet meer bedragen dan 110 % van het overlevingspensioen voor een volledige loopbaan (= cumulatiegrens).

Om het overlevingspensioen voor een volledige loopbaan te bepalen, wordt het bedrag vermenigvuldigd met de omgekeerde loopbaanbreuk.
De cumulatiegrens bedraagt aldus 1.500 x 110 % x 45/40 = 1.856,25

Heeft uw echtgenote (volgens dit cijfervoorbeeld) minder dan € 356,25 eigen rustpensioen, dan zal ze haar eigen rustpensioen ontvangen + het volledige overlevingspensioen van € 1.500. Het totale bedrag is dan immers steeds lager of gelijk aan € 1.856,25.
Zodra het eigen rustpensioen van uw echtgenote groter is dan het verschil tussen de cumulatiegrens (€ 1.856,25) en het overlevingspensioen (€ 1.500), dan is het totale bedrag hoger dan de cumulatiegrens en wordt het overlevingspensioen verminderd.

Veronderstel dat uw echtgenote € 400 eigen pensioen heeft.
Haar eigen pensioen en het volledige overlevingspensioen samen bedraagt (400 + 1.500 =) € 1.900, wat groter is dan de cumulatiegrens van € 1.856,25.
In deze situatie ontvangt uw echtgenote haar volledig eigen rustpensioen + een gedeelte van het overlevingspensioen, zodat de som samen niet hoger is dan de cumulatiegrens van € 1.856,25 bruto per maand. Zij zal dan € 400 eigen pensioen ontvangen en € 1.456,25 overlevingspenisoen.

Het rustpensioen en het overlevingspensioen worden samen met dezelfde storting uitbetaald.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

WillyV
Lid geworden op: 02 feb 2004, 18:57
Locatie: 2030 Antwerpen

25 jan 2022, 17:45

Beste hovel en Felix,

Hartelijk dank voor jullie uiteenzetting.Vermits mijn echtgenote slechts 5 jaar gewerkt heeft,zullen we niet teveel moeten verwachten van haar pensioenbijdrage ( bovenop haar overlevingspensioen van 80% ) in die tijd zeker?
Ikzelf ben op 60-jarige leeftijd op pensioen gegaan en heb slechts een loopbaan van 43/45ste.
mvg,
WillyV
Intel Core i5-661/3,33GHz ; 2x2GB ; Windows 7 Home Premium 64 bit ; Microsoft Office 2010 Professional Plus ; HD1=500GB ; HD2=160GB ; Norton Security 5 ; CCleaner ; Malwarebytes Anti-Malware ;Windows Live Mail 2012.

Felix
Lid geworden op: 02 okt 2019, 14:32

26 jan 2022, 07:49

WillyV

Om te weten hoeveel pensioen uw echtgenote verkrijgt bij uw overlijden, neemt u dus 80 % van uw bruto pensioenbedrag (= omzetting van een gezinspensioen naar een pensioen als alleenstaande).
Hierbij telt u het pensioenbedrag dat uw echtgenote verkrijgt voor haar eigen tewerkstelling.

Het resultaat van deze som mag niet hoger zijn dan 110 % van het bedrag van uw pensioen als alleenstaande (= het bedrag van het overlevingspensioen) vermenigvuldigd met de breuk 45/43.

Bij uw overlijden zal uw echtgenote dus een iets hoger pensioen ontvangen dan in het geval dat uw echtgenote vóór u zou overlijden.

Dit is een van de anomalieën in de pensioenreglementering.
Bij uw overlijden zal uw echtgenote, met een eigen loopbaan van 5 jaar, een hoger pensioenbedrag ontvangen dan wanneer uw echtgenote vóór u sterft. U zal dan als weduwnaar met 43 jaar loopbaan een lager bedrag ontvangen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

WillyV
Lid geworden op: 02 feb 2004, 18:57
Locatie: 2030 Antwerpen

26 jan 2022, 12:23

Beste Felix,

Bedankt voor je uiteenzetting ( nogmaals ).Maar hoe kan ik nu op dit moment te weten komen wat het pensioenbedrag van mijn echtgenote zal zijn waar ze recht op heeft?

mvg,

WillyV
Intel Core i5-661/3,33GHz ; 2x2GB ; Windows 7 Home Premium 64 bit ; Microsoft Office 2010 Professional Plus ; HD1=500GB ; HD2=160GB ; Norton Security 5 ; CCleaner ; Malwarebytes Anti-Malware ;Windows Live Mail 2012.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

26 jan 2022, 13:33

probeer eens op MyPension.
Mijn echtgenote weet hoeveel zij zou krijgen als ze vervroegd gaat en hoeveel ze op haar wettelijke pensioenleeftijd zal (zou) krijgen.